Gå til innhold

Steptronic


jakobs
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har streptronic selv, men er meget sjelden jeg bruker det.

Hadde ikke gjort meg noe å bare hatt automat.

8)

Manuelt gir vil jeg aldri ha igjen, på en Porsche er det fornuftig men alt annet...

Drømmen måtte vært en sterk diesel og automat. Håkon har skjønt det!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen fra "vanlig" automat til steptronic er etter min mening minimal. Du har de samme funksjonene i en vanlig automat som i en steptronic, eneste forskjellen etter min erfaring er at du som regel girer ved å skyve spaken til sidene i en steptronic kasse og ikke opp og ned som i en "vanlig". Det må da finnes artigere ting å bruke så mye penger et skifte vil medføre på? Ny bil som tidligere nevnt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen fra "vanlig" automat til steptronic er etter min mening minimal. Du har de samme funksjonene i en vanlig automat som i en steptronic, eneste forskjellen etter min erfaring er at du som regel girer ved å skyve spaken til sidene i en steptronic kasse og ikke opp og ned som i en "vanlig". Det må da finnes artigere ting å bruke så mye penger et skifte vil medføre på? Ny bil som tidligere nevnt? :P

På steptronic-kassene girer du ikke manuelt sideveis, nei.

Du fører spaken i D og deretter til venstre.

Da er du inne i "manuell modus".

Du girer da opp ved å skyve spaken forover, ned ved å skyve spaken bakover.

Hvis du girer for dumt, lar bilen stå i 5. gir i 20 km/t, f-eks., vil automaten ta styringen og sette kassa i det riktige giret.

Men det er fullt mulig å kjøre manuelt, og jeg kan garantere at du girer manuelt vesentlig raskere med Steptronic enn med den "gamle" aut.kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre mest erfaring med Mercedes kassene og der girer du som jeg nevnte, etter du har ført spaken i drive selfølgelig. Etter min mening er hele steptronic konseptet et "luftslott", i bunn og grunn er det en dønn vanlig automat, eneste forskjellen er måten du kan gire på. Kan ikke si at jeg girer fortere med en steptronic kasse enn en vanlig. Men det høres flott ut, det er jeg med på!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fører spaken fra D og til venstre setter du den ikke i manuell men i sportsmodus. Du får da litt mere motorbrems og det er kjekt i lange nedoverbakker.

Når du fører spaken forover eller bakover begynner du å bruke manuell.

Har dette selv. Girer du for dumt, tar auto over men bare i ett steg av gangen. Forover girer du ned (-) og bakover girer du opp (+) på biler etter 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fører spaken fra D og til venstre setter du den ikke i manuell men i sportsmodus. Du får da litt mere motorbrems og det er kjekt i lange nedoverbakker.

Beklager at det gikk litt fort i svingene........ ;-)

Du har selvsagt rett ang. sportmodus.

Synes egentlig ikke det er så stor forskjell på sportmodus og normalmodus på min E39 523 i hvert fall, annet enn at bilen ikke girer opp til 5. gir i "norske" hastigheter.

Har hatt MB tidligere, (bl.a. en W124 300E-24), og der var det vesentlig større forskjell på modusene. Den girte senere opp og raskere ned i sportmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fører spaken fra D og til venstre setter du den ikke i manuell men i sportsmodus. Du får da litt mere motorbrems og det er kjekt i lange nedoverbakker.

Når du fører spaken forover eller bakover begynner du å bruke manuell.

Har dette selv. Girer du for dumt, tar auto over men bare i ett steg av gangen. Forover girer du ned (-) og bakover girer du opp (+) på biler etter 2002.

På min girer den opp når jeg skyver fremover, og ned når den blir dratt bakover.

Mener at alle BMW er har det, og andre merker har det "galt".

Og når jeg fører spaken til venstre så heter det ikke sportsmodus, men du går da over til manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fører spaken fra D og til venstre setter du den ikke i manuell men i sportsmodus. Du får da litt mere motorbrems og det er kjekt i lange nedoverbakker.

Når du fører spaken forover eller bakover begynner du å bruke manuell.

Har dette selv. Girer du for dumt, tar auto over men bare i ett steg av gangen. Forover girer du ned (-) og bakover girer du opp (+) på biler etter 2002.

Og når jeg fører spaken til venstre så heter det ikke sportsmodus, men du går da over til manuell.

I det øyeblikket du fører spaken til venstre, vil du se på displayet på dashbordet at bokstaven S kommer fram, altså Sportmodus.

Når du fører spaken enten bakover eller framover, vil bokstaven M komme fram, altså Manuell.

Slik er det i hvertfall på min bil. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fører spaken fra D og til venstre setter du den ikke i manuell men i sportsmodus. Du får da litt mere motorbrems og det er kjekt i lange nedoverbakker.

Når du fører spaken forover eller bakover begynner du å bruke manuell.

Har dette selv. Girer du for dumt, tar auto over men bare i ett steg av gangen. Forover girer du ned (-) og bakover girer du opp (+) på biler etter 2002.

Og når jeg fører spaken til venstre så heter det ikke sportsmodus, men du går da over til manuell.

I det øyeblikket du fører spaken til venstre, vil du se på displayet på dashbordet at bokstaven S kommer fram, altså Sportmodus.

Når du fører spaken enten bakover eller framover, vil bokstaven M komme fram, altså Manuell.

Slik er det i hvertfall på min bil. :wink:

Slik er også min bil!

+(bakover) for 1,2,3,4 og 5. og -(forover)5,4,3,2 og 1.

Vil man bytte, er det bare å ta av dekslet rundt gearvelger og bytte om ledningene til mikrobryterne. Skal man ta den helt ut, må man også bytte deksel for å få + og - i rettg retning. BMW "snudde" på dette engang først på 2000-tallet.(tror jeg)

I "S" blir den lengre i gearene samt litt mere "aggressiv". Det fører også med seg at man alltid ligger ett gear under slik at turtallet er litt høyere, altså mere moment tilgjengelig hurtigere. (Og det er jo egentlig det som er DEILIG)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 98 mod, og der girer den oppover når jeg vipper stanga fremover.

Når jeg setter den i D o vipper den til siden så står det D 5 i dashbordet, så må jeg vippe frem eller tilbake får og få den i manuell. Og får da anbefalt gir, virker som en vanlig manuell etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...