Gå til innhold

Hvordan er egentlig de eldre modellene av E-36?


|_BMW_|
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en kamerat som gjerne kunne tenkt seg en E-36, nærmere bestemt en 318 eller 320, 91-93 modell....

Har hørt at det kan bli problemer med toppen på disse modellene, stemmer dette :?:

Eller er det noe annet som kan fort ryke, han er ikke alverdens innteresert i og skru for og si det slik :roll:

Er det noe han bør passe på når det gjelder disse bilene!?! :lol:

Pene biler og se på, men har ikke mye erfaring med dette karosseriet, og særlig ikke motorene... :?:

Alt av erfaringer tas i mot :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en kamerat som gjerne kunne tenkt seg en E-36, nærmere bestemt en 318 eller 320, 91-93 modell....

Har hørt at det kan bli problemer med toppen på disse modellene, stemmer dette :?:

Eller er det noe annet som kan fort ryke, han er ikke alverdens innteresert i og skru for og si det slik :roll:

Dette er E36 med M40. Den har registerreim i motsetning til de nyere M43 samt 318is (M42 og M44) som har registerkjede. Denne reima MÅ byttes hver 40.000km eller tredje år. I tilegg får man regne med at de hydrauliske ventilløfterene ryker til når de blir så gamle, uansett kjørelengde. Det medfører full overhaling av toppen med kambytte ettersom det ikke er rullevipper på denne motoren. Ingo Koth selger overhalingsett som bruker vippetøy og kammer fra M43 som man med fordel kan bytte til. Utover det er motoren rimelig skuddsikker så lenge man bytter olje hver 10000km.

Ellers har de tidlige E36 dårlig kvalitet på interiøret, noe som ble drastisk forbedret til modellene med M43 (94->) Jeg har hatt 1991 318i så jeg veit hva det går i ;) Interiøret kan ikke sammenlignes med 1996 og 1998-modellene jeg også har hatt/har.

Uansett man få en tilstandsrapport på E36'er. Alt av gummiforinger har en lei tendes til å ryke med alarmerende hyppighet. De koster ikke allverden stykkevis, men påregn rundt 10 store lapper om det er mange som må byttes. Clutch ryker også mellom 100K-250K km (min overopphetet etter en dag på banen ved 108K km)

Taklukene på de tidlige modellene var av dårlig konstruksjon, så om det er lunke som ikke virker koster en ny kasett 7000. Det er IKKE lurt å sette inn brukt. Av og til kan man overhale, men de eldste (91-93) ryker dessverre alt for ofte.

Min sterke anbefaling er å kikke etter modeller med M43 fra 1994 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel igrunnen fortsatt rykter om at det er problemer med toppene på alle BMWer... 20-30 år etter det faktisk var noe problem... :)

Mulig det kan ha vært noe på M40en, men kan ikke huske å ha hørt noe om M50. Har hatt den motoren selv også, og den gikk som ei klokke. Det eneste jeg vet om på de er at en del av de kom med plastimpeller på vannpumpa. Den hadde en tendens til å gå i stykker, noe som kunne få skumle konsekvenser... Men de aller fleste bilene det gjelder har nok fått byttet ut disse i mer holdbare utgaver (alu?) innen nå.

I tillegg er det litt forskjell på om han velger en 320i fra 91/92 eller 93, både på motor og andre ting. M50B20 fikk vanos og ble til M50B20TÜ fom. 9/92 (som 93 mod), og de fikk også airbag og medfølgende nytt dashbord samtidig. Det sies at det "nye" dashbordet holdt bedre kvalitet, men jeg må innrømme at jeg aldri hadde noe problemer med mitt. Det knirket ikke og ramlet ikke fra hverandre. Utseendemessig er forskjellene kun på passasjersiden, den lille fordypningen går oppover på airbagutgaven.

Ellers er det for min del umulig å komme unna å nevne at jeg rasa to automatkasser i min bil, så om han vurderer en 320ia med litt km ville jeg undersøkt kassen meget godt før kjøp (mine gikk mellom 129 og 165k). Den skal gire mykt og fint, ikke rykke og slenge inn gir med påfølgende kengurubyks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en kamerat som gjerne kunne tenkt seg en E-36, nærmere bestemt en 318 eller 320, 91-93 modell....

Har hørt at det kan bli problemer med toppen på disse modellene, stemmer dette :?:

Eller er det noe annet som kan fort ryke, han er ikke alverdens innteresert i og skru for og si det slik :roll:

Er det noe han bør passe på når det gjelder disse bilene!?! :lol:

Pene biler og se på, men har ikke mye erfaring med dette karosseriet, og særlig ikke motorene... :?:

Alt av erfaringer tas i mot :wink:

Kjøp bil med vanosmotor og manuellkasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel igrunnen fortsatt rykter om at det er problemer med toppene på alle BMWer... 20-30 år etter det faktisk var noe problem... :)

Mulig det kan ha vært noe på M40en, men kan ikke huske å ha hørt noe om M50. Har hatt den motoren selv også, og den gikk som ei klokke. Det eneste jeg vet om på de er at en del av de kom med plastimpeller på vannpumpa. Den hadde en tendens til å gå i stykker, noe som kunne få skumle konsekvenser... Men de aller fleste bilene det gjelder har nok fått byttet ut disse i mer holdbare utgaver (alu?) innen nå.

I tillegg er det litt forskjell på om han velger en 320i fra 91/92 eller 93, både på motor og andre ting. M50B20 fikk vanos og ble til M50B20TÜ fom. 9/92 (som 93 mod), og de fikk også airbag og medfølgende nytt dashbord samtidig. Det sies at det "nye" dashbordet holdt bedre kvalitet, men jeg må innrømme at jeg aldri hadde noe problemer med mitt. Det knirket ikke og ramlet ikke fra hverandre. Utseendemessig er forskjellene kun på passasjersiden, den lille fordypningen går oppover på airbagutgaven.

Ellers er det for min del umulig å komme unna å nevne at jeg rasa to automatkasser i min bil, så om han vurderer en 320ia med litt km ville jeg undersøkt kassen meget godt før kjøp (mine gikk mellom 129 og 165k). Den skal gire mykt og fint, ikke rykke og slenge inn gir med påfølgende kengurubyks.

Se evt. litt på denne bruktguiden for E34 fra Autopower. Vedr. motorer er den relevant iom. at mange av motorene er identiske for E34 og E36. :wink:

http://www.autopower.se/begagnatguiden/e34beg.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 318i 92 mod (210000KM).... Måtte overhale toppen, bytte kam, dempere foran, ventilløftere, pluggslanger, ene bensinpumpa, fordeler og reimer + litt forstillingsforinger etter jeg kjøpte den. Ble ganske dyrt, men fikk det billig iht markedsprisen på slikt, he he... Men nå er jo motoren nesten "ny" da.... Er en del av disse so har problemer med hjernen også pga fuktskade, hvis det ikke er gjort burde man ta ut en av gummi-drenerings-pluggene(!) Det er ofte hjernen hvis det oppstår problemer man ikke kan "forklare" ved hjelp av motor-test maskiner....

"Love cost" he he he....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne?

Motoren har ikkje hatt ett feilslag siden eg kjøpte den for 2,5 år siden, har intet negativt å sei om rekkesekseren til BMW :D

http://www.finn.no/finn/car/object;pdc= ... 8032&pos=4

Den går nå for 40.000,-

Motoren har fått god pleie, med oljeskift kvar 5-6000km(to ganger i året)

Ny viftereim, og oppheng inspisert av Bavaria for 1 mnd siden.

Grunnen til at eg senker prisen, er at dynamoen må overhales.(Eller en dårlig kontakt?)

Ellers fungerer alt

Hmmm.....Skulle kankje vore på salgsforumet, men må jo reklamere litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...