Gå til innhold

Dekkstørrelse 2


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg postet denne meldingen på BMWCCN´s forum, men kanskje dere også har noen fornuftige betraktninger. :D

Jeg ser at BMW her i Danmark selger div. "pakker" med originale felger og dekk. Det er flere felger som er interessante, men kanskje spesielt Radial-Styling 32 og Krysseker 42. Begge felgene kan bl.a leveres i størrelsene 7x15 og 7x16 som også er de mest aktuelle for meg og min E46 318d Touring. Felgene leveres imidlertid ikke med den samme dekkstørrelsen og jeg kan derfor velge mellom følgende alternativer: 195/65-15, 205/60-15 og 205/55-16...egentlig også 225/55-16, men det er ikke interessant pga. rullemotstand og pris.

Har noen erfaring med disse dekkstørrelsene og som derfor kan fortelle hvilken dekkstørrelse som gir det beste kompromiset mellom komfort på dårlige skandinaviske landeveier og kjøring på motorveier nedover kontinentet (altså ikke sportslig kjøring og/eller banekjøring...og det er heller ikke viktig med god stabilitet i 235 Km/t på Autobahn) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

205/55/16 er en fin dim det. Har aldri prøvd det på BMW, men det fungerer utmerket på min mors Renault. Komforten var ubetydelig dårligere enn med 195/65/15, merker asfaltkanter og slikt noe bedre, men det er det verdt. Dessuten ser jo 16" ganske ok ut :)

Jeg har hatt 195/65/15 som sommerdekk i flere år og synes det blir litt "ustabilt" på motorvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på 205/55-16" (Conti Viking Contact 2) til daglig, nå på vinteren. Synes det er et finfint kompromiss mellom sportslighet/styrerespons, utseende og komfort.

Tror ikke du skal være redd for å gå for den dimmen. Leveres jo som standard på masse nye familiebiler nå.

Det eneste du bør være forsiktig med er dekkvalget. Dårlige billigdekk kan spore litt selv i den dimensjonen. Det har jeg opplevd både med Falken og Cooper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, det er godt å se at ikke alle skal ha 10x19 med 285/25 dekk på :lol:

Hehehe...jeg kjører 35-40 tusen seriøse kilometer i året (jobben + privat) og det er derfor viktig med litt komfort i lengden. Vi hadde faktisk 16" felger og 205/55-16 dekk på vår tidligere 1997 E36 323i, men min bedre halvdel klaget der over en manglende komfort. :roll: Den bilen hadde imidlertid M-Tech undervogn og kan derfor egentlig ikke sammenlignes med vår nuværende E46 318d Touring. Jeg har så langt kjørt på 195/65-15 dekk/felger og den kombinasjonen gir som du skriver egentlig litt ustabilitet på motorveier. Hmmm...kanskje 205/55-16 er det beste kompromiset på en E46 med en liten motor ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering...i dag ble 4 stk. originale BMW 16" Krysseker 42 felger med Continental Premium Contact i størrelsen 205/55-16 bestilt for levering 16 mars (rett etter den kommende skiferien i Norge). Snart begynner sommersesongen her i Danmark. :D8):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta blir bra vet du, Fredrik!

Kan ikke skjønne at det skal bli noe problem. Hvis du ikke sier noe om at de er større så merker kona sikkert ikke at bilen har blitt stivere.. ;)

Hehehe...jeg har den samme litt utspekulerte tanken/planen. :D

Jeg legger opp et bilde når alt er klart. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Detta blir bra vet du, Fredrik!

Kan ikke skjønne at det skal bli noe problem. Hvis du ikke sier noe om at de er større så merker kona sikkert ikke at bilen har blitt stivere.. ;)

Hehehe...jeg har den samme litt utspekulerte tanken/planen. :D

Jeg legger opp et bilde når alt er klart. 8)

Nå er det vår her i Danmark og de nye 16" originale Krysseker 42 felgene ble etter min mening meget bra. :D

Krysseker42.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent! De felgene er lekre! Tipper det ser enda bedre ut i virkeligheten når dekket er klarere definert!

Og det ektefeller ikke vet har de som regel ikke vondt av... Det gjelder i hvert fall størrelsen på felger og prisen på sko... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe...(til dere alle tre)...komforten er upåklagelig og hverken støy eller retningsstabilitet er noe problem med de moderate Continental Premium Contact 205/55-16 H dekkene. :D Min bedre halvdel vet at felgene er 16", men jeg tror ikke hun helt vet betydningen av det. :roll: ...så egentlig kunne jeg vel ha kjøpt 17" for hennes del bare turen til Frankrike i sommer kan gjennomføres på en sivilisert måte. :wink: Jeg skal ta et bedre bilde av bilen når lysbetingelsene er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...etter noen mil med de nye felgene melder åpenbart bismaken seg. :? Er det normalt at rattet får en lett "vingling" eller vibrering når man kjører rett frem og svinger lett på rattet side til side i 40-50 Km/t ? Det er ellers ingen "vingling" eller vibrering når jeg kjører rett frem og evt. svinger lett på rattet side til side i høyere hastigheter. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...