Gå til innhold

Store felger Vs. små felger


BMW_JP
 Share

Anbefalte innlegg

virker nok som du får bedre aks fordi du tømmer gira fortere, men effekten er nok den samme så lenge du holder deg innenfor riktig turtall, testet det på en bil med lavgirserie en gang, virker som du får syk aks fordi du tømmer gira så fort, men nei, samme aks, mulig vekt på hjul og slikt teller, bredde har vel mest å si på toppfart? mine umiddelbare tanker rundt emnet hvertfall.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig bratt og lang tunnel jeg tester i ganske stor fart. Farten blir jo mye mindre fordi den er så bratt. Det jeg la merke til var at med vinterhjulene dro bilen seg mye hurtigere opp i fart og ville også hatt en større toppfart. Bilen dro ikke like godt oppover den seige bakken med de litt bredere og tyngre sommerhjulene. Tester når det er NULL annen trafikk selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandes det ikke litt mellom rulleomkrets og rullemotstand her nå :roll:

Rullemotstanden øker jo bredere dekk du har, dermed dårligere aks.

Eller er det jeg som roter her nå... :oops:

Jeg vet ikke om du roter akkurat, men bredere dekk er ikke hovedårsaken til en evt. dårligere aksellerasjon fra f.eks 0-100 Km/t. Hvis man endrer rulleomkretsen i betydelig grad (over 4-5%) i forhold til standard-rulleomkretsen virker forskjellen effektivt som et slags gear. En mindre rulleomkrets gjør at hjulet går hurtigere rundt og dermed en hurtigere aksellerasjon, men motoren har også hele tiden et høyere turtall fordi den endelige utvekslingen (ref: hjulet) er lavere. Tilsvarende er det omvendt hvis rulleomkretsen er større enn standard. I høyere hastigheter (over 100 Km/t) er luftmotstanden og rullemotstanden mer avgjørende. Hvis rulleomkretsen er mindre enn standard får bilen en teoretisk lavere topphastighet og ditto omvendt hvis rulleomkretsen er større. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man setter på dekk med mindre rulleomkrets og tester 0-100 før og etter, må man huske på at differansen ikke er så stor som målingen tilsier fordi halvparten av tiden man har spart er større feil på speedometeret.

Om man setter på litt lavere dekk eller smalere eller begge deler, blir det ikke en slik forskjell i aks at det er særlig merkbart, et er nok mest tro ute og går her, .

Om jeg setter på 165 dekk som er en cm. lavere enn de jeg har på Z3'en går den ikke 0-100 som en M-roadster av den grunn.

Test med klokke store og små dekk og se at forskjellen er ikke slik at man akkurat kan kjenne så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...