Ettertenning Skrevet November 10, 2004 Share Skrevet November 10, 2004 Målte kompresjonen på bilen min idag. og den varierte fra 13 bar til 11 bar. var litt mye med 2 bar i variasjon. Men det som eg syns er så rart er at det var 13 bar. er ikkje det unormalt mykkje eller Noen som veit ka det skal vere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet November 10, 2004 Share Skrevet November 10, 2004 Jeg ville tro at dette kan leses ut fra forholdsmessig kompresjon i motoren. Feks, hvis kompresjonen er 10:1, så burde det være 10 bar trykk i motoren. (gass med 1 bar trykk komprimeres til 1/10-volum, som burde bli 10 bar trykk). Dette er kun min intuitive oppfatning! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer520 Skrevet November 11, 2004 Share Skrevet November 11, 2004 Dette er ikke riktig, du vil måle høyere trykk i bar enn det som er kompresjonsraten. Ikke spør hvorfor, da må det undersøkes mer nøye. Jeg måler 10bar på min gamle 520 med 8,3:1 komp. Ujevnheter i kompen og for høy komp på en/flere sylindere kan skyldes koksing i brennkammeret. Hvis kompen virker lav kan en helle litt olje i plugghullet(IKKE på katalysatorbiler!). Da vil kompen øke hvis det er stempelringene som er slitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet November 11, 2004 Share Skrevet November 11, 2004 Dette er ikke riktig, du vil måle høyere trykk i bar enn det som er kompresjonsraten. Ikke spør hvorfor, da må det undersøkes mer nøye. Jeg måler 10bar på min gamle 520 med 8,3:1 komp. Hmmm....Kan dette rett og slett skyldes at bensin/luft-blandingen eksploderer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet November 12, 2004 Forfatter Share Skrevet November 12, 2004 lite trolig at bensin luft blandingen eksploderer med en kompresjons måler i plugg holet. og i tilleg skal du jo kople fra bensin pumpen under kompresjons test Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet November 12, 2004 Share Skrevet November 12, 2004 lite trolig at bensin luft blandingen eksploderer med en kompresjons måler i plugg holet. og i tilleg skal du jo kople fra bensin pumpen under kompresjons test Hmmm....Det tenkte jeg ikke på.... Hva skyldes dette forholdet da? Temperatur? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet November 12, 2004 Forfatter Share Skrevet November 12, 2004 Ja sei det. Håper vi finner ut av det snart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grewling Skrevet November 16, 2004 Share Skrevet November 16, 2004 Dette er ikke riktig, du vil måle høyere trykk i bar enn det som er kompresjonsraten. Ikke spør hvorfor, da må det undersøkes mer nøye. Jeg måler 10bar på min gamle 520 med 8,3:1 komp. Ujevnheter i kompen og for høy komp på en/flere sylindere kan skyldes koksing i brennkammeret. Hvis kompen virker lav kan en helle litt olje i plugghullet(IKKE på katalysatorbiler!). Da vil kompen øke hvis det er stempelringene som er slitt. Et annet forslag kan jo være at en evt. tidligere eier har senket toppen. Det vil vel gi utslag i høyere kompresjon. Det er iaffal så vidt jeg vet formålet med å senke en topp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet November 16, 2004 Forfatter Share Skrevet November 16, 2004 Har jo aldri sagt at kompen er høg. Synst det virket mye med 13 bar, men det eg lurer på er korleis det blir i forhold til 10,5\1 og 11\1 Det er det som er interesant for meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykle Skrevet November 16, 2004 Share Skrevet November 16, 2004 Kjapt lite inspill før kvelden her Det er viktig å skille mellom kompresjonsforhold og kompresjonstrykk. Kompresjonsforholdet er det forholdet mellom det totale volumet over stempelet når det står i bunnen av sylinderen (nedre dødpunkt), og volumet over stempelet når det står øverst i sylinderen (øvre dødpunkt) Kompresjonstrykk er det trykket som genereres i når stempelet komprimerer luften i 2.takt. Det er mye som kan spille inn på kompresjonstrykket.. Sylynderlekasje, ventillekasje, ventilåpning (mengde luft inn og ut), turtall, tempratur, lufttetthet... kort sagt mange faktorer. Kompresjonsforholdet er det samme uansett, om ikke du får en mekanisk havari. Eller om du forandrer på stempel høyden, høyner toppakningen + mange andre ting.. Håper det forklarte litt - Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet November 16, 2004 Forfatter Share Skrevet November 16, 2004 Ja det forklarte litt, eller eg fikk svar på det eg lurte på ang ka 10\1 betyr osv.Takker så mye Er det noen som vet ka kompresjons trykket skal vere på en e36 320 95 mod? ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Februar 21, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 21, 2005 Prøver igjenn, noen som vet ka kompresjonstrykket skal vere på en 320 95 mod, vet det varierer i henhold til mangen faktorer men dette må eg vurdere! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo-Frank Skrevet Februar 22, 2005 Share Skrevet Februar 22, 2005 komp.forhold f.eks 10:1 e IKKE d samme som 10bar. 10bar e effektiv komp, å den kan variere fra motor til motor, f.eks kan to forskjellige kammer gjøre utslag på d du måle i bar ell psi, kommer an på durasjon på kammen ell kor lenge ventilan står åpen. les mitt svar i "effektøkning E36 320".. d e jo tre plassa du kan miste komp: i stempelringer, ventiler å i toppakning. ta en lekkasje test av motoren din så finner du ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Februar 22, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 22, 2005 eg har ingen lekasje motoren min er tett og fin, ser ut som det er ingen som forstår spørsmålet mitt så eg gir opp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ezpo Skrevet Februar 22, 2005 Share Skrevet Februar 22, 2005 Det skal visstok være en måte å måle sylinderlekkasje, og dette skal være en bedre måte å sjekke at sylindrene er tette enn en kompresjonstest. Jeg vet ikke hvordan dette gjøres, men det er jo ikke snakk om en lekkasje som du ser da, siden det er inni motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå