Gå til innhold

M20 på 5 sylindre


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis kamakselen din er godt slitt så vil ikke ventiler åpne og lukke skikkelig, så det kan jo være en løsning :cry: på min E28 med M20B20 har jeg nettopp skiftet kam og vipper, men hos meg knakk ene vippearmen så jeg hadde ikke de problemene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tikker vel egentlig ikke unormalt mye til BMW R6 å være.. men er jo en mulighet.. Problemet er bare at jeg ikke har kompetanse til å sette i gang å skru på slikt selv.

Huff. Dama fikk rett: Bær Møkka Wekk... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ... det er faen så kjipt det du opplever der, masse rart tull uten noen god froklaring , føler med deg.

Bit i det sure sett bilen på verksted.

Bmw er gøy når det virker, problemet er at det stadig dukker opp problemer med de..

Kan enda ikke fatta hvordan de har greid og ta noen preimier på motorene sine, annet en skudd premie på de som laged dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få tatt en kompresjonstest, Gunnar.

Vet ikke hvordan det er med M20, men på M50/52 kan defekt toppdekselpakning føre til slike probelemer som du har nå. Jeg ser på bildene at det er olje på noen av pluggene. Hvordan havnet den oljen der?

Var det olje på dem da du tok dem ut? Det kan i så tilfelle komme av defekt toppdekselpakning.

Jeg er enig med Kjell Rune i at det er liten sansynlighet for at det er dysene som er problemet.

Det kan i teorien være toppakningen, siden det er to sylindre ved siden av hverandre. En kompresjonstest vil kunne avsløre dette. Det kan også være stempelfjærene, men det er lite sansynlig at det skjer med to sylindre på en gang. Det kan også være toppen, men håper ikke det for din skyld. En kompresjonstest med påfølgende demontering av toppen blir løsningen for å finne ut av det. Hvis kompresjonen er dårlig må du av med toppen uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å finne noen som kan ta kompresjonstest litt kjapt, men det er ingen som har tid før neste uke. Tror jeg må prøve å få lånt en bil eller få noen til å bli med til Biltema i Sandefjord slik at jeg kan få kjøpt meg en kompresjonstester. Burde vel kunne finne ut litt med en slik? Koster jo tross alt ikke mer enn 15 minutter på et verksted.

Begynner bare å lure litt på hvor mye tid jeg skal bruke på dette. Morris skal ha 10-11.000,- for å bytte toppakning, og når jeg da vet at det går greit å få tak i både M20B20/B25 og M50B20/B25 fra 3000,- til 8000,- så... Noen feilsøkningstimer på et verksted blir jo fort 3000,- (står en M20 fra en 320i til 3k bare 3-4 mil unna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, Gunnar.

Det er liten vits i å bruke masse penger på verksted. Det eneste du kan oppnå med det er å bli fattigere.

Vil nå uansett anbefale en kompresjonstest, bare for å få bekreftet/avkreftet om toppen må av. Hvis toppen må av, og du ikke kan gjøre det selv, er det nok like greit å bytte motor. MEN det er heller ikke akkurat en 5-minutters jobb.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 5-minuttersjobb er vel ingen av delene. :roll:

Om jeg kan ta av toppen selv er jeg vel heller usikker på. Har ikke skrudd mye, men det jeg gjør pleier stort sett å gå greit med litt assistanse. Står vel beskrivelse på slikt i Haynes, men min er helt ubrukelig. Bilder av M20 og M40 i E28, E30 og E34 om hverandre, og så er den for E28, E30 og E34. Når den i tillegg er på svensk så går det i surr. Må prøve å finne en engelsk utgave.

Får låne Sportagen til dama i morgen, så jeg skal forsøke å bytte hele tennkabelsettet i morgen, samt kjøpe kompresjonstester.

Hva med fordeler og rotor, kan det være potensielt problemområde?

Fikk også beskjed om at ventilene må justeres hver 20.000km, så det er jo også en mulighet, men på alle disse tingene bortsett fra toppakning synes jeg det er litt rart at to sylindre ved siden av hverandre har ramlet ut samtidig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problem som deg, min gikk på 5 sylindre , pluggene så fine ut osv.. men ikke la det lure deg.. bytta mine og da gikk den på alle 6 igjen. vært borte i problemet 1000ganger med mopeden jeg hadde. kjøp 6 nye plugger å kryss fingrene, da har du iallefall prøvd før du starter å demontere motoren fordi den ikke tenner (lhaha) skjekka fordeleren forresten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pluggene.

For det første har jeg (som tidligere nevnt) flyttet plugger fra de sylindrene som funker over i de som ikke funker, uten at problemet flyttet seg. For det andre prøvde jeg (også nevnt tidligere) helt nye plugger i dag morges uten at det var noen som helst endring. :?

Fordeleren har jeg ikke sjekket, og det er også grunnen til at jeg nevnte den i mitt forrige innlegg. Kan den være årsaken til dette? Hva må i så fall byttes? Bare rotoren eller fordelerlokket også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i mitt innlegg på side 1, så går jeg får at den ikke får nok bensin på de innerste sylindrene (ettersom de er hvite) og så får den for mye på nr.1 og akkurat passe på nr.2. Kan jo være tette dyser da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trok ikke problemet er kam akselen, denne er sett-herdet, når den herdingen er nedslitt tar det ikke lange tia før kammen er rund, men du vil likevel merke gradvis effekttap når den blir rundere og rundere.

Siden den tenner på pluggene som står i de sylinderne som ikke fungerer ville jeg tro det var noe med brennstofftilførselen. Kan det være noen vippearmer som kan ha knekt? siden det skjedde såpass plutselig..om du skrur av top-dekselet, så kunne du sjekka om alle ventilene fungerte som de skulle!

Skal heller ikke være noe i veien med å bruke kondensfjerner på insprutmotorer, den skal bare binde eventuelle vannmolekyler med bensinen i tanken!

Håper du får ordnet det snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...