Gå til innhold

BMW Z8


 Share

Anbefalte innlegg

Utrolig pen egentlig, men designet ble kanskje en smule "retro" for de fleste. :? Er vel en film med Jackie Chan som kjører Z8 tror jeg, The Tuxedo. Her ser vi Z8´en om natta... Utrolig fin med lysene tent, fronten får på en måte et litt annet utseende. Det er vel en James Bond film med Z8 oxo? :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den naturlige årsaken er jo at begge bilene har samme far (designer)...

Det går en Z8 her i Ålesund, de aller fleste av kameratene mine har prøvd den og skryter den opp i skyene. Men, og jeg håper ingen tar seg nær av det, jeg tror ikke de VIRKELIG har kjørt den. Bilen har sine begrensninger og blir ofte beskrevet som noe "slapp i fisken". Den er stor og tung og det kan på mange måter virke som om BMW gjorde kun et halvhjertet forsøk med denne bilen.

Mange tror at denne modellen floppet rent salgsmessig, men det stemmer ikke. BMW anså Z8 som et framtidsvindu hva angår produksjonsteknikk og elektronikk, derfor ble mye av pengene som selskapet tapte (ja, hver bil KOSTET det BMW å produsere) avskrevet på markedsmessige budsjett. Det ble produsert ca. 1000 enheter pr. år og jeg mener på den var i produksjon i 4-5 år. En av hovedgrunnene til at den gikk ut av produksjon var at monteringen av V8 motoren fra E39 M5 stanset.

Som en kuriositet kan det også nevnes at selv Alpina gjorde en aldri så liten bommert med denne bilen, nemlig det å tilby en MINDRE motor enn org. Denne var fremskaffet for det amerikanske markedet spesielt og var utstyrt med en V8 på 360HK (samme motor som står i dagens X5 4.8is). Grunnen var at de måtte tilby automatgir.

Som èn kuriositet til kan jeg fortelle at jeg har kappkjørt med Ålesunds-Z8 med min E30... På grunn av litt vått belegg på veien ble det besluttet at vi skulle begynne i 2. gir. Når vi sekunder senere stoppet på 150km/t var jeg VELDIG overrasket over at Z8en ikke var mer enn 7-8 meter foran meg...:) Jeg legger skylda på en god sjåfør som kjente bilen godt (min E30) og en "dårlig" sjåfør som ikke kjente Z8en så veldig godt... Gøyt var det lell, og tilskuerne var imponert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at Z8 er en treg bil! Men for de som vil ha litt ekstra så har mann jo en Hamann versjon oxo... :D

Originalen har vel 400Hk og gjør 0-100km/t på 4,7 sec... Tror den har blåst fra det meste av "vanlige" E30´er som er der ute..En 325i bruker vel ca 8,3sec og En E30 M3 ca 6,9... :wink:

Hamann bruker V8´ern på 5 liter, som etter litt behandling yter 420Hk og gjør unna 0-100km/t på 4,2 sec...Og kvart-mila på 12,5. Toppfarten ligger å ca 290 km/t. 8)

hamz8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare en M30B35 ja... Ikke noe med S foran foreløpig (men det kommer). Motoren er vel for ny å regne samt at det er gjort litt småtteri med toppen, elektronikken og luftforsyning. Samt at den har et svinghjul som veier halvparten av org. Gått fra 11kg til 5.5kg. Det er virkelig en forbedring og jeg anbefaler alle med litt stor motor om å gjøre dette:)

Gassrespons er vel noe av det diligste som finnes:)

En annen ting er at jeg har litt annerledes utveksling enn det som er vanlig i 335er, med 3.64 kommer du deg ikke så veldig langt på girene, men i gir er det ganske så greit fraspark. Nå har jeg nylig skiftet til M5 kasse, så jeg gleder meg til å finne ut om det har gjort store utslag i forhold til giringspunktene...:)

Satt forresten å så DVDen fra klubben i går! Sommeren kan IKKE komme fort nok!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar! Jeg håper du kan unnskylde meg for det jeg skal si nå... Det er det DUMMESTE jeg har hørt!!! Din bil er vel like bra som hvilken som helst annen BMW på banetreff!!!

Hvis du ser ca. 12 min ut i filmen fra Våler, så kan du se en eminent Ålesunder (Sølve) i sin helt org. (bortsett fra hjul) 520i legge den skikkelig opp og dra en NYDELIG sladde gjennom svingen før depot.

Jeg skal vedde på at du hadde hatt det så fint på bane at du aldri ville dratt der i fra:)

Har du vært på banetreff før?

Jeg er faktisk ikke så glad i isbanekjøring jeg... Opplever det nokså ofte på fjellovergangene uansett. Jeg liker FARTEN på banetreffene jeg:)

En ting til Gunnar! Hvor i landet holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar! Jeg håper du kan unnskylde meg for det jeg skal si nå... Det er det DUMMESTE jeg har hørt!!! Din bil er vel like bra som hvilken som helst annen BMW på banetreff!!!

Hehe. Den er nok ikke det. Den begynner å bli slitt, stakkars.. :)

Skulle hatt masse nye foringer, begge de venstre demperne er helt utslitte (slår og er ikke noe god med høy fart i høyresvinger) og bremsevæska går kanskje ikke gjennom teknisk (har hørt de er veldig strenge, at man nesten må ha ny bremsevæske før treffet?). I tillegg lekker den sakte men sikkert litt kjølevæske (noe jeg må få orden på snart). Synes også clutchen har altfor lang vandring til å tyne den for mye (bilen er faktisk ikke noe god å gire kjapt med, Chrysleren var mye bedre, kortere vandring på både girspak og clutch).

Men det største problemet er nok at jeg er borteboende student, så jeg har ikke lyst å ødelegge bilen unødig. Trenger noe som funker. Når jeg i tillegg ikke har noe sted å skru blir det litt mye pes. :?

Mange unnskyldninger, men jeg vet hvor kjipt det blir når jeg plutselig står der uten bil...

Hvis du ser ca. 12 min ut i filmen fra Våler, så kan du se en eminent Ålesunder (Sølve) i sin helt org. (bortsett fra hjul) 520i legge den skikkelig opp og dra en NYDELIG sladde gjennom svingen før depot.

Jeg skal vedde på at du hadde hatt det så fint på bane at du aldri ville dratt der i fra:)

Har du vært på banetreff før?

Har kjørt autoslalom (med manuell gnager) og på Revebanen (2,5 år siden med E36 320ia). Og ja, du har rett i at det var skikkelig kult, men det var skummelt når kassen plutselig dro kickdown midt i brå svinger. Rompa skøyt ut, så det hadde nok vært mer moro å prøve med manuell.

Jeg er faktisk ikke så glad i isbanekjøring jeg... Opplever det nokså ofte på fjellovergangene uansett. Jeg liker FARTEN på banetreffene jeg:)

Så fra videoen med Hafsengen (han som hadde den blå WRC-Escorten) i E34 M5 fra Sigdal, og de hadde jo 160km/t på langsletta på isbanen. Usikker på hvor mye hjulspinn, men slik fart på snø/is duger nok bra til et aldri så lite kick. :)

En ting til Gunnar! Hvor i landet holder du til?

Bor i Vestfold (litt utenfor Tønsberg) i skoleåret (student ved Høgskolen i Vestfold), men er opprinnelig Rogalending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...