Gå til innhold

Kompresjon


Ettertenning
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ville tro at dette kan leses ut fra forholdsmessig kompresjon i motoren. Feks, hvis kompresjonen er 10:1, så burde det være 10 bar trykk i motoren. (gass med 1 bar trykk komprimeres til 1/10-volum, som burde bli 10 bar trykk). Dette er kun min intuitive oppfatning! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig, du vil måle høyere trykk i bar enn det som er kompresjonsraten. Ikke spør hvorfor, da må det undersøkes mer nøye. Jeg måler 10bar på min gamle 520 med 8,3:1 komp.

Ujevnheter i kompen og for høy komp på en/flere sylindere kan skyldes koksing i brennkammeret. Hvis kompen virker lav kan en helle litt olje i plugghullet(IKKE på katalysatorbiler!). Da vil kompen øke hvis det er stempelringene som er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig, du vil måle høyere trykk i bar enn det som er kompresjonsraten. Ikke spør hvorfor, da må det undersøkes mer nøye. Jeg måler 10bar på min gamle 520 med 8,3:1 komp.

Hmmm....Kan dette rett og slett skyldes at bensin/luft-blandingen eksploderer? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig, du vil måle høyere trykk i bar enn det som er kompresjonsraten. Ikke spør hvorfor, da må det undersøkes mer nøye. Jeg måler 10bar på min gamle 520 med 8,3:1 komp.

Ujevnheter i kompen og for høy komp på en/flere sylindere kan skyldes koksing i brennkammeret. Hvis kompen virker lav kan en helle litt olje i plugghullet(IKKE på katalysatorbiler!). Da vil kompen øke hvis det er stempelringene som er slitt.

Et annet forslag kan jo være at en evt. tidligere eier har senket toppen. Det vil vel gi utslag i høyere kompresjon. Det er iaffal så vidt jeg vet formålet med å senke en topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt lite inspill før kvelden her :)

Det er viktig å skille mellom kompresjonsforhold og kompresjonstrykk. Kompresjonsforholdet er det forholdet mellom det totale volumet over stempelet når det står i bunnen av sylinderen (nedre dødpunkt), og volumet over stempelet når det står øverst i sylinderen (øvre dødpunkt)

Kompresjonstrykk er det trykket som genereres i når stempelet komprimerer luften i 2.takt.

Det er mye som kan spille inn på kompresjonstrykket.. Sylynderlekasje, ventillekasje, ventilåpning (mengde luft inn og ut), turtall, tempratur, lufttetthet... kort sagt mange faktorer. Kompresjonsforholdet er det samme uansett, om ikke du får en mekanisk havari. Eller om du forandrer på stempel høyden, høyner toppakningen + mange andre ting..

Håper det forklarte litt :)

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

komp.forhold f.eks 10:1 e IKKE d samme som 10bar. 10bar e effektiv komp, å den kan variere fra motor til motor, f.eks kan to forskjellige kammer gjøre utslag på d du måle i bar ell psi, kommer an på durasjon på kammen ell kor lenge ventilan står åpen.

les mitt svar i "effektøkning E36 320"..

d e jo tre plassa du kan miste komp: i stempelringer, ventiler å i toppakning. ta en lekkasje test av motoren din så finner du ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visstok være en måte å måle sylinderlekkasje, og dette skal være en bedre måte å sjekke at sylindrene er tette enn en kompresjonstest. Jeg vet ikke hvordan dette gjøres, men det er jo ikke snakk om en lekkasje som du ser da, siden det er inni motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...