Gå til innhold

få litt lyd i min e34 , mye arbeid?

Anbefalte innlegg

Jeg driter i alle fall i de som sitter bak. Er og ferdig for lenge siden med å spille høyt når det er andre folk i bilen. Utenom når dama sitter på og vil høre en golåt. :)

Gidder ikke kjøpe høyttalere til de som sitter bak. Da kan de heller kjøpe noen til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm det til 4990 var jo en ganske grei pakke.

men de høytalerene som er med hvor bør de plasseres? er det standard mål på høytalerene i bmw eller noe spesial greier? de diskantene såg jo ikkje særlig pene ut, kan de plasseres under hanskerommet eller noe eller blir lyden ødelagt da?

edit 1:

glemte og få med det der om kassen, finst det noen tegninger på sub kasser? og slik trekk som de er trekt i hvor får en tak i noe lignende?

edit 2:

Ja , var det der med arbeid igjen , for og få montert høytalerene fremme må en plukke fra hverandre hele konsollen da? (VERSTE eg veit er og drive med plast mikk makk som knekker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rockfordhøyttalerne er egentlig for store. Men som jeg skrev tidligere er det ingen problem å få inn større i en E34. Når du tar vekk sparkepanelet ser du det med en gang. Diskanten setter du i original plassering. Husker ikke om det er et gitter på dasjbordet eller i døra. Bare se om det er et lite gitter der en plass. Legg diskanten inn under der. Hvisdu gjør alt riktig vil ingen høyttalere vise. Alt vil se originalt ut. Diskanter skal stå så enten på dasjbordet eller høyt oppe i døra. Det er gor å få lydblidet så langt opp som mulig. Bare tenk hvis du setter dem nederst i døra. Har du en passasjer vil han skjule diskanten og du får en veldig daff lyd.

Edit. Vi har ferdig lagde kasser på 35 liter. Rockfordbassen spiller veldig bra i disse. Vil du ikke gjøre dette selv kan vi montere dette for deg. Hvis du da bor i nærheten av Forus/Sandnes/Stavanger.

Vi tar 1700 for monteringen og justering. Kabler kommer i tilegg. Govt regnet kommer det på ca. 800-900.

for 8500 vil du da ha et anlegg ferdig montert. Alt inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde eg bodd i ommrådet skulle eg gjort det men bor i florø så er litt for langt unna. er gitter i dash boret.

var uten en liten tur og såg litt nå, hvordan er det og trekke tilførselen fra batteriet til forsterkeren? er det vannskelig og komme seg gjennom den torpedoveggen (vist det er det det heter) ?

var litt mørkt så såg ikkje alt men er den noe slags kabelgate som går fra spilleren og bak til bagasjerommet?

Har ikkje satt meg så alt for masse inn i systemet men er det ett slags koblingspunkt bak i bagasjerommet ? evt er alle høytalerene koblet inn der eller er det bare bakhøytalerene? (da går det vel an og bare følge de gamle høytalerkablene?)

grunnen til at eg graver så mye er at eg ikkje er at eg ikkje liker så alt for godt og skru på plast mikk makk på bilen (som tidligere bevist med den klokka eg prøvde og få ut (måtte gi meg på tap))

Får du høytalere som passer akkurat i orginaluttaket? hadde jo vert det enkleste om alt gikk på skinner egentlig. Er det mulig og få ett tilnærmet bra oppsett til under 5000 med høytalere som passer akkurat?

off kor eg spør og gnanger , skal slutte nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hypolisot, trekk får du på de fleste bilsterobutikker, men også hos Biltema og BilXtra. Koster et par hundrelapper for et par kvadrat tror jeg. Du bør vel også ha noe dempemateriale på innsiden av kassen. Det har de også på Biltema til en hundrings. Men ferdige kasser fra f.eks Bilradiospesialisten er jo veldig rimelig.

var uten en liten tur og såg litt nå, hvordan er det og trekke tilførselen fra batteriet til forsterkeren? er det vannskelig og komme seg gjennom den torpedoveggen (vist det er det det heter) ?

Skal være opptil flere kabelgjennomføringer i torpedoveggen, så det bør ikke være noe stort problem. Finn deg en lykt og let litt nedover på veggen. Det som regel enklest å se hvor de er fra pansersiden, så finner du de igjen under dashen når du vet sånn ca. hvor de er.

var litt mørkt så såg ikkje alt men er den noe slags kabelgate som går fra spilleren og bak til bagasjerommet?

Vanligvis enklest å legge kablene under dørlistene og inn i kabelgjennomføringene bak bakseteryggen. Strømførende kabler på den ene siden av bilen og signalkabler på den andre siden.

Har ikkje satt meg så alt for masse inn i systemet men er det ett slags koblingspunkt bak i bagasjerommet ? evt er alle høytalerene koblet inn der eller er det bare bakhøytalerene? (da går det vel an og bare følge de gamle høytalerkablene?)

Tviler på at det er noe koblingspunkt der bak. Det er sikkert bare to par kabler som går fra spilleren og bak, et par til hver høyttaler. Hvor de går vet jeg ikke. Har knapt sittet i en E34.

Får du høytalere som passer akkurat i orginaluttaket? hadde jo vert det enkleste om alt gikk på skinner egentlig. Er det mulig og få ett tilnærmet bra oppsett til under 5000 med høytalere som passer akkurat?

Det er sikkert 5 1/4" (13cm) foran i E34 (som i de fleste andre biler), og det er en helt standard høyttalerstørrelse, så det får du overalt. Kan tenke meg at det er 6 1/2" (17cm) i settet Mr.Stream nevnte.

Mr.Stream, er det komponentsett det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk gå over og se litt i dagslys, virket som en overkommelig jobb alt sammen. fikk av sparkedekslene og der bør deg jo gå an og få på plass noe litt større. kabelgjennomføringen fra motor virker overkommelig (var ubrukte gjennomføringer under "varmerørene" (vist de kan brukes da)).

turte ikkje og ta så alt for hardt i gulv listene men virket som om de bare skal rykkes rett opp?

Spørsmålet mitt er egentlig om det svarer seg og bygge kasse selv. Har ikkje særlig lyst og passere 6500 (inkl kabler, skaffer tilførselkabler billig selv da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bed rør vil du få en dypere og mer buldrende bass. Men du trenger ikke så stor forsterker. Med lukket får du en strammere og penere bass, men ikke så dyp. Krever mer av frosterker og element. Personlig ville jeg valgt lukket kasse. Du har en forsterker med nok effekt. Og bassen spiller meget bra i lukket kasse. Kassene vi har på jobb er lukket på 35 liter. HE2en funker bra i denne kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i garasja og fant 22 mm møbelspon liggende og slenge :D

Det er 2 siste ting eg lurer på :

Når eg skal bygge kassa lurer eg litt på hvordan den skal stå :

basskasse.JPG

Og hvordan den best mulig festes?

(den tjokke svarte streken er skiposen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt valg "eller slik". Kjør gjennom en drøss med skruer fra kupesiden. Kjør dem gjennom stålet og inn i kassa. Men husk å få det tett mellom kassa og stålet slik at trykket/lyden bare går gjennom skiposen. Lag en ramme på forsiden av kassa rundt elementet. Lag den slik at du får litt luft mellom stålet og kassa. Men at det likevel blir tett. Er du med hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har verken prøvd eller hørt Rockford, men hvis de spec`ene der stemmer, vil jeg si at det er ett meget bra tilbud.

La spesielt merke til at dere nevner strømforsyningen. En stor strømforsyning er helt nødvendig for å kunne levere effekt, spesielt kommer dette fram i de lavere frekvenser. Derav kommer "vekt testen" av forsterkere som jeg nevnte i ett tidligere innlegg. Høy vekt betyr ofte at de har kostet på skikkelig strømforsyning. Alle? har sikkert hørt annlegg som klipper lyden i stueannlegg. Det er nesten alltid ett resultat av for dårlig strømforsyning.

Det andre jeg la merke til var at det så ut til at det var påkostet skikkelige terminaler.

Glem Boss som jeg nevnte tidligere, de vil nok ikke kunne nå opp til dette.

Hvis RMS effekten reel og strømforsyningen er bra, vil du med dette kunne løfte lyden betraktelig i bilen din.

Hvilken spiller har du tenkt å tilby Rockford`en da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...