Jump to content

Porting på 325i E30


Maverick2002
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Hadde en nydelig 87 mod 325i, men solgte den for en tid tilbake.(desverre!)

Bilen var en orginal M-Tech Shadowline fra fabrikk, og hadde Scorpion effektanlegg. Var ikke noe trimmet (foruten effektanlegget da), men bilen gikk noe helt sinnsykt godt! Jeg prøvde 3-4 andre like biler, men ingen kunne sammenlignes med den jeg hadde, noe de andre eierne var enige i.

Jeg solgte som sagt bilen, og han som kjøpte den ringte meg noen uker etterpå og lurte på om jeg hadde gjort noe med bilen! :lol:

En mekaniker han kjente hadde sett på bilen, og han påsto det var gjort noe med portene (porting?) på bilen.....men hva er egentlig dette?

Bilen var forøvrig gått 246 000 km da jeg solgte den, men gikk som en kule og hadde ikke antydning til "kakling"!

Link to comment
Share on other sites

Når man porter en topp forstørrer man vanligvis inntaksportene. På den måten blir det plass til mer bensin (og luft), noe som fører til høyere effekt (og høyere forbruk).

Det er sikkert noen her som kan forklare mer inngående om det skulle være nødvendig. Har aldri rørt noe slikt selv.

Link to comment
Share on other sites

Når man porter en topp utvider man luft og bensinkanalene ved evt filing fresing osv. men det anbefales ikkje og gjøres uten og ha gjort det før.

Det som skjer med motoren er at det blir fjernet evt grader i toppen og det blir større volum. mer plass til luft og bensin. på grunn av di fjernede gradene blir det mindre turbulens, eller motstand, slik at brendstoffet for en høyere hastighet og når det samtidigig kommer mer. er det det samme som høyere effekt.

Link to comment
Share on other sites

Okok, takk for svar! :wink:

Tenkte med det hadde noe med økt luft/drivstofftilførsel å gjøre.

Som sagt, så visste jeg ikke at det var gjort noe med motoren, men gjør jo ikke noe det så lenge den gikk og fortsatt går som en kule!

Solgte den i vår for 78 000 kr, og kjøperen var kanonfornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over er det ikke bare å fjerne litt her og der. Portinga må gjøres med henblikk på hva slags oppsett du har ellers. Hva slags kammer du har, hva slags ventiler det er, om bilen har turbo osv. Det er ikke så lett, så man bør vite hva man driver med før man begir seg ut på dette.

Men det folk kan gjøre selv er å fjerne støpesjegg og polere de kanalene som allerede er der, uten å forandre noe på profilen. Hvor mye effekt det gir kan jo diskuteres, særlig på nyere motorer. På gamle V8 motorer kan man hente mange hester bare ved å gjøre dette, samt tilpasse portene fra innsug til topp, og fra topp til grenrør/manifoil.

- Chris

Link to comment
Share on other sites

tenkte bare jeg skulle legge til... :)

En heftig portet topp beregnet til et rått oppsett, vil ofte gi effekt reduksjon på en org motor. Dette gjelder spesielt sugemotorer, da det er viktigere at dette stemmer skikkelig på disse enn på en turbomotor.

- Chris

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...