Gå til innhold

Store felger Vs. små felger


BMW_JP
 Share

Anbefalte innlegg

Nå står det på 205/60-15 felger og dekk.

Har planer å kjøpe BMW felger: 225/40-18.

Kommer jeg til å merke vesentlig kjøre forskjell??? Dvs. akselerasjonen blir tregere? Komforten blir vel mye dårligere. Dvs. merker hompler bedre osv? Men dette merker man vel også ganske bra med 16-17" felger?

Her er dimensjonene:

Originalt: 1906.08 mm

225/40-18: 1937.09 mm

Differanse: 1.63%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lignende diskusjon her:

http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=5064

Du kan se mitt innlegg rundt aks her:

http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?p=43596#43596

Tror nok du kan få følelsen av at aksen blir dårligere (synes iSmannen beskrev det godt med "mer leken med mindre, smalere hjul"), men tviler på at du vil merke noe særlige utslag om du kjører drag med og uten store hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller også inn at man føler at bilen får dårligere aks fordi bilen får bedre veigrep og man kan gi mer gass før den blir vinglete eller slipper. Bedre veigrep gjør kanskje også at bilen føles mindre leken.

Men hvis vekta øker med 10% på hjulet og massen kommer lenger ut fra sentrum øker kanskje tregheten på hjulet med 20-30%. Ikke rart man merker litt da. Både på aks og lekenhet.

Men folk må ikke blande rulleomkretsen og treghet i hjulet her da. Blir rulleomkretsen større vil jo også bilen bli litt tregere i aks men den blir også litt mer langbent.

Alt dette gjør at bilen føles litt annerledes med større hjul. For noen har det ikke så mye å si men vil man ha maks ytelse på bilen betyr vekta på hjulene endel. Tror ikke Petter Solberg hadde vunnet så mye med alufelger. Der går det i magnesium. Ikke bare pga aks men tyngre felger følger veien dårligere og gir dårligere veigrep også. Spesielt på dårlig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller også inn at man føler at bilen får dårligere aks fordi bilen får bedre veigrep og man ga gi mer gass før den blir vinglete eller slipper. Bedre veigrep gjør kanskje også at bilen føles mindre leken.

Dette er skjelden et problem på 320'er og isbiler ;)

Men hvis vekta øker med 10% på hjulet og massen kommer lenger ut fra sentrum øker kanskje tregheten på hjulet med 20-30%. Ikke rart man merker litt da. Både på aks og lekenhet.

Tror ikke økningen i polart treghetsmoment utgjør SÅ stor forskjell. Vi snakker nok om rundt 5%, men jeg må hoste opp noen formler fra dynamikken på høyskolen og regne litt på det får jeg kan være sikker.

Men folk må ikke blande rulleomkretsen og treghet i hjulet her da. Blir rulleomkretsen større vil jo også bilen bli litt tregere i aks men den blir også litt mer langbent

Vi snakker fortsatt om noen prosent. Bilen min ble uforandret ved bytte av sluttutveksling fras 1:3.38 til 1:3.45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker man noe særlig forskjell hvis man går fra 205 til 225 da? På aksellerasjon?

Nei; fordi hvis man f.eks går fra 205/55-16 dekk til 225/50-16 dekk blir faktisk rulleomkretsen på hjulene marginalt mindre...0,08% :D En mindre rulleomkrets gir en hurtigere aksellerasjon, men 0,08% merker du helt sikkert ikke. :wink:

Hmmm...du mente kanskje et bytte fra 205/60-15 dekk til 225/40-18 dekk inkl. et felgbytte ? Hvis det var det du mente blir rulleomkretsen 1,63% større og selvom aksellerasjonen dermed blir marginalt tregere tror jeg ikke det er noe man legger merke til. :D En helt annen sak er det at 18" felger nok er tildels betydelig tyngre enn 15" felger og det kan helt sikkert påvirke din kjøreopplevelse i negativ retning. Sporing, slag og tildels håpløse kjøreegenskaper utenfor en bilbane er andre negative faktorer. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Leker best når bilen går på skinner og minner mest mulig om gocart, vil man ha en bil som er leken (les dårlige kjøreegenskaper) kjøp heller en Opel Omega, eventuelt gammel Volvo.

BMW skal gå på skinner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...