Gå til innhold

Kompresjon

Ettertenning
 Share

Anbefalte innlegg

stemmer d ja! va jo ikke snakk om utvendig oljelekkasje her, har jo ingenting me komp å gjøre... når man tar en lekkasjetest, så stiller man inn den sylindern som skal testes i komp.takt, dvs begge ventiler stengt. så skrur man inn en sak i plugghullet å kobler trykkluft til.

da kan du høre i feks slangen til veivhus-ventilasjon,ell oljepåfylling om du har mye lekkasje i ringan, høre i eksosanlegget om du har mye lekk i eksosventilen, å du høre i innsuget om du har mye på innsugsventilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha ja.... d va jo kommet inn nån innlegg der i mellomtia som e ikke så..

MEN, har du 13bar på en sylinder, så ska den nok ha ihvertfall så mye i strøken tilstand.. klart d kan være høyere enn normalt men lite sannsynlig,. da må d nok i såfalll være MYE koks på stempelt å da trur e man bør merke d på andre ting som tenningsbank feks.

e toppen plana så ser du no uansett at du har et trykkfall på en sylinder, d e jo d som e viktig, altså kor stor variasjon d e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner spørsmålet, men kan ikke svare han helt på hva komp trykket skal ligge på. 12-13 er ikke usansynlig. Men det som er mer viktig er at det er mest mulig likt på alle sylindrene, 2 bar i differanse synes jeg hørtes litt mye ut.

Motoren skal tåle mye mer en 11-13 bar før lekasje. Detonasjonstrykket er jo mye høyere enn 13 bar :) Hvis ikke den tåler det får man gjennomslag, og det vil man ikke ha :)

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 bar er innenfor toleransene, til en ny motor! ifølge haynes boka ,maks 25% men det var ikkje fult to bar det var 1,6

det som gjør at det varierer er som regel fordi mengen luft som bilir sugd inni kver sylinder under komp test kan variere! dette kan også bety koks og liknende i innsugningskanaler +++ menn, vist motoren er dårli vil du hører at den fiser på en måte! når du tester, det leker liksom luft ut av sylinderen eller du kan høre det, pluss at du vil nok se et mye større avvik enn 2 bar på måleren.

takker for hjelp, vi har vel egentlig blitt enig om at det ikkje finnes noe svar på kor mangen bar det skal vere! det er vel forskjellen på sylindrene som forteller deg tilstanden på motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok fant fram haynes boka!! :o

A difference of more than 2 bars between any two cylinders indicate a fault

Minimum compression pressure 10.0 to 11.0 Bar

Men når eg leser i framgangs måten for kompresjons testing har eg gjort feil oops :oops:

Eg skulle vist koble fra tenning og bensinpumpe pluss holde full gass, dette gjorde ikkje eg!

kompresjons data fant eg i specifications, har ikkje funnet dette før men har vel ikkje leita godt nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...