Jovie Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Hei har akuratt kjøpt meg en 91mod 325i. Men det jeg lurte på er om jeg må godkjenne felgene mine eller om dem er lovlige.. Det er 18" OZ Racing felger med 215/35/18 fremme og 225/35/18 bak. Helt nye og strøkne felger Gleder meg veldig til sommern nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Om felgene er lovlige kommer vel ann på innpress og slikt, men dekk-dimmen din skulle gå greit. Merkelig valg men, dekk er vel mye dyrere i 225/35 enn 225/40? Om du må godkjenne, tja, treffer du på en sur fyr fra biltilsynet er det nok en fare for det.. Fine 500,- for at de skal føye på noen linjer i vognkortet. Hurra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jovie Skrevet Januar 17, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2005 Felgene er helt nye med nye dekk som følgte med bilen når jeg kjøpte den. så dekk valg og pris gjør ikke meg noe.. hehe Men jeg pratet med bmw her i ålesund å dem sa at det mest sannsynlig ikke er lovlig. Men kan jeg bare si til fyren på biltilsynet at jeg skal he de ført inn i vognkortet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Du får nok trøbbel pga. forskjellig bredde foran og bak. Ellers er det noe i det hagenisse sier, 40-profil er mye billigere (og mer lik original omkrets). Men er de slik så er de slik. De er ihvertfall innenfor lovlig omkretsavvik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Er nok enig med Gunnar her. Det skal i utgangspunktet ikke være lovlig med avvikende bredde foran og bak på dekkene. Men om felgene er lovlige er ikke så lett å si før man vet om hjulene stikker utenfor eller tar borti noe på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jovie Skrevet Januar 17, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2005 Nei vet at felgene er lovlige. Litt feil skrevet av meg.. Men det var det med forskjellig dimensjon forran og bak.. åsså det om jeg får store problemer om jeg blir stoppet og dem ikke står i vognkortet? Om dem er innen 5% grensa går det vell bra eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jwschenk Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Dere sier at det ikke er lov å ha forskjellig bredde på dekka. men biler som lamborghini og slikt har jo sykkelhjul foran, og traktorhjul bak! men det er kansje lov så lenge det ikke stikker ut av skjermene?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Det går på hva bilene ble godkjent og levert med originalt. M3 ble også levert med forskjellig dim foran og bak. Velger du det samme som E36 M3 er godkjent med kan du skaffe papirer/bekreftelse på det fra BMW-forhandler og sannsynligvis få det godkjent på din bil også (så sant det er en E36), siden de er like. Men da må du nok ned på 17". Det enkleste er nok bare å gi blanke faen og la det være som det er. Får du trøbbel låner du noen andres felger/vinterhjul og stikker og får det godkjent, så bytter du igjen etterpå. Grattis med ny bil forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 På E46en min står det på dekktrykkslappen i dørkarmen at 225/40-18 fremme og 255/35-18 er et alternativ. Hvis man da har denne størrelsen og har et innpress som er tilnærmet originalt, vil man ikke da få det godkjent? Vel og merke med originalt understell. Jeg har 235/35-19 fremme og bak på min og det er godkjent. Men neste gang har jeg lyst å prøve 255 eller 265/30 bak. det burde vel ikke bli noe problem hvis jeg valser litt og det ikke subber i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 På E46en min står det på dekktrykkslappen i dørkarmen at 225/40-18 fremme og 255/35-18 er et alternativ.Hvis man da har denne størrelsen og har et innpress som er tilnærmet originalt, vil man ikke da få det godkjent? Vel og merke med originalt understell. Jeg har 235/35-19 fremme og bak på min og det er godkjent. Men neste gang har jeg lyst å prøve 255 eller 265/30 bak. det burde vel ikke bli noe problem hvis jeg valser litt og det ikke subber i. Stikk innom tilsynet ved anledning, så kan du spørre dem om hva de krever for at dette skal bli godkjent. De kan godkjenne mye rart hvis det bare er en eller annen som har laget et papir på at dette er bra for din bil, eller en med tilsvarende karosseri. Kompis av meg har nylig fått "forhåndsgokjent" sin MB for å ha noen helt vannvittige hjul på. Han fant ut at det fantes et sett med TÜV papirer på den størrelsen han hadde lyst på, riktignok til en modell med mye større motor enn det han har, men så lenge det var godkjent til det karosseriet, skulle han få det skrevet inn i vognkortet, hvis det ikke subbet eller stakk utenfor ved kontroll. Han skal nå valse hjulbuene bak ca 3cm ut..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 17, 2005 Share Skrevet Januar 17, 2005 Men neste gang har jeg lyst å prøve 255 eller 265/30 bak. det burde vel ikke bli noe problem hvis jeg valser litt og det ikke subber i. .. men hva er vitsen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jovie Skrevet Januar 18, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2005 Takk gunnar Og takk til alle som har svart. Blir sikkert til at jeg bare lar det være slik gunnar sier.. hehe Håpe purken som bor 2 hus borttom ikke har peiling på slikt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sperre Skrevet Januar 18, 2005 Share Skrevet Januar 18, 2005 litt off-topic.... Kjøpte meg noen felger av Sharif i fjor sommer, har ikke giddet å ført de inn i vognkortet men kan jeg gjøre det uten godkjenningspapirer når felgene er like foran og bak samtidig som det er innen for de reglene biltilsynet har satt opp på dette ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 18, 2005 Share Skrevet Januar 18, 2005 Felgene trenger ikke være like foran og bak, men dekkene må være like. Tror det skal gå greit hvis det + øvrige regler er i orden. Men for å være ærlig, jeg har aldri godkjent mine felger. Forrige BMWen gikk gjennom EU-kontroll uten feil med Azev A. Koster vel 450,- eller noe for nytt vognkort... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil 323i E36 Skrevet Januar 18, 2005 Share Skrevet Januar 18, 2005 Men neste gang har jeg lyst å prøve 255 eller 265/30 bak. det burde vel ikke bli noe problem hvis jeg valser litt og det ikke subber i. .. men hva er vitsen? Vitsen er at det blir tøft! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå