Gå til innhold

Hvordan finner jeg ut om bilen min har diff brems?

bimmerdude
 Share

Anbefalte innlegg

Jo.. du vil få to svarte striper med diffbrems, en uten... ;-)

Å spinne på bar asfalt er uaktuelt med den bilen. Den skal behandles bra og ikke herjes med. Har ikke råd til herjing er student jeg også.

Skjønner jo det, men er fremkommeligheten bra og du kommer opp, så er det vel rimelig likegyldig om du har diffbrems eller ei.

Fint å ha noe å skryte av da!: :lol: Seriøst så har det hvertfall verdi for meg om det er diffbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Joda, klart den KAN spinne på begge, men legg den ut i sladd, så spinner den ganske garantert bare på det indre.

Jeg spant rundt i en sladd i går der det var litt glatt. Var snø med litt is under. Så tydelig i sporene at den spant på begge hjulene. Tyder det på at det er diffbrems mener du? Når jeg spinner i gang på isen virker det også som den spinner på begge hjulene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste måten og finne det utpå meiner eg er og finne en plass med gras på sida av vegen, kjør det ene hjulet utpå graset og det Andre på asfalten, gji litt gass og slipp ut klutchen samtidig som du holder igjenn med bremsa! Stå iro og spinn..

Da får du garantert svar!

Er dårlig med gress her nå gitt. Men jeg kan vel prøve noe lignende hvis jeg finner ett sted der jeg kan ha ene hjulet på asfalt og det andre på is/snø. Det beste er kanskje å se om jeg finner den S en på diffen. Trodde egentlig det skulle stå LSD på diffen jeg. For limited slip differential selfølgelig, ikke det andre 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om den har diffbrems betyr ikke det at den MÅ spinne på begge hjula. Har den full sperre derimot, da går alltid hjulene likt. Så dette med å spinne gir ikke et klart svar. Og om man jekker opp bilen, som også er nevnt, gir heller ikke et klart svar. Er det diffbrems så vil likevel hjulene kunne gå hver sin vei.

Det er gitt en veldig klar beskrivelse av hvordan du sjekker dette på forumet til bmwccn. (www.bmwccn.no) Da jekker man opp kun det ene hjulet, så gjør man .............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

328i har asc+t . Da var diffbrems ikke tilgjenglig. Kun biler med asc .

Tror du tar litt feil der! Bilen min spinner jo som bare det! Har jo en 1995 modell og da var det ekstra utstyr tror jeg. Var vel fra 1997 det ble standard på de fleste modellene.

Skal det ikke være en bryter inne i bilen hvis det er ASC+T?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jekka opp bilen til en kompis idag på en bukk, fant ut at han har diffsperre, skulle hatt den bilen ass, hatt det litt moro med den, eiern av bilen er medlem på forumet her. napapakkis.. bmw 316i 91mod med diffsperre.

Hmm.... Diffbrems på en 316i er vel ganske uvanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.... Diffbrems på en 316i er vel ganske uvanlig!

Ofte tenker en på diffbrems som noe en må ha med øket effekt; man får mer krefter ned i asfalten med to drivende hjule enn ett. Men diffbrems har jo også sin misjon når det er glatt og dårlig friksjon mot underlaget. Før elektronikken tok over bilene våre, var diffbrems det hjelpemiddelet som gav størst fremkommelighet på glatt føre. At derfor en 316 har dette kan tyde på at den orginale eier kjente til nytteverdien av denne, og valgte å kjøpe det på lik linje med nye kjøpere i dag velger DSC over ASC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffbrems er helt konge på glatt føre. Det er egentlig eneste grunn til at jeg godt kunne tenkt meg diffbrems. Har ikke akkurat problem med å få kreftene ned i bakken når det ikke er glatt uansett...

Kjørte en 505 GTI med diffbrems ganske mye da jeg var 18, og den gikk opp overalt. Selv med sommerdekk. Tror ikke jeg kan huske å ha sittet fast med den. BMWene har derimot kunnet finne på å sitte fast bak en 1-2 cm opphøyning på en parkeringsplass... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...