Bmw323i Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 sett at 2 helt like biler, en med rekkesekser og en med v6. det er like mange hk i motorene og. ville v6eren oppført seg anderledes en rekkesekseren? kan det tenkes at v6eren ville vært hakket kvassere da det kun er 3 og 3 på "rekke"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henry Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 Det vil bli mye mer balanse i en rekkesekser hvertfall, siden sylinderne står etterhverandre... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 R6en sviver stillere og finere, men effektmessig aner jeg ikke. R6 har vel også et litt større problem med overoppheting av den/de bakerste sylinderen(e) enn hva V6 har.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 5, 2005 Share Skrevet April 5, 2005 Her er en ganske bra side som beskriver kort fordeler/ulemper med de ulike motorkonseptene. http://www.e31.net/engines_e.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet April 5, 2005 Forfatter Share Skrevet April 5, 2005 takker for alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 6, 2005 Share Skrevet April 6, 2005 En viktig ting for folk å tenke på er at det finnes faktisk 4 sylindrede motorer som også sviver sinnsykt stille. Hadde en Mazda 1974 modell en gang og den motoren kunne du legge honda på og det var såvidt du kunne kjenne den vibrere. Effekt/dreimoment messig er det ikke noe forskjell så vidt jeg har skjønt. Fordelen med V motor er innlysende. Mye mindre fysisk størrelse og vekt. Egentlig er det bedre med færre sylindre ettersom det blir mer friksjon og fler bevegelige deler med flere. Færre store sylindre gir mindre kontaktflate mellom stempelringer og sylindervegg ved samme volum. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P. Felgen Skrevet April 6, 2005 Share Skrevet April 6, 2005 Rekkesekseren er i teorien en perfekt utbalansert motorkonstruksjon. I en V6 får man jo en sinus / cosinus komponent som forstyrrer denne balansen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 6, 2005 Share Skrevet April 6, 2005 Det står i linken lenger oppe at V8 alltid er 90 grader, dette er IKKE riktig, Den tverrstilte V8 motoren i Volvos store 4WD er 60 grader, den er forøvrig utviklet av Yamaha. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 6, 2005 Share Skrevet April 6, 2005 Det står i linken lenger oppe at V8 alltid er 90 grader, dette er IKKE riktig, Den tverrstilte V8 motoren i Volvos store 4WD er 60 grader, den er forøvrig utviklet av Yamaha. Du har helt rett, men akkurat den Yamaha motoren er kjent nettopp fordi den er unntaket som bekrefter regelen. Jeg tror forøvrig også at den "E31" siden ikke er helt ny (les: publisert før Yamaha motoren kom på markedet). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 7, 2005 Share Skrevet April 7, 2005 Hvordan er en rekke 5 da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 7, 2005 Share Skrevet April 7, 2005 Hvordan er en rekke 5 da? Audi var jo tidligere mest kjent for deres fabelaktige rekkefemmere ...bl.a den berømte ur-quattro´en hadde en rekkefemmer, men også andre modeller hadde dette motorkonseptet. Jeg har kjørt en Audi 90 Quattro 20-Ventiler (2,3 liter R5 og 170 HK) fra Denver i Colorado/USA til Yellowstone i Wyoming og tilbake (ca. 2000 Km)...og den bilen var en skikkelig kontinentkrysser. Lydbildet er jo litt spesielt på en rekkefemmer, litt "gurglende" og med en fresende rå snert på toppen. Den har ikke et tilsvarende harmonisk lydbilde som en rekkesekser, men allikevel betydelig mer sexy enn en rekkefirer. Volvo, VW og Fiat (sikkert også andre) har også levert moderne rekkefemmere med et godt resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 7, 2005 Share Skrevet April 7, 2005 En rekke 5 må jo gå veldig jevnt på alle turtall siden alle sylinderne tenner på forskjellige tidspunkt. Men som nevnt tidligere har jeg eid en gammel Mazda som det ikke var mulig å verken kjenne eller høre at motoren var i gang i på tomgang så det er mulig å lage stille 4'ere også. Den hadde ikke balanseaksler heller tror jeg. Hva er vitsen med rekke 6 og rekke 5 da? Klarer ikke BMW det japanerne klarer? For å være helt ærlig merker jeg ikke så stor forskjell på 4'er og 6'er. Synes 6'er er litt oppskrytt egentlig. Syns mange biler med 4'er går jevnt og fint også. Til og med mange med rå lyd. Spesielt med turbo. Den bilen jeg har hatt med råest lyd var en RS Turbo. V8 blir noe helt annet. Da snakker vi om rå lyd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet April 7, 2005 Share Skrevet April 7, 2005 hirr hirr!!! legge en honda på??? en godt justert v8 tar kaka uansett!! va vitne til en 53mod buick som jikk på tomgang uten luftfilter.. det einaste som kunne registrerast som lyd.. var att den sugde inn luft!! ej overdrive NESTEN ikkje! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hügel Skrevet April 8, 2005 Share Skrevet April 8, 2005 hirr hirr!!! legge en honda på??? en godt justert v8 tar kaka uansett!! va vitne til en 53mod buick som jikk på tomgang uten luftfilter.. det einaste som kunne registrerast som lyd.. var att den sugde inn luft!! ej overdrive NESTEN ikkje! Du er sikker på at dette ikke var en av Buick`s siste rekkeåttere? Der er det, som du sier, nesten bare susing å høre.......... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
venture2076 Skrevet April 8, 2005 Share Skrevet April 8, 2005 v6 vs r6 har mer dreiemoment. Hilsen V8'er 540 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå