Gå til innhold

Det snør det snør, tiddelibom...


Anne
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skraper aldrig rutene på bilen (det blir riper av slikt) starter heller bilen, å lar den svive 15-20min, så er isen borte.

Det blir riper i vinduene av å skrape, og det blir sliten motor og meget høye avgasser (katalysatoren fungerer nesten ikke når den er kald) av å la den varme seg på tomgang (dårlig oljetrykk, i tillegg er ikke gir og drivverk varmt når du starter..), så det blir jo en vurderingssak hva man velger å gjøre... Motor- og kupévarmer er vel det beste. ;)

Menmen, i min sitter fortsatt den originale frontruta. Den begynner jammen å bli noen år, men jeg ser da fortsatt gjennom den. :)

Edit: Angående dette med slitasje på tomgang så må gjerne noen som vet mer om dette fortelle mer. Jeg har bare hørt at det ikke er bra fra (flere) folk som skrur mye bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og derfor kom man seg ikke på skolen før 11:30 i dag. :D

Ang. vott med isskrape - sikkert smart, men jeg har alltid hansker i bilen. ;) Rattet er jo iskaldt.

Og noen av oss har vært så lite effektive at vi med fordel kunne latt være å stå opp i dag... :lol:

Tja, for oss som har litt eldre biler så kan man vel høre at rusten gnager i saltlaken.

Det er jo selvfølgelig et poeng! Renhold blir desto viktigere! Min garasjeport befinner seg imidlertid (Ja, noen av oss vurderer slike ting når vi anskaffer husvære... :oops: ) 20 meter fra et helt nytt børsteløst vaskeannlegg slik at dette ikke er noe problem.

Fordelen er jo at man slipper både børstingen/skrapingen og kaldstarter. Hansker er heller ikke et must siden temperaturen inne i bilen er 14 grader selv på de kaldeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja... Magne hissige folk hær i dag!! Men, er ikke hissig 8) Min bil står i garasje, med tidstyring på DEFA warm up. Altid varm bil med 1400watts xtra coupe wifte....

Bor bare 5 mins gange fra jobb, så bilen har det fint hele tiden med minimalt med kalldstarter.

Jeg er nåkk en av de fotgjengerne som springer over veien når dere kommer med nesnødd bil å ikke klarer å bremse :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette med slitasje på tomgang så må gjerne noen som vet mer om dette fortelle mer. Jeg har bare hørt at det ikke er bra fra (flere) folk som skrur mye bil.

Har ikke så peil på akkurat det der men.. står hvertfall i instruksjonsboka at man ikke skal stå lenge på tomgang. Kan være flere grunner til det.

Tror egentlig den største grunnen er at i gamle dager før man fikk injection og bilene ikke klarte å mikse en perfekt blanding mellom bensin og luft at motoren sotet igjen på tomgang når den var kald.

Står mye rart i den instrusjonsboka som ikke gjelder moderne biler gitt.

Jeg har helt ny frontrute så jeg har nesten ikke noe valg. Bruker hvertfall ikke noe annet enn gummidelen av skrapa, ikke den av plastikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette med slitasje på tomgang så må gjerne noen som vet mer om dette fortelle mer. Jeg har bare hørt at det ikke er bra fra (flere) folk som skrur mye bil.

Har ikke så peil på akkurat det der men.. står hvertfall i instruksjonsboka at man ikke skal stå lenge på tomgang. Kan være flere grunner til det.

Tror egentlig den største grunnen er at i gamle dager før man fikk injection og bilene ikke klarte å mikse en perfekt blanding mellom bensin og luft at motoren sotet igjen på tomgang når den var kald.

Står mye rart i den instrusjonsboka som ikke gjelder moderne biler gitt.

Jeg har helt ny frontrute så jeg har nesten ikke noe valg. Bruker hvertfall ikke noe annet enn gummidelen av skrapa, ikke den av plastikk.

Jeg har tolket instruksjonen i instruksjonsboken om å kjøre bilen så snart motoren er startet som at poenget er å få motoren hurtigst mulig driftsvarm. Dog skal man ikke presse motoren når den er kald (les: implisit oljen og ikke kun kjølevannet)...og det gjelder både vedr. høyt turtall og "seigtrekking" på et tungt gear. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at man ikke klarer å stoppe hvis noen hopper rett ut foran bilen din.

Er usikker på hva som skjer i praksis hvis noe slikt skjer. Blir vel bilføreren som får svi uansett. Kommer til å gå på hans sin forsikring og med bonustap i følge.

Men man kan si det slik av hvis det ligger ett hinder i veien allerede, og man ikke klare å stoppe for dette så er vel farten litt for høy.

Virker ikke som det er så mange som tar hensyn til det.

Man skal også alltid ha såpass avstand til bilen foran at man rekker å bremse hvis han foran bråbremser.

Ikke hvis han som har løpt ut i veien har gjort det med vilje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg slik kost med langt skaft og skrape på. Det er genialt. Slipper å bli kald og full av snø. Anbefales foran kredittkort eller små isskraper... ;)

Samme her, men jeg har også noe komisk. Er en vott med innebygd isskrape.

En slik:

Isskrape.jpg

:lol:

sånn har jeg og! fikk sammen med et Donald blad jeg kjøpte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er enda lurere er å bare bli i senga si. Det føles iallefall veldig lurt når man våkner klokka halv sju og det er kaldt ute.

Halv sju ja, kunne man enda ha sovet så lenge. kl 0500 begynner dagen. (Ikke at senga er noe mindre god da da :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er enda lurere er å bare bli i senga si. Det føles iallefall veldig lurt når man våkner klokka halv sju og det er kaldt ute.

Halv sju ja, kunne man enda ha sovet så lenge. kl 0500 begynner dagen. (Ikke at senga er noe mindre god da da :) )

Min dag begynner kl. 0530...stiller på jobb kl. 0615 og jeg er normalt ferdig for dagen ca. kl. 1700. Det er lange dager, men betalingen er god her i Danmark. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit med garasje nå om vinteren men med så mye snø som har kommet i går og i dag ser det ikke ut som jeg får benyttet meg av den komforten de nærmeste dagene. Jeg gidder iallefall ikke å måke bort 50 kubikk hvitt pulver i innkjørselen.. :evil:

Noen som vet om det begynner å regne snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmekabler er trikset, Frode! :wink:

Jeg kan ellers opplyse om at gradestokken på balkongen her i fjor viste 16 varmegrader på denne datoen i fjor, så jeg tror det er håp om å bli kvitt greiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så pokkers mye snø på vestlandet for tiden?!

Kom til østlandet og venta meg DEN vinteren, bytta jo til og med til RWD igjen, men neida, snø, det ble det ikke mye av. Har hatt noen dager med jevne mellomrom. Nok til sladdemoro og akebrett bak hest og bil (:D), men det har stort sett vært lite og forsvunnet fort. :?

Det har faktisk snødd i noen timer nå, så nå har vi vel en 10-15cm. Men så er det hvor lenge det varer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...