Jump to content

Fornuftig senkenivå på E34


Gunnar
 Share

Recommended Posts

Ønsker å se bilder av forskjellig senking på E34 sedan. Hovedsaklig 60/40 og 40/20, men tar gjerne i mot andre også. Nevn gjerne type dempere/fjærer.

Noen som har erfaringer med de forskjellige nivåene? Hvordan bilen blir å kjøre, hva som må til av justering av hjulstillinger, hvordan den er over fartsdumper og inn på ferjer, hvordan slitasjen på foringer og div. i understellet er etc.

Vurderer komplett AP 60/40-sett (fjærer og dempere), men må vite litt hvordan det blir først. Er det for ille får det bli 40/20.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

min gamle bil en e34 525 24v var senket med bilstein 40\40 og en såg bra ut med både 16" og 18" den var d 10*18 ba og 8,5*18 foran type azev a, har desverre ikke no bilde men jeg skal legge ett ut vist jeg greier og grave frem ett

Link to comment
Share on other sites

Alle BMW'er synker på ræven over tid. Mine E36 har blitt senket 40, 35 og 30 bak (alle tall i følge produsent) og alle har uten unntak blitt høyere etter senking. Tallene går ut fra nye originalfjærer (ikke M-Tech) og således vil ikke bilen bli noe lavere med en gang. Gi derimot bilen et år på seg så synker den noe eller mye avhengig av kvalitetet på fjærene. Tallene produsentene oppgir må man også ta med en STOR klype salt. Ser at min som er senket 50mm foran er lavere enn mange 60mm sett. Hva som er fornuftig må være opp til deg selv. Jeg har som sagt 50/30 og har aldri vært nedi med bilen. Ikke engang med full opppakning og tre voksne i bilen tok den nedi på fartsdumper. Min forrige som hadde 35/35 tok nedi overalt pga. fjærene var mykere. Skulle jeg ha senket en E34 ville jeg personlig gått for Eibach Pro Line fjærer med Bilstein Sprint B8 dempere. Disse fjærene skal ha en noe mykere karateristikk enn H&R sine i samme senk. IKKE forveksle Pro Line med Sport Line. Sport Line er IKKE komfortable.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ok. Har du hørt noe om karakteristikken på AP?

De er noen festblanketter rimeligere enn Eibach/Bilstein (blir vel rundt 7-8k for de?), men er de bare drit er det jo ikke vits. Er vel greiest å ha en mellomting mellom originalt og stivt. Er forøvrig mest for the looks jeg vil gjøre det. 520en blir aldri noen racer uansett...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ok. Har du hørt noe om karakteristikken på AP?

De er noen festblanketter rimeligere enn Eibach/Bilstein (blir vel rundt 7-8k for de?), men er de bare drit er det jo ikke vits. Er vel greiest å ha en mellomting mellom originalt og stivt. Er forøvrig mest for the looks jeg vil gjøre det. 520en blir aldri noen racer uansett...

jeg hadde ap på en e30 jeg hadde og den senket seg skjeivt når den sakk sammen. likte ikke d settet no særlig. 100% fornøyd med bilstei da dette ikke var stivt ellere mykt. prfekt for en familiekasse. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ønsker å se bilder av forskjellig senking på E34 sedan. Hovedsaklig 60/40 og 40/20, men tar gjerne i mot andre også. Nevn gjerne type dempere/fjærer.

Noen som har erfaringer med de forskjellige nivåene? Hvordan bilen blir å kjøre, hva som må til av justering av hjulstillinger, hvordan den er over fartsdumper og inn på ferjer, hvordan slitasjen på foringer og div. i understellet er etc.

Vurderer komplett AP 60/40-sett (fjærer og dempere), men må vite litt hvordan det blir først. Er det for ille får det bli 40/20.

her er ett bilde av gamlebilen min. mener og huske dette er 40\40. litt teit d ikke var fra siden men men d var d eneste jeg fant.

http://www.midtnorskgatebil.com/uploads ... _2432.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Min e34 er senket, men vert ikke hvor mye, den var det når jeg kjøpte den. Har byttet dempere til bilstein og er veldig fornøyd med det, cirka 2000 kr per demper betalte jeg for mine.

Fremme er skjermkanten nesten nede på samme høyde som øverste punktet på dekket og bak er skjermkanten et stykke ned på dekket.

Link to comment
Share on other sites

her er ett bilde av gamlebilen min. mener og huske dette er 40\40. litt teit d ikke var fra siden men men d var d eneste jeg fant.

http://www.midtnorskgatebil.com/uploads ... _2432.jpeg

Så bra ut det, men man ser der også at det er mer rom i hjulbuene foran enn bak. Er derfor det frister med noe som senker mer foran enn bak. Men hvis det er 40 foran på den din blir nok 60 ganske lavt på en hverdagsbil som skal brukes hele vinteren.

Forøvrig en fin E34!

Link to comment
Share on other sites

Bilen min må vel til pers igjen da :lol:

Den er senket 60/40 Med Bilstein Sprint/AP:

IMG_1478small.jpg

117_1750small2.jpg

Synes personlig det blir penest med mer senking foran på E34.

Jeg har forøvrig aldri hatt problemer med å komme over fartshumper og andre hindere.

Link to comment
Share on other sites

Takker. :)

Er visst ikke allverdens med 60/40-senking på E34. Kan jo være det er fordi det, som iSmannen sier, varierer veldig fra fabrikant til fabrikant. Men din bil er nok ikke særlig mye lavere bak enn hva min er i dag. Ser ihvertfall ikke slik ut siden man greit ser inn over dekkene i hjulbuene dine. Foran er det derimot en helt annen historie...

M5en på BMWCCN Hordalands sider har forresten samme senking som du har (Bilstein Sprint dempere og AP fjærer):

247.jpg

Ser kanskje litt lavere ut den? ... Men så har jo den den M5-"leppa" under frontfangeren. Ser vel egentlig ganske lik ut i hjulbuen foran. Kanskje den er litt lavere bak enn din?

Uansett, hvis det der er trenden er det visst bare å satse på 60/40. 40/20 blir for lite! #-o

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...