Gå til innhold

Stoppet av Statens Vegvesen, anm. på potte


AlexZandero
 Share

Anbefalte innlegg

Må si jeg er jævlig glad akkurat nå :)

 

Var ute å kjørte rundt i larvik, skulle besøke en venn og ble tauet inn av noen jeg først trodde var politiet. 

 

Så ville statens vegvesen høre på potta mi. Jeg har jo en BMW 540i E39 1996 modell med supersprint eksos.

 

Jeg ga gass og de sa bare "den er alt for høy!" uten noe måleutstyr eller noenting.

 

Så gikk han duden inn i "van'en" kom tilbake med kontrollseddel for etterkontroll:

 

6.14 Eksos anlegg [ X ] , med kommentar: FOR MYE STØY, DOKUMENTER EKSOS.

 

Serr? Har ikke de forbanna j*"#""#!%R) bedre ting å finne på?

 

Så hva gjør jeg nå? asså bilen må EU godkjennes innen april i år og lurte nesten på og montere orginalt og så EU-godkjenne den.

MEN DET FUCKINGS MORSOMME ER, den har jo vært slik siden den kom inn til norge fra tyskland!

Og da har den jo bestått alt av fuckings eu-kontroller hver eneste gang! 

Hvorfor skal jeg få trøbbel for dette nå? 

 

Er det noen som vet om TUV papirer eller hva jeg burde gjøre? 

Jeg har denne potten fra supersprint (ikke den med typisk helt runde enderør) men disse mer ovale:

http://youtu.be/s051t4IOweA?t=44s

 

Syns det er helt på trynet. De fra vegvesenet sa bare at det må være godkjent i vognkortet og blablabla. 

Men det er rart da. 

 

Hadde blitt ytterst takknemlig for hjelp nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle EU kontroll har gått på sikkerhet, avgass, og miljø (oljesøl). Så uorignale ting som ratt, eksos osv er ikke noe EU verkstedene legger seg så mye opp i, selv om de skal. Nå når EU kontrollen har blitt kraftig uvidet (vedtatt enda ?) så vil nok også slike ting oftere få anmerkning på EU også.

 

Men generelt så er alt ettermontert som går på sikkerhet, eller potensielt endring av typegodkjenningen fallende under krav om godkjenning, og innføring i vognkort.

Slapp holdning av kontrolør å eventuelt lire av seg at det er alt for mye støy uten å ha måleutstyr tilstede.

Noen kontrollanter er såpass rund at de godkjenner om en har TÜV papirene med i hanskerommet, og sender deg videre. Eller ber deg få det i vognkortet for å hindre fremtidige problemer, og sender deg videre. Men han har uansett fullt belegg for å skrive mangellapp og fremme krav om visning/godkjenning av uoriginal eksos.

 

Men akkurat det å sette på tilleggs teksten "for mye støy" er uprofft av vedkommende. Han skulle bare skrevet "dokumenter eksos".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noen papirer nå faktisk i hanskerommet som følgte med bilen. Fra supersprint. Men jeg aner jo ingenting av hva som står.

Alt er jo på italiensk og tysk. 

 

Ser mer ut som informasjonsblad om selve produktet. 

Kan hende det er godkjenningspapirer, men så har jeg selvsagt lest at det må være på norsk skal det gå. 

(Men såklart før i tiden var det OK om det var på engelsk, tysk eller norsk) .. Veldig mye te hjelp! 

 

Har sendt mail til supersprint om de kan gjøre noe, får svar iløpet av tirsdagen. 

Her er de papirene jeg fant. Det hadde sikkert hjulpet lite å vist disse når jeg ble "stoppet".. De skrøt hvertfall fælt av bilen min. For den var jo så fin. 

IMAG0678_zps32ce6c6e.jpg

IMAG0679_zps9b33588d.jpg

 

 

Greia er at jeg skal snart sende bilen på EU godkjenning. Jeg vet ikke søren om den ville bestått desibel test og avgass test med denne potta. Den har jo tydeligvis gjort dette i alle sine år før. Nå som det har blitt litt strengere vet jeg ikke hva jeg skal tro. 

 

Og nå må jeg vise den. Jeg spørte kontrollmannen på vegvesenet om hvis jeg eu kontrollerer bilen og får den godkjent, forsvinner da denne lappen med mangel? Og han sa JA, men ikke tenk på å sette på den andre potta du har nå, for da skjer bare denne leksa om igjen! 

 

Det jeg egentlig lurte på da, er det noen som vet om noen som har TUV papirer på dette? 

Hva kan jeg egentlig gjøre? Det blir til at jeg kjører "ulovlig" hvis jeg skal få det min vei. 

Altså, bestå EU m/org potte, montere supersprint etter godkjenning.. 

 

Men jeg har ikke lyst å måtte kjøre rundt og PLUTSELIG en dag måtte bli stoppet av vegvesenet og samme driten igjen?

Jeg har godkjent senk i vognkortet, men potta står det ingenting om. Bortsett fra de gamle papirene jeg har..

Som jeg virkelig tviler på hjelper no særlig. Jeg vil bare slippe piss som dette i fremtiden, men det blir vel sikkert ikke mulig.

 

Er så typisk statens vegvesen å være rasshøl og bare ta alt på "følern" uten å bruke måleutstyr.

Hvordan kan de ha lov til noe sånt som dette? blir så forbanna. Det må jo dokumenteres like mye fra dem sin side også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du leste alt, men som sagt, det ville nok ikke hjulpet en dritt. For idag så må alt være på norsk. 

Det er vel bare fordi de skal gjøre alt vanskelig når det kommer til modifisering og ombygginger. 

Er ikke helt sikker på om det er sant, men leste det flere ganger når jeg søkte igjennom google. 

 

Her er nærmere utsnitt på papiret, det eneste av hva som står på tysk som man kanskje kan skjønne seg på. 

IMAG0681_zpsb41f2b47.jpg

IMAG0682_zpsaa7895ba.jpg

IMAG0683_zpsdd4efd0c.jpg

 

Det eneste jeg skjønner utifra tekst er at det er merket "Supersprint", modell/type "E39 T 2R" og at den har ett merkenr: e1 035443.

 

Det som står på siste bilde er bare en anbefaling ut ifra hva jeg skjønner av tysk og hjelp av google translate, er ingenting viktig bare en oppfordring til hva som bør gjøres hvis enten eksosanlegget skal monteres på eller av, om jeg skjønte rett.

 

"Sjekk det hele eksossystemet som eksosrør på shadafte, pakninger, nøtter bolter etc.

Ineinandergekeilte, rustet på kontakter, skruer, muttere før demontering bespruhen med rostløser.

Den nye monteringssett (skruer, muttere) vises i smørefett.

Forbindelser og aufhangungen den abgasshalddampferanlege utgangspunktet dichteit TESTING på tilkoblinger."

 

Hvis tidl. eier slapp igjennom eu kontroller og alt slikt piss, så tror jeg jammen eneste grunnen hans må ha vært disse papirerne jeg holder i nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersprint anlegg skal ikke være noe problem å få godkjent, du har papirene ser jeg. Har godkjent supersprint anlegg før på bilen min med liknende papirer uten at dette har vært noe problem. Dette for 5 år siden, jeg veit ikke hvordan de gjør ting idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på Lovdata.no http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_24#KAPITTEL_24

 

Ser ut som at de tar støymåling av eksosen og du kan ikke overskride det orginale støynivå (+5db). Noen vet jeg har stappa stålull i eksosen for å minske støy ved kontroll for å få eksos innført i vognkortet.

 

Med litt stålull og typegodkjenning skulle det ikke være noe problem å få den potta de innført i vognkortet :)

 

Når jeg i fjor fikk innført senkefjærer på min hadde jeg tyske TUV papirer da sa kontrolløren at de helst skulle vært på norsk/engelsk, men det viktigste var at han forstod innholdet så det gikk helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersprint anlegg skal ikke være noe problem å få godkjent, du har papirene ser jeg. Har godkjent supersprint anlegg før på bilen min med liknende papirer uten at dette har vært noe problem. Dette for 5 år siden, jeg veit ikke hvordan de gjør ting idag.

 

Men var dette på en 540i? Jeg har følelsen av at de bråker mer der ettersom det er større motor og mer trykk. 

Min bråker passe greit på høyt turtalt men på lavt så er det ikke noe annet enn annen lyd enn org, som er fin. 

 

Fant dette på Lovdata.no http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_24#KAPITTEL_24

 

Ser ut som at de tar støymåling av eksosen og du kan ikke overskride det orginale støynivå (+5db). Noen vet jeg har stappa stålull i eksosen for å minske støy ved kontroll for å få eksos innført i vognkortet.

 

Med litt stålull og typegodkjenning skulle det ikke være noe problem å få den potta de innført i vognkortet :)

 

Når jeg i fjor fikk innført senkefjærer på min hadde jeg tyske TUV papirer da sa kontrolløren at de helst skulle vært på norsk/engelsk, men det viktigste var at han forstod innholdet så det gikk helt fint :)

 

Hmm virker som det kan bli litt pes for meg å få til det der da.. Man må dele potta i 2 sant. Fattern mente at det ikke var så lett som å legge stålull for dette vil bli trykt ut igjen. 

 

Det blir vel til å kjøre ulovlig. Få den imellom EU og sette det på igjen, men satse på å ikke bli tatt. Det jævligste var at jeg visste de stod der, men kameraten min skrev på face "vegvesen / politi", så jeg var sikker på det var purken, og så lenge jeg kjørte pent så var det greit. 

 

Jeg vil mest sannsynlig vite det lenge før når det er kontroll takke være på twitter er den en gruppe som varsler (denne ble lagt ned på facebook), og jeg fikk vite at skjer dette en gang til så må jeg vise den igjen såklart, men 3. gangen blir jeg anmeldt. 

 

Er så fuckt som det går ann å få bli med den potta. Jeg skjønner støykrava og hvorfor vi har dem, men biler på høyt turtall bråker jo uansett også og min er bare hakket verre. Blir enten juksing på visning eller ulovlig kjøring ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med språkkravene har BT gjort seg vanskelige på lenge.

De prøver å stille krav til norske eller engelske tuv papirer, samtidig som de stiller krav til at de er orginale/ikke oversatte.

DVS. at de stiller krav til at du kommer med godkjenningspapirer som ikke eksisterer. så er jo ganske tullete.

 

På eu pleier ikke kontrollører og bry seg om en bakpotte da de som regel aldri tester lyd (er ikke alle som har måler engang). spessielt ikke om bilen har ett "normalt" lydnivå.

Tester avgassen, er den innafor, ingen tegn til lekasjer. så er det som regel ok på EU.

Men har du fått mangellapp så må du inn på bt og vise den med enten org potte eller godkjenne den du har der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjente felgene mine med tysk papir, null stress. Bemerket til og med hvor flott det var at jeg hadde alt av papirer i orden..

 

Men det må da gå and å klage, de har jo ikke noe grunnlag, de vet jo ikke om den er for høy eller ikke vis dem ikke har målt?

Kan jo risikere og komme inn på stasjonen og finne ut at den faktisk er innenfor.. Burde spurt der og da, hvordan dem kan si at den er for

høy uten å ha sjekka med måleutstyr. Tror ikke jeg hadde godtatt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å få den mellom EU med org potte for da forsvinner samtidig mangellappen :)

Men hadde vært fint å dratt på BT og fått det skrevet inn i vognkortet, altså godkjent med supersprint etter eu kontrollen.

 

Men da kommer ett nytt spørsmål egentlig..

Kan de som kontrollerer på BT da gi meg bot eller ny mangellapp hvis jeg viser den med supersprint, akkurat slik som jeg ble tatt med? :P

(Altså etter den har blitt evt. godkjent på EU med org, og jeg kommer igjen med supersprint)

Det hadde jo ikke vært lite driti ut å komme med potte som ga meg mangellapp "in-the-first-place" også blir det bare faenskapet igjen :D

 

Jeg kan egentlig bare dra bort på BT med de papirene jeg har og få dem til å se over! 

Hva er vitsen med å godta sånt piss at "den er for høy" når jeg ga gass rett opp til bånn pinne, og hva de mener har ikke en dritt og si, hvis ikke de kan bevise det! De skulle brukt nødvendig måleutstyr mener jeg, men jeg var stressa og tenkte ikke engang over det ;S

 

edit: Og hvis jeg har 2 piggdekk bak, og piggfri foran (som ikke er lov), kan de gi mangellapp der og da eller bot hvis de ser det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står bare at du skal ha dekk med samme egenskaper på samme aksling, så er ikke sikkert det er ulovlig engang.

 

er ikke sikker på at mangellappen din forsvinner på en eu kontroll, det kan hende du må inn på bt med bilen med org potte for å få den vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står bare at du skal ha dekk med samme egenskaper på samme aksling, så er ikke sikkert det er ulovlig engang.

 

er ikke sikker på at mangellappen din forsvinner på en eu kontroll, det kan hende du må inn på bt med bilen med org potte for å få den vekk.

 

Jeg kan jo ikke ha piggdekk bak og piggfri foran. Det mente hvertfall fattern og dekk1 som bytta dekkene var ulovlig, men de bryr seg lite om det, er jo ikke de som får stress hvis det skjer noe.. Og var akkurat det som nesten skjedde. De glemte å sjekke dekka på kontrollen ved veien igår og det ville blitt bot (1000kr dekket tror jeg) hvis man blir tatt..

 

Derfor når jeg skal bort på bt og få undersøkt potta om den faktisk er lovlig med lydverdier og papirer, er det greit å ha dekk som ikke gir evt. en bot.

Det er penger som burde heller vært satt i dekk syns nå jeg da ;)

 

Men jeg spurte faktisk han om den mangellapp forsvinner om den går imellom EU, med en ORG. potte såklart. 

Og han sa ja. Men satt jeg på "trimpotta" mi igjen blir dette bare samme leksa om igjen.

 

De i vegvesenet tror nesten de er politi og over alle andre med den holdningen deres :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...