mhane Skrevet Mars 9, 2005 Skrevet Mars 9, 2005 Må vel si meg enig med "Bimmer for life" Mvh. 530DAT ( Chippet )
Yoneck Skrevet Mars 13, 2005 Skrevet Mars 13, 2005 Problemet med å gire ned er at det er slitsomt samt at bilen bråker på høyt turtall. Gøyalt ved aktiv kjøring, slitsomt på langtur. Med dieselbilen jeg hadde før var det bare å gi full gass på 5. gir når man skulle forbi noen. Isbilen drar greit fra 3000-6500. 525da'en dro greit fra 1200 og girte ikke før godt over 4000 Så mye kortere er det jo ikke Det er jo faktisk lenger. 3000-6500 gir deg 2,1666 ganger mer fart, mens 1200-4000 gir 3,33333333 ganger mer. Selv har jeg aldri eid en bensinbil. Jeg har hatt 3 dølle, og en rimelig grei diesel. Det er bare å gi gass og gi faen. Nå er dette en automat, men 4.giret er brukbart til det meste fra 60 km/t. Skal veldig mye til at den må ned i 3. under 60. Dama sin S40 2.0 har bare 11 hk mindre, og den er lettere. Kjører jeg i 100 på motorveien med den, og skal dra på litt for å smette inn i ei luke f.eks., så er det bare å sette i gang med rørespaken for at det skal skje noe. Den drar greit fra 4000-6500, men det er jo ikke der turtallet vanligvis befinner seg. Velvel. det blir nå mest en personlig sak. Noen syns det er artig å gire opp og ned (og med manuellkassene til bmw kan jeg nesten være enig), mens andre vil ha komfort. På komfort er det lite som slår en dieselmotor, og særlig i kombinasjon med automat. Noen her med 1600+ kg bil og automat som har lyst til å kjøre stockholm - kløfta på 5 timer og bruke under 0,85 pr. mil?
Yoneck Skrevet Mars 13, 2005 Skrevet Mars 13, 2005 De som sier at det er lite effekt i diesel biler har vel bare prøvd traktor og kalt det for bil. prøv en 530D og hør på gromlyden og draget før noen av dere kommenterer noe dere ikke har prøvd.Mvh. 530DA ( Chippet ) Noen som har prøvd 535D ? Må være rått.
Gjest Skrevet Mars 13, 2005 Skrevet Mars 13, 2005 Jeg girer ganske mye for morro skyld! jeg har jo ikke stort annet å gjøre på tur. Hva med en 2,5 liter motor med 6 sylindre bensinmotor og turbo, den vil nok dra en hel del bedre enn en lei 525d. bensinmotoren i dette tilfellet vil kanskje dra bedre, men da kanskje i et høyere turtall. hadde bensin og diesel motoren hatt samme utveksling så ville nok dieselen sagt bye bye helt til bensinmotoren fikk turtall hvor momentet dens var. dessuten ville forbruket vært høyere også måtte du finne en 2,5 bensin turbo dings eller bygget selv..........massa penga..
Tore Diesel Skrevet Mars 13, 2005 Skrevet Mars 13, 2005 De som sier at det er lite effekt i diesel biler har vel bare prøvd traktor og kalt det for bil. prøv en 530D og hør på gromlyden og draget før noen av dere kommenterer noe dere ikke har prøvd.Mvh. 530DA ( Chippet ) Noen som har prøvd 535D ? Må være rått. Gleder meg hvertfall veldig til å prøve Må bare være rå den da.
Fredrik Skrevet Mars 13, 2005 Skrevet Mars 13, 2005 Jeg har snart kjørt 30000 Km med min 2003 E46 318d Touring og jeg blir bare mer og mer sikker på at en moderne dieselmotor er en moderne bensinmotor totalt overlegen...i relasjon til en mer eller mindre identisk pris og målgruppe. Man kan f.eks like lite sammenligne E46 330d og E46 320d som man kan sammenligne E46 330i og E46 318i. Men når det er nevnt kan man man faktisk mer eller mindre direkte sammenligne E46 330d og E46 330i....og selvfølgelig også E46 320d og E46 318i. I dette perspektivet virker etter min mening både M57 og M47 maskinene overbevisende mot hhv. M54 og N42 maskinene. Min M47 maskin med kun 115 HK er f.eks en betydelig mye kraftigere og harmonisk motor enn den N42 varianten på 115 HK som er montert i E46 316i. 265 Nm (280 Nm) ved 1750 rpm er noe helt annet enn 175 Nm ved 3750 rpm...115 HK ved 4000 rpm er også langt mer tilgjengelige enn 115 HK ved 5500 rpm.
Gunnar Skrevet Mars 13, 2005 Skrevet Mars 13, 2005 Hva angår direkte sammenligning så er jo det greit nok "som de står", men tenker man på teknikken i seg selv, så står diesel fortsatt langt tilbake for bensin hva gjelder effekt. En 330i har jo mer effekt enn en 330d, og det på tross av at dieselen har pustehjelp. Gi en 330i turbo og samme ladetrykk som dieselen, så tror jeg bare du kan si buh-bye! Forbruk er en annen historie...
Fredrik Skrevet Mars 13, 2005 Skrevet Mars 13, 2005 Hva angår direkte sammenligning så er jo det greit nok "som de står", men tenker man på teknikken i seg selv, så står diesel fortsatt langt tilbake for bensin hva gjelder effekt. En 330i har jo mer effekt enn en 330d, og det på tross av at dieselen har pustehjelp. Gi en 330i turbo og samme ladetrykk som dieselen, så tror jeg bare du kan si buh-bye! Forbruk er en annen historie... Hmmm...ja og nei mener jeg...en moderne diesel uten turbo er ikke aktuelt i dag og de motorene er heller ikke konstruert for bruk uten en turbo. Jeg har alltid ment og mener at en god bensinmotor er en god dieselmotor overlegen når det gjelder ren kjøreglede og toppeffekt. Gi meg en øde landevei i Alpene, Bayern eller Schwarzwald...og jeg velger uten tvil en E46 330i, men gi meg en "transportetappe" a la Stavanger-Oslo-København-Hamburg-Basel-Nice (eller frem og tilbake til jobben + daglig "familietransport") og jeg velger helt sikkert en E46 330d...eller en E46 318d.
Kjell Rune Skrevet Mars 14, 2005 Skrevet Mars 14, 2005 Er vertfall kozlig med diesel lyd da. tenker på vor billig d er og kjøre og da når du hører go diesel lydn. skal ryke litt svart og sote ene baklykta litt. he he er ekte bmw diesel koz d.
Kjell Rune Skrevet Mars 14, 2005 Skrevet Mars 14, 2005 he he. lika ikje sjøl att i lika na dieseln så bra. bli nestn litt trist og selgen vist nåkken kjøpen
NSS Skrevet Mars 14, 2005 Skrevet Mars 14, 2005 Har bare en ting å si jeg ass: DØ DIESEL! no offence Liker det bare ikke... Treigt og bråker masse... Lukter vondt også... Eneste fordelen er at diesel er billigere
BMW324TDa Skrevet Mars 15, 2005 Skrevet Mars 15, 2005 Treigt?? Det kommer jo helt an på hva du tar utgangspunkt i det... Hvis eg tar utgangspunkt i familiens Micra 1.0GX har eg da grunnlag for å hevde at bensinere går som en bøtte med drit??? Min Skoda PickUp 1.9D på 64hk er det eg vil kalle treig. Men 324'en min er langt i fra noe sinke, og står ikkje tilbake for en tilsvarende bensiner på noe som helst måte.
Fredrik Skrevet Mars 15, 2005 Skrevet Mars 15, 2005 Har bare en ting å si jeg ass: DØ DIESEL! no offence Liker det bare ikke... Treigt og bråker masse... Lukter vondt også... Eneste fordelen er at diesel er billigere En moderne diesel er vel ikke treg...E60 535d har f.eks 272 HK ved 4000 rpm, 560 Nm ved 2000 rpm og det sørger for 0-100 Km/t på 6,5 sekunder, 250 Km/t i toppfart og 0-1000 meter på 25,9 sekunder. Den har også partikkelfilter så den oser ikke. E46 330i klarer også 0-100 Km/t på 6,5 sekunder og de har også en identisk toppfart, men 330i trenger 26,7 sekunder på å kjøre 0-1000 meter. Ingen mener vel seriøst at en 330i er en direkte treg bil.
bbqlk30 Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Eg er lei Benzen lukt, og gla eg slipper den kreft dunsten!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå