Gå til innhold

Hjulkontroll hva må gjøres?


tennbrikket
 Share

Anbefalte innlegg

På 16.10.2018 den 20.41, Kvasi skrev:

Nei det er de ikke.

Enig med kvasi, hjulstilling er IKKE tilpasset veien men fabrikkspec. Camber på E46 kan stilles med tårnlager, muligens mangler den øvre sentreringspinnen, Caster kan ikke stilles på noen BMWr, om den er feil så må du feilsøke bærearmer og spindel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, quandt1960 skrev:

Enig med kvasi, hjulstilling er IKKE tilpasset veien men fabrikkspec. Camber på E46 kan stilles med tårnlager, muligens mangler den øvre sentreringspinnen, Caster kan ikke stilles på noen BMWr, om den er feil så må du feilsøke bærearmer og spindel 

Har time hos Bilia 21 november for ny hjulkontroll og bytte av begge ytre endeledd, da mansjetten på den ene siden var dårlig. Har ikke helt trua på det lokale verkstedet som ble brukt. Har hatt en kamerat som jobbet der tidligere, og han sa det var veldig variabelt kunnskapsnivå der. Var det ikke gammel Volvo 940 så var det ikke interessant, og lysten til å utføre en nøye og riktig jobb iht produsenten var ikke tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan vell komme med en oppdatering i saken. Hadde bilen hos Bilia denne uken, og hentet den nå. Nå er endelig rattet rett og bilen er mye mere stabil og tyngre på rattet. Gikk litt sakte i maskineriet demmes i dag, og jeg måtte rekke jobb så hjulkontrollpapirer har jeg ikke akkurat nå, men skal sende mail å høre om å få de tilsendt. Hyggelig opplevelse med Bilia Kongsvinger, mekaniker ringte meg underveis og forklarte at ene indre endeleddet var defekt, bestilte dette og hadde det klart dagen etterpå. Så nå har bilen nytt ytre endeledd begge sider. Mekanikeren var også fornøyd med verdiene han hadde fått på hjulstilling, og skulle jeg ha bedre verdier foran så måtte jeg ha justerbart tårnlager. Bak så er det montert camber justering, men denne hadde dessverre ruster fast, så der fikk de ikke til noe, men han var veldig fornøyd med tallene bak, men hadde det vært mulig og løsne så hadde han justert littegrann til. Rattet er rett og tungt, nå trenger jeg like mye input fra høyre som fra venstre.  Kan også dessverre meddele at det ikke var noen black friday kampanjer der 😛 prisen ble som forventet 500-800kr dyrere enn Mekonomen, meca osv. Ikke veldig avskrekkende, og den lille forskjellen gjør det lett verdt det å benytte seg av merkeverksted flere ganger.

 

Da har man lært. Benytt ALLTID merkeverksted på hjulkontroll hvis man har mulighet, eller noen man virkelig stoler 100% på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2018 den 20.41, Kvasi skrev:

Nei det er de ikke.

Jeg har fått måledata fra Bilia Kongsvinger i dag, med verdier fra BMW sitt kinematisk diagnose system, og her er det forskjell på camber høyre og venstre. Kan være noe i det @Slavearbeider'n sier. Jeg har absolutt ingen peiling, jeg ser bare på verdier.

 

Nå er alt innenfor spec utenom caster og litt på camber bak, men er ikke camber justering bak på disse,  men er ettermontert  noe som gjør at det er mulig, men det satt fast etter 9 år i norsk klima. Får se om jeg tar en titt på dette til sommeren da bilen skal finjusteres på høyde litt mer nøye enn nå. Camber er akkurat innenfor foran venstre, det tillates opptil -1,21 og min er på -1,20. Ikke veldig store forskjellen fra Mekonomen, men er da innenfor nå. Rett ratt er hvert fall godt å ha!

 

Som nevnt i forrige innlegg så føles bilen helst annerledes nå, mye tightere. Vibrasjoner er det også mye mindre av, kan sikkert komme av at endeleddene er nye.

15429705881657106913946809633.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...