Gå til innhold

Katalysator


NSS
 Share

Anbefalte innlegg

En mekaniker jeg kjenner sa at katalysatoren på bilen min kanskje trekker opp mot 15-20hk... Stemmer dette? Isåfall skal den rives vekk umiddelbart 8) . Noen som om noen lette metoder å få den vekk på?

Takker for svar :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at katalysatoren kan trekke ca.8% men dette tror jeg er veldig individuelt fra bil til bil. Litt effekt er det nok å hente men husk på at katalysatoren må monteres på bilen hvert annet år (eu-kontroll) så det kan svare seg å lage til skikkelige flenser og erstatningsrør slik at den er lett å montere tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør også huske på at en motor skal ha et bestemt mottrykk og at katalysatoren normalt gir et bidrag til et slikt mottrykk. Hvis motoren ikke har et korrekt mottrykk er resultatet ofte tap av effekt..alternativt at motorstyringen blir helt feil og må rekalibreres. Moderne motorer er imidlertid konstruert for katalysatorer og mangler derfor egentlig ingen hestekrefter...i motsetning til da katalysatorene ble et krav på slutten av 80-tallet. Jeg tror derfor ikke at det er mye å tjene på å fjerne katalysatoren...med mindre den ikke er i uorden eller ødelagt. Før i tiden var det f.eks ikke uvanlig at en stor A/C kompressor tappet motoren for 25-30 HK...i dag snakker man om mellom 5 og 10 hestekrefter + at motorstyringen automatisk slår kompressoren av ved "kickdown" så alle kreftene er der når man trenger dem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei fjerna katalysatoren på min e36 for 14 dager sia, det p.g.a at den var ødelagt. Sveisa inn et 2" rør istedet, bakerst står det AC Schnitzer effektannlegg. Lyden ble noe helt anna. Det er kansje en innbillning, men det føles ut som motoren ikke gjør så mye motstand som den gjor før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at katalysatoren kan trekke ca.8% men dette tror jeg er veldig individuelt fra bil til bil. Litt effekt er det nok å hente men husk på at katalysatoren må monteres på bilen hvert annet år (eu-kontroll) så det kan svare seg å lage til skikkelige flenser og erstatningsrør slik at den er lett å montere tilbake igjen.

Jeg trenger ikke sette den paa for eu-kontroll 8) Bilen er en 1988 mod :) Og katalysatorer ble påbudt i 1989 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden jeg skal ha eksamen i kjemi og miljø i morgen føler jeg meg tvunget til å nevne at det er 10 ganger så høye utslipp uten katalysator. [-X Fortsetter vi slik er det ikke så lenge livet på jorden vil fortsette slik som nå. Utrolig at ikke Skogsholm-drittkjerringa har skjønt at hun må få ned avgiftene slik at vi får flere miljøvennlige biler på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden jeg skal ha eksamen i kjemi og miljø i morgen føler jeg meg tvunget til å nevne at det er 10 ganger så høye utslipp uten katalysator. [-X Fortsetter vi slik er det ikke så lenge livet på jorden vil fortsette slik som nå. Utrolig at ikke Skogsholm-drittkjerringa har skjønt at hun må få ned avgiftene slik at vi får flere miljøvennlige biler på veien...

Ikke slemt ment for de som liker miljøet, men så lenge bilen min går bedre, så driter jeg i miljøet :roll: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

jeg har en e36 318i 1994. og vurderer extremt nå å bytte ut katten med mellom lyddemper da jeg har tomt slutt demper fra før :D

i 18års alderen så er det miljøet jeg tenker sist på for å si det slik:P

er det noen her som har erfaring med å bytte katalysatoren med rør/mellom demper på m43b18 motor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...