Gå til innhold

Vekt på felger


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til min 525D E-39 vel... :P

Det kommer ut ifra nicket mitt... eller? :)

Ja, men de står jo kun til amerikanske 4x4-biler eller noe i den duren. Sære boltsirkler ihvertfall - langt unna noe som passer på BMW...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøves ikke større kraft for å drive et hjul som bygger langt ut enn ett som står lenger inne, Bimmerdude. Når du setter på bredere felger lar du vel ikke alt bygge utover heller ? Du vil ALDRI merke forskjell på bilens aks, selv om hver felg veier 2-3 kg mer, da må det svært nøyaktige målinger til ,er det derimot stor forskjell på diameteren er det noe annet. Du merker nok heller ikke den ufjærede vekten, det er vel heller dekkbredde/profil som gjør forskjellen. Ufjæret vekt er viktig , derfor mye alu. i nye hjuloppheng, men det skal nok hard testing til for å merke små forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Z3, tror ikke han mener lenger ut i bredden, det er nok i høyden det er snakk om. Altså lenger ut mot slitebanen på dekket.

Og vel, det er greit nok, men jeg tror ikke det er enormt stor forskjell der. Veide som sagt et av 16"-dekkene jeg har liggende, og det var nesten 10kg uten felg.. Så mesteparten av vekta havner langt ute uansett..

Men det ble veldig pent med de felgene på bilen din Gunnar!

Takk for det!

Har du røde blinklys bak på din Gunnar? Hjemmelakket eller kjøpt ferdig?

De er lakket, noe jeg er meget godt fornøyd med. :)

IMAG0043_002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Kjell missforstod der litt!

Jeg mener at jeg merket veldig stor forskjell på treghet i hjulene og ufjæret vekt.

Merker det på bremseeffekten også faktisk. Trengte mindre kraft for å sette ned farten på vinterhjulene. Så 2-3 kg betyr nok endel. Rulleomkretsen er faktisk mindre på sommerhjulene.

Merker også at dekkene hopper lettere på dumper med større felger. Tror ikke det er bare pga mindre fjæring i dekkene men også tyngden.

For de som er interisert så gjorde Ove Kvam og en til litt beregninger og testing på dette! Veldig interesant lesing.

http://home.netpower.no/pberg/trilting.html

De testet også fjærbenstag en gang og konkusjonen var at det er fullstendig bortkastede penger på en gatebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du røde blinklys bak på din Gunnar? Hjemmelakket eller kjøpt ferdig?

De er lakket, noe jeg er meget godt fornøyd med. :)

IMAG0043_002.jpg

Det ble veldig pent ja! Har lagt merke til at "lysstyling" passer bedre på bilene når de har fått på fete sommerhjul.

Så er det store spørsmålet: Blinker de orange eller rødt nå? Hvor kjøpte du sprayen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den store PS2/GT4 påsken inkl. mye påskemoms er idealvekten et fjernt minne...knekkebrød og trening er som Balleknalle (hvordan kom du egentlig på det navnet ?) skriver tingen fremover. :?

Ble vel et kallenavn som jeg fikk på vidregående... Litt for "macho" gange og en jævel i hjørnefotball :P (et par mannlige elever med brukne ribbein 8-[ ) og et russe-navn som "Johnny Bravo" hjelper vel ikke på...

Så det ble vel "knall hard" og "balle=tøff" i kombinasjon.... = Balleknalle.... :roll:

Men er snill til vanlig da :D

(ble vel litt føcking av tråden dette da men... :( Fiiine felger :D )

Hehehe...et artig kallenavn...det er helt sikkert. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med Alpina felgene dine da?

Solgt.

Var det ekte Alpinafelger i god stand du hadde ? ...og hvis det var Alpinafelger; er det lov å spørre sånn ca. hva vedkommende måtte betale for felgene ? Jeg har som du vet akkurat kjøpt nye Krysseker 42 felger, men drømmer allikevel om å montere klassiske Alpinafelger på bilen en dag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Kjell missforstod der litt!

Jeg mener at jeg merket veldig stor forskjell på treghet i hjulene og ufjæret vekt.

Merker det på bremseeffekten også faktisk. Trengte mindre kraft for å sette ned farten på vinterhjulene. Så 2-3 kg betyr nok endel. Rulleomkretsen er faktisk mindre på sommerhjulene.

Merker også at dekkene hopper lettere på dumper med større felger. Tror ikke det er bare pga mindre fjæring i dekkene men også tyngden.

For de som er interisert så gjorde Ove Kvam og en til litt beregninger og testing på dette! Veldig interesant lesing.

http://home.netpower.no/pberg/trilting.html

De testet også fjærbenstag en gang og konkusjonen var at det er fullstendig bortkastede penger på en gatebil.

Jeg er enig i at Øyvind Kaurstad´s artikkel er meget interessant. Jeg har merket det samme fenomenet dog uten å kunne sette et "navn" på fenomenet. Min E46 Touring føles både letter og mer agil med 15" felger og 195/65-15 dekk enn med 16" dekk og 205/55-16 dekk. Med 16" felgene må man helt klart bruke mer krefter for å bremse og bilen er ikke like villig til hverken å holde en rett kurs og/eller en ideallinje rundt en sving. Bilen "hopper" som du skriver også lettere ved slitasje i asfalten, dumper og ikke minst kumlokk. Umiddelbart trodde jeg at problemet var dekkene og jeg vurderte derfor å kjøpe noen nye dekk i dimensjonen 205/60-16...for å få en litt høyere "skulder" og dermed mer gummi å fjære på. Jeg tror imidlertid ikke det er løsningen...og det er heller ingen egentlig løsning; for problemet er naturlig og en konsekvens av andre fysiske betingelser (ref: Kaurstad´s artikkel). 16" felger (og for ikke å snakke om 17" og 18" felger) ser selvfølgelig bedre ut enn 15" felger, men bilens kjøreegenskaper på alminnelige veier (og vi snakker ikke kun om komfort) er uten tvil bedre med 15" felger. Jeg stiller meg forøvrig tvilende til hele felghysteriet og "størst er best" argumentasjonene...for meg er funksjon generelt viktigere enn form. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interisert så gjorde Ove Kvam og en til litt beregninger og testing på dette! Veldig interesant lesing.

http://home.netpower.no/pberg/trilting.html

Dersom dette var en bil på 1500 kg som går 0-100 på 10 sekunder med 15-tommerne vil den samme bilen med 17-tommerne bruke:

ny tid = 10 * (1533.2 / 1500)

ny tid = 10.22 sekunder.

2 tideler er altså i dette tilfellet "straffen" for å gå opp til 17-tommere. At det også oppnås gevinster i form av bedre "looks", og kanskje morsommere kjøreegenskaper er en annen sak. Det vil nok for mange veie opp og vel så det.

Tror du virkelig at du merker de 22 hundredelene?

Og husk at forskjellen blir enda mindre i tid jo kraftigere motor du har. Kanskje 12-15 hundredeler på din?

Looksen på 16"+ er definitivt verdt det i mine øyne. Styreresponsen er også suverent bedre enn med 15".

De testet også fjærbenstag en gang og konkusjonen var at det er fullstendig bortkastede penger på en gatebil.

Tror de fleste som kjøper fjærbeinsstag kjøper det for looksen. Dessuten er det kun testet på en E30 318i. Det kan helt sikkert være store forskjeller på andre biler, og tyngre motor tipper jeg også slår ut. Kunne vært interessant å se testen f.eks. på HenrikE30+ sin E30 med M30...

Så er det store spørsmålet: Blinker de orange eller rødt nå? Hvor kjøpte du sprayen forresten?

De blinker ganske rødlig, men litt oransje er det i de. Synes det er helt greit at de blinker rødlig. Det er tross alt helt normalt på flyttegodsimporterte amerikanere. Voyageren til foreldrene mine er kjøpt ny i Texas og blinker derfor med bremselysene (altså veldig rødt). Har aldri blitt stoppet for det.

Vet ikke hva slags spray som er på lyktene, de var slik da jeg kjøpte bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ekte Alpinafelger i god stand du hadde ? ...og hvis det var Alpinafelger; er det lov å spørre sånn ca. hva vedkommende måtte betale for felgene ? Jeg har som du vet akkurat kjøpt nye Krysseker 42 felger, men drømmer allikevel om å montere klassiske Alpinafelger på bilen en dag. :D

De var orginale og gikk for 6000,-. Da med slitne sommerdekk og de var ikke strøkne. Ikke kantkjørt eller ikke runde, men endel hakk/riper. Personlig synes jeg ikke de kler e36/e46 noe særlig, de ser rett og slett gamle ut og er mer tingen på e30/e28. Men det er min smak :) De var flere grunner til at jeg solgte dem, både økonomisk og at 9" brede felger ikke er noe for meg. Totalt tullball på e36.

Har forøvrig sett annonser for strøkne orginale alpina med dekk til e36/46, prisen har variert fra 7-15.000,-. Brukt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ekte Alpinafelger i god stand du hadde ? ...og hvis det var Alpinafelger; er det lov å spørre sånn ca. hva vedkommende måtte betale for felgene ? Jeg har som du vet akkurat kjøpt nye Krysseker 42 felger, men drømmer allikevel om å montere klassiske Alpinafelger på bilen en dag. :D

De var orginale og gikk for 6000,-. Da med slitne sommerdekk og de var ikke strøkne. Ikke kantkjørt eller ikke runde, men endel hakk/riper. Personlig synes jeg ikke de kler e36/e46 noe særlig, de ser rett og slett gamle ut og er mer tingen på e30/e28. Men det er min smak :) De var flere grunner til at jeg solgte dem, både økonomisk og at 9" brede felger ikke er noe for meg. Totalt tullball på e36.

Har forøvrig sett annonser for strøkne orginale alpina med dekk til e36/46, prisen har variert fra 7-15.000,-. Brukt altså.

Det er akkurat det...de moderne Alpinafelgene koster alt, alt for mange penger. Et fornuftig kompromis er derfor den litt eldre modellen som åpenbart ikke er såååå dyre. :D

Dette er de "moderne" Alpinafelgene (montert på en original E46 Alpina B3 3,3 Touring) og som koster mer enn hva godt er. :?

Alpina_B3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...