Gå til innhold

E39 1999 modell og rust. "HJELP"


gboe
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte i september i fjor en 523ia Touring 1999 modell.

Den hadde valserust i bakluke, som jeg fikk godkjent av merkeverksted. Garantisak, fikk ny luke. Men fortvilelsen ble total her om dagen, ved at jeg tilfeldig så luftbobler ved og i valseskjøtene i alle dørene. opp til merkeverksted igjen. Joda, 4 nye dører på garanti p.g.a. valserust. Bilen fyller 6 år i juni, så rustgarantien er i ferd med å gå ut.

Lurer på, er det andre steder på bilen som bør undersøkes?

Jeg vet at bakluken har vært et svakt punkt på E39'n, men nå dørene. Hva med valseskjøter på karosseriet?

Har ikke lyst til å ende opp med en Flint Stone bil. Synes dette er for "Jævli", er livredd nå for å få fargeforskjell fra dører til skjermer.

Bør jeg deale meg til å få lakket skjermer og panser også? Lakkverkstedet mente at min farge "Orient Blau (317)" er lett å få lik, mot gammel farge. Jeg kjøper ikke helt den, eller?

Deler gjerne erfaringer med andre som er eller har vært opp i samme situasjon.

OBS!

Og jeg som endelig trodde jeg nå hadde fått meg drømmebilen.

Mvh

Geir :D:):o:(:cry::evil::twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke vært oppe i den sitvasjonen jeg vertfall. var no på bakluken på en e39 en gang men d var vel eiers feil siden han hadde dunket d litt hardt igjend pg trufet noe som ikke skulle vær der. :) trodde disse var galv jeg da enkli??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre mange som har problemer med E39/E46 og rust. Jeg og mange andre mener at rustproblemet på disse modellene er ved å utvikle seg til en regulær skandale. Det er som å spille lotto...noen eksemplarer er helt uten rust etter 5-6 år, mens andre er mer eller mindre "markspiste". :evil: Du kan f.eks lese mer om problemet i BMWCCN´s forum ( http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora/index.htm ). Ved å taste inn E39 % rust i søkefeltet og trykke enter kan du evt. lese flere triste historier vedr. akkurat E39 og rust. :? Alternativt kan du gi inn på Autopower´s søkemotor ( http://www.autopower.se/forum/sok.asp ) og taste inn E39 and rost i søkefeltet og trykke enter...så popper det opp noen heller tragiske historier. :shock: Spesielt diskusjonen ( http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=115877 ) er interessant i denne sammenheng. :?

Når dette er nevnt er det viktig å påpeke at BMW ikke er alene om å ha et stort rustproblem. Mercedes-Benz har f.eks nærmest hatt et 10 år langt mareritt med rustproblemer på enkelte av deres modeller...spesielt W210 modellen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustgarantien er 6 år. En kompis av meg fikk skiftet panser på E46, importert fra tyskland. Han forhørte seg med forbrukerådet, og de sa at garantien gjelder også importerte biler. Merkeverkstedet var litt vanskelige til å begynne med, men ga seg til slutt.

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silverback, du må nok regne med å påkoste det selv.

En kompis av meg gjorde det i fjor høst. Jeg tror han måtte ut med 6000,- for å få gjort det bra. De sandblåste bakluke å det hele.

NB! Som nevnt tidligere her, så tror jeg at jeg også skal stikke innom NAF å få de til å sjekke resten av bilen. Før garantien min forsvinner i juni.

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere her, så tror jeg at jeg også skal stikke innom NAF å få de til å sjekke resten av bilen. Før garantien min forsvinner i juni.

Mvh

Det anbefaler jeg deg på det sterkeste! Rusta mi fant vi bare noen dager før garantien gikk ut! Den var ikke lett å få øye på så lett godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på en bil som har vært polert og rengjort nøye og de som vasker kun når skiltet bak blir usynlig,er man ekstra nøye med å polere bakdøren på en touring over skiltet bak på en sedan og fjerner vann ved besinpåfyllinga etter vask så utsetter du rustproblemet lenge på en e39.En varm garasje om vinteren er også drepen for en møkkete bil når det gjelder rust.Noen har en rustfri 96 modell mens andre har 2001 modell med rust så det er ikke bare bilen som har skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på en bil som har vært polert og rengjort nøye og de som vasker kun når skiltet bak blir usynlig,er man ekstra nøye med å polere bakdøren på en touring over skiltet bak på en sedan og fjerner vann ved besinpåfyllinga etter vask så utsetter du rustproblemet lenge på en e39.En varm garasje om vinteren er også drepen for en møkkete bil når det gjelder rust.Noen har en rustfri 96 modell mens andre har 2001 modell med rust så det er ikke bare bilen som har skylden.

Men hva hvis du f.eks har en 2003 modell E46 Touring som blir vasket 1-2 ganger i uken, polert grundig minst 3 ganger i året, aldri parkert i en varm garasje...og allikevel har begynnende rust midt på store utvendige overflater ? :evil:

Kan du gi meg en "rustfri" 1-2-3 oppskrift på hvordan min BMW kan bli mer motstandsdyktig mot rust ? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tektylere hele bilen? :wink:

Fant ellers litt rust i hjulbuen på min 99 E39 sedan. Går dette og på rustgarantien? Er vel 5-6mnd til min garanti gåt ut.

Skal man "tektylere" utenpå lakken også da...eller ? :D

Strake veien til BMW er saken når det gjelder muligheten for å aktivere rustgarantien...ikke ta et nei for et nei. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...