Gå til innhold

523 eller 528??


jbp
 Share

Anbefalte innlegg

2.8 literen er en ''tøffere'' motor, mer ''tungbygd''. Tåler mere bank. Har litt mere hester og moment, men motoren er også tyngre (Var det før på de eldre modellene ihvertfall). Sjekket forskjellen på forsikringen? mye i forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke feil, skjedde det en del forbedringer på E39’en i overgangen fra ’97 til ’98. Bl.a. hevder BMW at motorene ble bedre og det generelle utstyrsnivået er hevet. Jeg ville m.a.o. satset på en ’98 modell eller nyere. Forskjellen på en 523 og en 528 er jo ikke så store siden 523’en strengt tatt er en 525 m.h.t. sylindervolumet.

Hvis penger er et tema (Og det er det jo desverre for de fleste av oss...) ville jeg ha valgt en nyere 523 fremfor en eldre 528.

Jeg har for øvrig prøvd begge og jeg kan vel ikke si at det er enorme forskjeller å spore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon...E60 523i har kommet på markedet og den har et sylindervolum på 2497 cm3, 177 HK ved 5800 rpm og 230 Nm ved 3500 rpm. Den gode gamle M52B25 maskinen som er tema i diskusjonen har et sylindervolum på 2494 cm3, 170 HK (på papiret, men flere tester viser at den har over 180 HK) ved 5500 rpm og 245 Nm ved 3950 rpm. Ikke alt nytt kan uten videre kalles fremskritt...spesielt ikke hvis BMW´s markedsavdeling får lov til å bestemme. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk. har også tenkt på en 525d, selv om det er den samme motoren som det er i Omega....

Det er mulig at jeg tar feil, men Opel Omega hadde vel den "gamle" M51D25 maskinen på 143 HK ved 4800 rpm og 280 Nm ved 2200 rpm (gjelder bl.a E34 525tds og E39 525tds) og ikke den nye M57D25 common-rail maskinen på 163 HK ved 4000 rpm og 350 Nm ved 2000 rpm (gjelder E39 525d).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk. har også tenkt på en 525d, selv om det er den samme motoren som det er i Omega....

Dette er jo absolutt ingen "racerbil" da... Siden jeg absolutt ikke er noe "dieselmenneske" ville jeg da i stedet ha valgt en nyere 520 faktisk, men det er meg.

Vedr. digresjonen så er det vel ikke markedsavdelingen, men diverse finurlige regler m.h.t. typegodkjenning, avgifter etc. rundt om i verden som gjør at tallene (I hvert fall på papiret) kan se ganske snodige ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk. har også tenkt på en 525d, selv om det er den samme motoren som det er i Omega....

Dette er jo absolutt ingen "racerbil" da... Siden jeg absolutt ikke er noe "dieselmenneske" ville jeg da i stedet ha valgt en nyere 520 faktisk, men det er meg.

Vedr. digresjonen så er det vel ikke markedsavdelingen, men diverse finurlige regler m.h.t. typegodkjenning, avgifter etc. rundt om i verden som gjør at tallene (I hvert fall på papiret) kan se ganske snodige ut.

Vedr. digresjonen...sikker er jeg selvfølgelig ikke, men jeg tror at den nye E60 523i er en ren markedstilpasset modell...i alle fall mer direkte markedstilpasset enn E60 525i; hvis man kan vende argumentet den veien. :D Det hele minner egentlig litt om den gamle historien om M50B25 som ble erstattet av M52B25 og M52B28. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en -97 528 m/ effektanlegg som jeg er stor fornøyd med. kjørt 3-4000km siden jeg hentet denne.

En kompiss har en -96 523 m/ effektanlegg k&n filter, var på onsdagen å byttelånte bil for å kjenne forskjell.

523 vs 528...

Merker stor forskjell! 528a drar bedre på lave turtall også har den det lille ekstra på toppen. 523a går ikke dårligt, drar fint å lett på alle gear( begge er manuell) Men ser stor forskjell ved aks sammen :twisted: 523a blir ett stykke bak. Er selfølgelig ett spørsmål om pris, betaler 7400 i året full bonus/kasko.

smak og behag, det er et valg du må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke feil, skjedde det en del forbedringer på E39’en i overgangen fra ’97 til ’98. Bl.a. hevder BMW at motorene ble bedre og det generelle utstyrsnivået er hevet. Jeg ville m.a.o. satset på en ’98 modell eller nyere. Forskjellen på en 523 og en 528 er jo ikke så store siden 523’en strengt tatt er en 525 m.h.t. sylindervolumet.

Hvis penger er et tema (Og det er det jo desverre for de fleste av oss...) ville jeg ha valgt en nyere 523 fremfor en eldre 528.

Jeg har for øvrig prøvd begge og jeg kan vel ikke si at det er enorme forskjeller å spore.

Ang utstyrsnivå, så er jeg ikke helt enig med deg der. Jeg har selv en '97 og den er proppet med utstyr. El seter og ratt med varme i begge deler, 4xel ruter, el soltak og klimatronic, skinn, ryggesensor, regnsensor osv osv. Vil nå påstå at du ikke får mer i en '98 og oppover.

Jeg har også prøvd en 523ia '98, denne synes jeg gikk mye dårligere enn min 528ia. Jeg ble selv anbefalt å kjøpe en 523 med tanke på forsikring og at den ikke gikk dårligere. Men det gjør den og forsikringa er heller ikke så dyr. Betaler rundt 4000 i året.

Skal du kjøpe 520 må du ihvertfall kjøpe en ganske ny en. Jeg hadde en '97 520ia for noe år siden og den var det utrolig lite fart i, alt for liten motor i forhold til vekt mener nå jeg. Gikk å giret hele tiden når det ble litt motbakke. Den med manuell er sikkert mer å anbefale da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag er alltid vanskelig å diskutere da :wink: ... Når det gjelder utstyrsnivået, så vil jo dette være avhengig av den som i sin tid bestillte bilen og jeg ville selvfølgelig også helst ha kjøpt en 528.

Uten at jeg har sjekket det veldig nøye så er det noe med "dårlig vannpumpe" som melder seg i hodet mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...