Gå til innhold

Kan jeg bruke disse felgene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg en ny bmw 316 i 2004 modell,det jeg lurer på er om jeg kan bruke noen felger som jeg fikk av en kamerat(vet at vet at bolte dimensjonen er riktig,men betyr det noe med innpresset):

ATS

7J x 15 innpress 18 5/120

Takker hvis det er noen som kan hjelpe meg siden jeg er helt blank på dette selv. :D

Skrevet

Det kan du desverre ikke, nei. :?

Innpresset er altfor lavt for 3-serie, typisk 5-serie. Originalinnpress på 3-serien er 42mm. Lovlig avvik er opp til 7.5mm på hver side, altså kan du kjøre lovlig med 35mm innpress. Men jo lavere innpress i forhold til originalt, jo lenger ut stikker felgene, noe som igjen gir større sjanse for sporing.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at de felgene vil bygge altfor langt ut.

Orginalt innpress på E46 tror jeg er 47mm på en 7x15" felg.

Denne felgen vil i tilfelle bygge 29mm lenger ut en en orginal 7x15" felg.

Skrevet
Det kan du desverre ikke, nei. :?

Innpresset er altfor lavt for 3-serie, typisk 5-serie. Originalinnpress på 3-serien er 42mm. Lovlig avvik er opp til 7.5mm på hver side, altså kan du kjøre lovlig med 35mm innpress. Men jo lavere innpress i forhold til originalt, jo lenger ut stikker felgene, noe som igjen gir større sjanse for sporing.

Jeg trodde også at orginalinnpresset på en 7x15" felg var ET 42, men når jeg søkte litt på nettet så det ut som om 47mm var det riktige.

Er du sikker på at det er et 42?

E36 skal ha et 42 på 7x15"

Skrevet

Har ikke noe dokumentasjon på det, men jeg er riiiimelig sikker på at det er ET42 på både E36 og E46. Det er normalt å putte på de ET38 og ET35 når man kjøper nye felger.

Mr.Stream eller Erik kan kanskje hjelpe oss med fasiten fra originalfelgene her, de har jo tross alt E46. ;-)

Skrevet

Breyton felgene mine er egentlig til E46 og de har 44 i innpress.

På E36'en min tar forhjulene i på innsiden ved fullt rattutslag, defor trodde jeg at E46 hadde høyere innpress enn E36.

*Sitter og venter på svar fra Erik eller Mr.Stream*

Skrevet
Mr.Stream eller Erik kan kanskje hjelpe oss med fasiten fra originalfelgene her, de har jo tross alt E46. ;-)

Takk for tilliten, men nå har det seg slik at jeg ikke har originalfelger til bilen. :roll: Jeg kjøpte den med kun vinterhjul, og det var ASA-felger (15"). Sommerhjulene var 18" - som egner seg dårlig til trønderske krøtterstier - og selgeren ønsket i utgangspunktet ikke å selge de, bilen hadde også blitt 12.000,-(?) dyrere. Sommerhjulene mine er AC Schnitzer-kopier (17").

Det nærmeste jeg kommer "fasiten" er felgkatalogen til GS Bildeler, og der står felger til 3-serie 91-> i dimensjonen 7x15 oppgitt med innpress 47. Og det gjelder altså både E36 og E46.

Ikke får jeg sjekket innpresset på ASA-felgene nå heller, siden de fortsatt står på bilen. Der blir de stående en stund også er jeg redd, for det snør hver {AUTOSENSUR} natt her!

*Sitter og venter på svar fra Eirik eller Mr.Stream*

Skriv 100 ganger i Word:

Einum heter ERIK til fornavn - ikke Eirik! :wink:

Skrevet

Skriv 100 ganger i Word:

Jeg oppdaget feilen og rettet den før jeg kom så langt at jeg fikk lest hele meldingen din..

Kan jeg slippe da [-o<

Skrevet
Jeg oppdaget feilen og rettet den før jeg kom så langt at jeg fikk lest hele meldingen din..

Kan jeg slippe da [-o<

Det er greit!

Det fine med å skrive 100 ganger i Word - istedet for på tavla som i gamle dager - er:

Einum heter ERIK til fornavn - ikke Eirik!

[Ctrl]+A

[Ctrl]+C

[Ctrl]+V * 99

:D

Skrevet

Vurderte å kjøpe felger 7x17 og dekk 215/45-17 foran og 225/45-17 bak, går dette bra?? eller er det bedre å ha 215/45-17 både foran og bak?

Skrevet
Vurderte å kjøpe felger 7x17 og dekk 215/45-17 foran og 225/45-17 bak, går dette bra?? eller er det bedre å ha 215/45-17 både foran og bak?

Det går bra, men du får det nok ikke godkjent.

Bilen kan bli litt mer understyrt også.

En bedre løsning er 7,5x17" og 225/45-17.

Skrevet

Det nærmeste jeg kommer "fasiten" er felgkatalogen til GS Bildeler, og der står felger til 3-serie 91-> i dimensjonen 7x15 oppgitt med innpress 47. Og det gjelder altså både E36 og E46.

Ok. I felgkatalogen til Martins.no står det nemlig ET42 både på E36 og E46, mens felgene de anbefaler stort sett ligger på ET35. Ergo ville de ikke vært lovlige om ET 47 var riktig...

Skriv 100 ganger i Word:

Det er noe med det der navnet ditt, Erik. Tror det er Einum som gjør Erik til Eirik. Det tok en stund før jeg faktisk begynte å lese Erik Einum istedenfor Eirik Einum da jeg leste navnet ditt. Og det på tross av at jeg kjenner flere som heter Erik enn Eirik! :o

Skrevet

Jeg har originale BMW 7x15" på vinterhjulene. Men jeg har aldri sjekket innpresset på dem. For jeg vet at de passer :lol:

Lurer på om jeg fant ut at det originale innpresset er ET45. Litt usikker da.

Mine Breyton felger har ET44. Tar ikke i noensteds. Hverken subbing med fullt lastet bil eller ved fullt rattutslag.

Skrevet

For å rote det helt til så selger Eiker Motorshop 7x15 felger i "orginallook" til E46 og de har et 47.

Var i garasjen og sjekket orginalfelgene mine nå (7x15) og de var også et 47 :?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...