Gå til innhold

Utføre servicer selv...


Kure
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan hadde dere sett på det å utføre noen servicer selv. Men da selfølgelig ta vare på alle kvitteringer på olje, oljefilter, luftfilter osv slik at dette kan vises frem ved et eventuelt salg??

Hadde dere f.eks latt være å kjøpe en bil hvis selger ikke har fulgt alle servicer, altså utført en service selv en gang i blandt, men har alle kvitt på alt som er kjøpt og byttet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nok følt meg tryggest hvis servicene var utført av godkjent verksted/merkeverksted, men det fins vel folk der ute som kan gjøre en minst like god jobb selv..i familie vennekretsen har jeg flere som er utdannet mekaniker og diverse, men "babyen min" er det KUN godkjente bmw-verksteder som får mekke på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel ha alt av utstyr for å utføre sånt. Tenker da på diagnoseutstyr osv. Småting som oljeskift osv kan man jo gjøre selv. Er veldig kresen med gobilen min, så må nok inn på merkeverksted, ja :) Like mye kred som en vanlig service får du ikke uansett, men for all del....tut og kjør hvis du føler for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utfører alle servicer selv fordi jeg er så glad i god bilen min at ikke merke verksted får lov til å røre den engang!

Det verkstedene gjør på en service står beskrevet godt flere steder så det er jo ikke noe problemt å få gjort dette selv. Eneste man må på verksted for å gjøre er å få lest av feilkodene. Men bør være mulig å få tak i slikt utstyr selv.

Hadde vi bodd i USA kunne vi bare kjøpt ett universalt diagnose verktøy som skal passe på alle bilmodeller etter 1996. Desverre ble ikke slikt innført før i 2001 i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening får du ikke så veldig mye valuta for pengene du betaler for service på merke verkseter.

Eks en service 2 koster ca 4500-5500 kr, og det er ikke noe rep i den prisen. De bytter jo kunn olje, plugger, luftfilter osv, men gir deg en liste over eventuelle feil.

Du får mye deler for ca 5000 kr, og kan du skru litt så får du mye mer service på bilenfor pengene.....

Men det er jo veldig fint med et Bmw verksted stempel i service boka da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeverksteder bruker jeg sjelden, 800-900 i timen blir for drøyt, og det har jo hendt at det har vært læregutter som har skrudd for den prisen...

Dyrt er det uansett, men hvis man ikke har kunnskapen og verktøyet som trengs selv så går det fort både mye tid og penger og du har ingen garanti hvis noe går til helsike..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nyere bilen er jo mer betyr det.

Riktig!

På eldre biler slik som min 10 år gamle E36 setter jeg mye mer pris på en bunke kvitteringer med dato og kilometerstand enn et anonymt servicehefte som ikke forteller deg annet enn når bilen har vært inne til ettersyn. Deler som blir skiftet kommer aldri med i serviceheftet, eller gjør de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler som blir skiftet kommer aldri med i serviceheftet, eller gjør de det?

Nei, de gjør vanligvis ikke det med mindre man insisterer kraftig. Jeg pleier derfor å ta vare på kvitteringene.

Merkeverksted er ikke jeg personlig så opptatt av siden jeg har svært dårlige erfaringer. Har faktisk droppet merkeverkstedene; de er både dyre og dårlige. Et eksempel; Min første Coupé sto to dager hos Stenshagen med noe som virket som en vanvittig vibrasjon i "et-eller-annet". De skulle i hvert fall ha 5.000 bare for å sjekke... Alf Lie kastet bare et blikk på oss (Dvs. bilen og meg) og erklærte at det var adapterringene til felgene som var dårlig tilpasset. Det stemte perfekt og kostet ingenting!

De vanlige servicene er jo da også standardprosedyre som "hvem som helst" kan klare. Å utføre dem selv er jo utgangspunktet ikke noe problem, så med alle kvitteringer tror jeg faktisk ikke jeg hadde vært så veldig skeptisk. Hadde jo imidlertid kanskje lurt litt hvis du skulle selge meg en relativt ny bil til 500' og hadde utført servicene selv... Ville vel ha sjekket både deg og bilen ganske nøye da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf Lie kastet bare et blikk på oss (Dvs. bilen og meg) og erklærte at det var adapterringene til felgene som var dårlig tilpasset. Det stemte perfekt og kostet ingenting!

Alf Lie er konge....Jeg har også han som min mekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et BMW merkeverksted gjennomfører servicene kan man i det minste be om å få en utskrift fra databasen og den forteller hva som er gjort med bilen, feilkoder, reparasjoner...kort og godt "hvem, hva, hvor" siden bilen var ny. De som importerer brukte biler fra Tyskland (fra autoriserte BMW forhandlere) setter helt sikkert pris på en tilsvarende utskrift fra Tyske BMW merkeverksteder. I Tyskland skal selgeren også iht. loven innformere om bilen tidligere har hatt en kollisjonsskade...og da er vel en bil der samtlige servicer/reparasjoner er gjennomført hos BMW den sikreste innformasjonen.

Når det er nevnt er jeg forøvrig helt enig med Anne når hun skriver følgende: De vanlige servicene er jo da også standardprosedyre som "hvem som helst" kan klare. Å utføre dem selv er jo utgangspunktet ikke noe problem, så med alle kvitteringer tror jeg faktisk ikke jeg hadde vært så veldig skeptisk. Hadde jo imidlertid kanskje lurt litt hvis du skulle selge meg en relativt ny bil til 500' og hadde utført servicene selv... Ville vel ha sjekket både deg og bilen ganske nøye da.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...