Gå til innhold

Ikke akkurat bilstereo, men...


Anbefalte innlegg

...vi har 3 stk. steroanlegg som oppfører seg likedan; Etter å ha vært tilkoblet strøm en stund "summer" de verre enn en bisverm.

Leiligheten og det elektriske anlegget er nytt (Ferdigstillt 2003) og spenning etc. har vært kontrollert av elektriker 3 - 4 ganger i løpet av de siste to årene. Likevel går lyspærene i ett sett (Kun halogen i forskjellige varianter montert mot dimmebrytere av fagfolk) og anleggene oppfører seg altså merkelig...

Noen som har noen gode forslag til hva som kan være galt?

ALLE forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det halogenpærene til en spesiell dimmer som ryker? Eller ryker de litt over alt. Dimmere kan forårsake støy ut i el anlegget. Det kan være det som gjør at anleggene summer. Har opplevd at de har virket inn på Tv signalet, og da monterte jeg bare inn noe som kalles støyfiltere i sikringsskapet.

Jeg anbefaler og lokalisere problemet, hvilke pærer som ryker oftest og tilkalle elektriker så bør de få til å gjøre noe med dette tenker jeg.

Støyen forandrer ikke spenningen.

Håper dette hjelper litt da det er vanskelig å si noe om det når en ikke er der å feilsøker selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum tanke! Kanskje det rett og slett er det faktum at det er to og tre dimmere i hvert rom rom som forårsaker problemet?

Pærene går jo imidlertid først og fremst i gangen hvor det ikke er noe annet tilkoblet...

Hmmm....

(Alle forslag blir presentert for ham som kommer og skal "fikse" det og han skal få lov til å sjekke ALT! Ikke først og fremst fordi jeg er vanskelig, men fordi han har påstått at jeg er det... :lol: . Har tidligere blitt fortalt at problemet sitter i stereoanlegget, men det er jo litt merkelig at det samme problemet oppstår i tre så vidt forskjellige anlegg så fort!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de sjekket spenningen på elanlegget over tid, eller bare "der og da"?

Hadde masse problemer med PCene i en hel gang hos en kunde da jeg jobbet som IT-konsulent. De kræsjet og tok kvelden om en annen. Det viste seg etterhvert å være spenningsvariasjoner i elanlegget i akkurat den gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analyse av stereoproblemet:

Er de tre anleggene like/av samme sort?

Hvis ja:

Mulig dårlig strømforsyning/transformator eller elektrisk oppbygning i stereo.

Eller støy i det elektriske anlegget i leiligheten.

hvis nei:

Støy i det elektriske anlegget i leiligheten. Med samme feil på tre forskjellige anlegg har du utelukket at stereoen er problemet.

Akkurat dette har vært ett tema i high-end hifi, ta en tur innom Hifi Klubben eller HiFi Centeret (el. tilsvarende) og forhør deg om støy fra strømnettet. (spenningsvariasjoner/fall)

Halogen-spotter skal ha ganske lang levetid hvis de blir dimmet litt, (ikke fullt lys hele tiden)

Ikke først og fremst fordi jeg er vanskelig, men fordi han har påstått at jeg er det...

Vanskelig? Neida, bare spesifisert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere er inne på noe!

Nei, de tre anleggene er absolutt ikke like... Tror kanskje det er noen følsomme komponenter ute og går. Det rare er at "the-hight-end HiFi "-anlegget oppfører seg nøyaktig likt som de billige... (Skal love deg at det blir en tur innom m.h.p. det dyreste, Haldor!)

Jeg tror, som dere, at det kan skyldes spenningsvariasjoner, men jeg blir jo oppfattet som nærmest gal siden jeg ikke er elektriker. Jeg tror nemlig spenningen er for høy hele tiden!. Imidlertid oppleves spenningen som normal når de er her på dagtid, men etter 24.00 tror jeg den stiger til nærmere 300V! Kan egentlig spenningen i nettet stige når belastningen synker? (Nettet her har 400V inn siden det er så vidt nytt).

Nå spekulerer jeg bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting å si om du har 230v eller 400v inn i sikringskapet. spenningen ut i leiligheten er uansett 230v :wink:

Tviler på at det er noe spesielt stor spenningsvariasjon, men hvis det er det så er det E-verket som har for dårlig forsyning. Da skal også de nærmeste naboene ha det.

Hvis det ikke har gått over garantitiden på el anlegget så krev at de kommer og ordner opp. Hvis det har gått over garantitiden så prøver du et annet elektrikerfirma.

Synes ikke du hører vanskelig ut jeg :) Dette har med kundevennlighet å gjøre :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er for høy spenning på anlegget er det ikke elektrikerens feil... Da er det e-verket... Kjøp et multimeter(billig på biltema og lignende) Sjekk spenningen... Er den høyere enn 240volt, så bør du ringe e-verket og opplyse dem om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert forstår har jeg like mye greie på strøm som hunden min har på kvantefysikk... :lol:

Det jeg imidlertid forstår er at noe er feil og, tro meg, det har vært maaange elektrikere her og sjekket anlegget. Det virker imidlertid som problemet er størst om natten og da er det ikke så mange elektrikere som er på jobb. Ikke skjer det hele tiden heller, så skulle jeg klare å få "lurt ut" en etter midnatt, kan du være sikker på at problemet ikke oppstår da...

Jeg lurer imidlertid på om dimmerene er problemet, så jeg/vi skal forsøke å koble fra dimmerene og se om det hjelper. Å måle spenningen med et multimeter er nok heller ingen dårlig idè!

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på jobben har vi instrumenter som viser maksimal last i ampere og maksimalt spennings tap altså kor langt nede spenningen har vert! men dette bruker vi på transformatorer og generatorer

du kan undersøke om det fins noe slikt så du kan bruke på 220 volt da vil du se om speningen varierer!

men da må det selfølgeli vere tilkoblet hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...