Gå til innhold

få litt lyd i min e34 , mye arbeid?

Anbefalte innlegg

fikk settet i dag :)

det meste ser greit ut men, delefilteret har 2 utganger ene til diskanten og ene til høyaleren men er det likegyldig hvilken høytaleren blir koblet på og hvilken diskanten kobles på?

Gjør det noe om delefilteret ligger rett bak høytaleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mr.Stream, du har nok bedre greie på dette enn meg siden du lever av dette, men den eneste gangene jeg har opplevd å "kvele" bassen på, er ved feil valg av volum og/eller portstørrelse. Mener at de "kubene" jeg har bygd, har hatt enn meget direkte og klar bass. Jeg er tillhenger av trykkammer, men har lagt inn port og evt. forkammer for de som ønsket mere buldring som du sier.

Når det gjelder delefilter, så har jeg alltid kjørt maks 70Hz på bassen. Dette mener jeg har tilført enn basslyd som er vanskeligere å lokalisere. Bass er ikke særlig rettningsbestemt, og jeg mener at dette gjorde at bassen ble fyldigere i hele kupèn. Problemet med bass i bagasjerommet, uten direkte tillgang til kupèn vel og merke, er at bassen veldig markert kommer fra bagsjerommet, mener jeg da, igjen.

Er også tilhenger av middbass i bil, for å utfylle tomrommet i lydbildet fra 70-85/90Hz. Dette koster selvfølgelig mere, for du må ha elementer i tillegg til de som er omtalt her. Men dette er også min smak igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan ødelegge bassen ved feil kassevolum og port. Men du kan også kvele den med sånn jeg fortalte i forrige innlegg. Men det pleier som regel å funke greit. Vi har bare en policy om å holde oss vekke fra helt 4kantede kasser. Så slipper vi i alle fall dette hvis det tilfeldigvis skulle skje.

Selv deler jeg mellomtone og bass ved 63Hz. funker som bare det.

Hypolisot: Hva mener du? er det skrutilkoplingene på forsterkeren du mener? Du knekker umbrakonøkkelen før skruen. Hvis det er den du mener da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finner vel ut av det , får eg håpe :)

skrudde sammen kassa no og den blei bra :D

men glømte jo og bestille en sånn : http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=314

så deg eg lurer på er om hullet er 72mm? hvor stort skal hullet båres? noen som vet det ? f.eks. mr.stream ? :D

Bør kassen isoleres? har noe båt isolasjon eg skal lime på innsida men den er jo bare 7-8 mm tykk. Har mye glava isolasjon liggende i garasjen bør eg stappe kassa med det? eller blir det for varmt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor stort hullet skal være. Men jeg kan mål det i morgen på jobb.

Hvis du absolutt skal bruke dempemateriale så for all del IKKE bruk glava. Glasspartikler suger seg inn i magneten og kan skade spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...