Gå til innhold

Død Usb port i midtkonsoll


Anbefalte innlegg

Hei.

Ny på forumet her.

Har en 2009 e61 med cic som jeg akkurat fikk oppdatert software på. Oppdaget etter oppdateringen at usb-porten i midtkonsollen er død. Usikker på om det skjedde ifm oppdaterikgen eller om den kan ha dødd før. Den ladet i alle fall iphonen min tidligere, det gjør den ikke lenger. Har også prøvd en usbminnepenn som jeg vet fungerer. Har også sjekket sikringer.

Spørsmålet er om noen her har noe erfaringer rundt dette. Har lest at det kan være usb-huben som er gåen. Denne skal gs ha 1000,- for. Gidder ikke bestille en sånn hvis det ikke er det som er galt. Aux-in jack inngangen fungerer som før. Kan jo alltids høre med bavaria, men tenkte kanskje at det er mye god ekspertise her.

Hvis jeg har forstått det riktig så er denne usb-porten knyttet til mulf. Kan verkstedet ha koblet ut usb kabelen i mulfen? Noen som har noen gode beskrivelser på hvordan jeg kommer til mulf? Har bagasjerom med en stor og en liten luke i gulvet.

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulf sitter under plata helt bakerst mot bakseteryggen. De BØR ikke ha koblet ut denne under montering, MEN det som kan ha vært er at det er ettermontert 6FL i midtarmlenet, og dette vil da ikke BMW ha lagret i sin database og bilen din blir kodet ut i fra BMW spec, det vil si UTEN 6FL. Dette må bare kodes inn igjen.

 

Jeg kan evt gjøre dette for deg om du holder til i Oslo \ Akershus eller vil kjøre deg en tur hvis du bor utenfor :) Jeg holder til i Sandvika.

 

PM meg skiltnr ditt så kan jeg sjekke opp om det er ettermontert 6FL eller ei.

 

 

Tommi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan også ligge under gulvet i bagasjerommet, det gjør den på min e61. Vet ikke helt hva som bestemmer plasseringen. Ser det også som usannsynlig at denne er koblet fra, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja 6FL er jo USB Audio interface, men det hadde han i utstyrslista, så det er jo ok. Søren også.

 

Men jeg tenkte at evt noe kan ha gått skeis der da evt og at den har deaktivert USB funksjonen, vanlige minijack vil vel fungere enda? Foreslo at jeg skuille koble til pcen og se for det jeg da om han var i nærheten. Men vanskelig å si uten å ha sett på det.

 

 

EDIT: En ting jeg ser av lista er at han ikke har 644 som jeg ville forventet, men han har 633 business BT prep. Er det også styrt av en MULF2 enhet på LCI biler?..

 

EDIT2: I følge ETK så er 633 TCU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativ hjelp så langt. Jeg har altså en tcu, men med usb. Fant også ut at jeg har 130kw og ikke 120kw hvis jeg leste riktig ;)

Når jeg har koblet til iphone med vanlig ladekabel har det tidligere stått "not supported" eller noe i den duren under ekstern tilkobling i cic. Nå står det "not connected".

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TCU har ikke USB, bare MULF har USB. :)

 

Har du testet med rett kabel (Y-kabel)? Kan jo være verdt et forsøk, selv om jeg tviler på det fungerer om minnepenn ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USB-porten i hanskerommet er for innlasting av musikk og kart, og er koblet et helt annet sted, så den er helt uavhengig. Det er mange som har opplevd problemer med uoriginale Y-kabler, men siden den har virket før, ser jeg ingen grunn til at den skulle være problemet.

 

...om du trykker "Rediger" kan du skrive mer i posten du allerede skrev, slik at du slipper to etterhverandre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til SweetBMW for god hjelp så langt. Han fikk ikke kontakt med Mulfen og så langt ser det ut til at mulfen er død.

Bluetooth fungerer fortsatt. Med min begrensede innsikt tror jeg kan det være fordi blietooth går via tcu og ikke mulf2. Kan dette stemme?

Åpna opp og så. Det var ingen antennekabel koblet til mulf, men det så ut som det var en antennekabel koblet til tcu.

At auxen fortsatt fungerer er ikke godt å si. Er denne muligens konlet rett til stereoanlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen har TCU tar denne seg av bluetooth-funksjonene. Om bilen kun har MULF2 (og ingen TCU), er det denne som tar seg av bluetooth-funksjonene. Litt spesielt system igrunn, men MULF2 støtter ikke assist-funksjoner og litt slike ting.

Jeg trodde aux gikk til MULF2 så lenge man har dette, men jeg er litt usikker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet nå. Koblet fra mulf2 og forsøkte aux, men da var aux borte. Fikk også opp en feilmelding om SOS call unavailable.

Koblet til mulf igjen. Det lyste rødt fra den optiske utgangen på mulf og aux funket igjen - fortsatt ikke usb.

Hadde det enda vært så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...