Gå til innhold

Gåen turbo 1999 Bmw 530DAT (184HK)


BmwE34M5
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Da har jeg vært så heldig å kjøpt katta i sekken. Syns det var en høy "støyelyd" fra den ved pådrag. Samtidig følte jeg ikke at den dro som den skulle. Jeg spør eieren hvorfor den hyler/suser/uler ved pådrag(Folk hopper og snur seg når jeg kjører forbi).. Han sa det var pga han hadde montert åpent luftfilter. Dette stemmer selvsagt ikke, da jeg kommer hjem kjører jeg bilen til en kamerat og vi finner raskt ut at det er stor slakk både inn/ut og til sidene på turboen. Den ryker i tillegg svart ved pådrag. Så det er vel ingen tvil, turboen er gåen...?

Noen som vet om rimelige turboer til disse? Noen som har liggende?

Takk på forhånd for svar:)

Mvh

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjelden man får noe sort røyk før blå røyk.

Turboer får du fra koed, turboservice, gik osv.

Du skal ha en som heter gt2256v, mener det ligger en rimelig på finn også.

Men ja, det høres ut som turbo er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjelden man får noe sort røyk før blå røyk.

Turboer får du fra koed, turboservice, gik osv.

Du skal ha en som heter gt2256v, mener det ligger en rimelig på finn også.

Men ja, det høres ut som turbo er gåen.

Hei og takker for svar. Vet ikke om det har vært blå røyk først, jeg kjøpe bilen sånn og det ryker ihvertfall svart nå. VELDIG svart også.

Da har jeg fått tak i turbo, den som ligger i linken over denne. Lurer bare på, turboen jeg har fått tak i heter GT 2256, ikke V på slutten. Den passer forde?

Lurer også på om det er enkelt å bytte på disse bilene, eller om jeg må sette den på verksted.

Bor i Porsgrunn(telemark), bare si ifra om noen har lyst til å hjelpe meg å bytte mot litt betaling selvfølgelig! :)

Takker for alle svar, fort og veldig til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

den heter nok gt2256v, finnes ikke "uten V". (til bmw i det minste). Og Bmw har en særegen flens som gjør at det er denne såfremt det faktisk er en bmw turbo.

Svart røyk kommer av mangel på luft, men normalt har man blå røyk når turbo havarerer (den brenner olja som kommer fra def turbo). Men det er klart, står skovlene "stille" vil motoren naturligvis mangel luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

den heter nok gt2256v, finnes ikke "uten V". (til bmw i det minste). Og Bmw har en særegen flens som gjør at det er denne såfremt det faktisk er en bmw turbo.

Svart røyk kommer av mangel på luft, men normalt har man blå røyk når turbo havarerer (den brenner olja som kommer fra def turbo). Men det er klart, står skovlene "stille" vil motoren naturligvis mangel luft.

Takk for raskt svar igjen.

Henter turboen i morgen, det er denne jeg kjøper: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28084037 Ta en titt å gi meg klarsignal til å kjøpe eller ei. Har sagt jeg skal ha den allerede og karen sier den er solgt om andre spør. Men litt viktig at den passer. Bare stussa litt nå som jeg så du hadde skrevet "V" på slutten skjønner du. Det står jo at den er til Bmw 330D og X5. Alle disse 3.0 Diesel motorene har vel samme turbo, så passer vel på min 530?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi (!!!)

det som står i annonsen stemmer IKKE!!

Det er nok en gt2256v, men den passer IKKE til alle de bilene. Dersom det er den på bildet passer den hverfall ikke (feil flens).

Spør selger om nøyaktig hvilken turbo det er, altså hvilken bil den skal passe, det er bare tull at den passer alle de der. Dersom det er en "530d" "330d" "730d" "x5 3,0d" så passer den. Dersom den er bestil til noe annet enn bmw, så passer den ikke.

edit: for å gjøre dette klart; "V" står for at turboen har "variabel turbin geometri", altså "vinger" i turbinhuset som vris. gt2256 er en "V", har aldri vært borti en slik som ikke er det (tror ikke det finnes).

Så det er ikk "v" som er problemet med den du linket til, men at den ikke passer alle de bilene, og den du skal ha kun passer bmw pga flens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi (!!!)

det som står i annonsen stemmer IKKE!!

Det er nok en gt2256v, men den passer IKKE til alle de bilene. Dersom det er den på bildet passer den hverfall ikke (feil flens).

Spør selger om nøyaktig hvilken turbo det er, altså hvilken bil den skal passe, det er bare tull at den passer alle de der. Dersom det er en "530d" "330d" "730d" "x5 3,0d" så passer den. Dersom den er bestil til noe annet enn bmw, så passer den ikke.

edit: for å gjøre dette klart; "V" står for at turboen har "variabel turbin geometri", altså "vinger" i turbinhuset som vris. gt2256 er en "V", har aldri vært borti en slik som ikke er det (tror ikke det finnes).

Så det er ikk "v" som er problemet med den du linket til, men at den ikke passer alle de bilene, og den du skal ha kun passer bmw pga flens.

Selgeren sier den er feilkjøpt. Den var egentlig bestilt til hans Passat, men den passet ikke og kan ringte de som hadde sendt den(Kjøpt i Tyskland), hvor de sa denne var til Bmw 3Liter motorene+disse andre modellene han har skrevet i annonsen. Skal høre med han hvordan flens som sitter på, kan høre om han kan ta bilde av den. Så kan jeg legge bilde ut å du kan se om den passer? Jeg har overhodet ikke peil. Syns bare prisen virket veldig grei(Dette er SPLITTER ny turbo!), så rimeligere kommer jeg ikke unna med turbohavariet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen virker veldig grei den, men det er nok en ny "overhalt" turbo ;) disse går vel for ca 5k i tyskland.

Det stemmer at alle de bilene bruker gt 2256v turbo, men ikke samme flens.

Om jeg får et bilde av flensen skal jeg kunne si det rimelig sikkert ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen virker veldig grei den, men det er nok en ny "overhalt" turbo ;) disse går vel for ca 5k i tyskland.

Det stemmer at alle de bilene bruker gt 2256v turbo, men ikke samme flens.

Om jeg får et bilde av flensen skal jeg kunne si det rimelig sikkert ja ;)

Bra. Ikke le nå, men kan jeg bruke den gamle flensen? Om denne ikke er lik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ofte flens av denne typen på di fleste nyere bmw diesel .

lzj8q1lcosurj8maa8n1.jpg

Se der ja, selv jeg klarer å se at den ikke er lik som avbildet i annonsen.

Sendt mannen en melding nå men ikke svar, sikkert tatt kvelden ettersom det ikke er alle som klarer å stå opp om morgenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker bonden.

den til venstre er til 184hk 3,0d (flens messig iallefall, mulig den på bildet er en gt2052v).

Da skal jeg prøve å sammenlikne litt med bilde jeg får tilsendt av han karen som skal selge den jeg skal kjøpe.

Du har sikkert byttet turbo på disse bilene, er det en kurant jobb eller? Mye demontering? Har byttet et par turboer på noen eldre Volvo turbobiler, kan vel ikke være så veldig mye værre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...