S. Gunstad Skrevet April 17, 2005 Share Skrevet April 17, 2005 Vurderer å kjøpe meg en 1985 320. Den ser ut til å være i god stand, med trimkam og eff. anl. Den har godt rundt 200 000 km. Har ikke lyst til å bruke tusenvis av kroner på verkstedsregninger...... Noen som har tips på hva en bør se etter av svakheter ol.? (PS: Er det lett å skaffe\sette på frontfangerne som '318is' bilene hadde?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 17, 2005 Share Skrevet April 17, 2005 Autopower har startet en ny serie med div. tips ved kjøp av gamle BMW´er. http://www.autopower.se/begagnatguiden/e30beg.asp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet April 17, 2005 Share Skrevet April 17, 2005 Det beste er vel at du får den på en Naf test...Hvis ikke så må du få prøvd å komme deg under bilen å få sett litt... - Du kan jo sjekke etter lekasjer/svetting fra girkasse, motor, bakaksling - Sjekke drivakselmansjettene om de har morknet og sprukket. - Rust på bremserør - Eksos -->rust? hull? - Sjekk under mattene i bagasje rommet for fukt/rust - Sjekk under pakningen som går rundt bagsjerommet for rust - Sjekk røret til bensintanken for rust/lekasjer - Sjekk under matter inne i bilen etter fukt--> kjenn etter med hånda di - Slitt interiør/kilomterstand - Se i motorrom for morkne slanger.. Kjenn/klem litt på dem og se nøye... - Sjekk lykter for dugg/vann - Rust i hjulbuer framme og bak? - Sjekk kanalene for rust/spesielt jekk-punkter bruker å være sårbare - Hør etter klunkelyder når du kjører fra bakakslingen--> slitte foringer? - Hør på motoren når den er i gang --> ulyder - Sjekk olje --> vann i oljen? - Sjekk bremser - Når du kjører i 80km/t sett giret i 3. og brems ned--> se i bakspeilet etter eksos --> blå/hvit? - Takluke? --> tilt den opp og sjekk for rust på sidene. osv..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. Gunstad Skrevet April 17, 2005 Forfatter Share Skrevet April 17, 2005 Takk for superraske og bra svar!! Skal se om jeg får bestilt en NAF-Test til den, så får jeg se hva de sier om den. Regner med at de er rimelig nøye med slike ting, og at de ser over det meste på bilen... Men det er vel vrient å sjekke i hvilken tilstand motoren er i? Da er det vel bare prøvekjøringaog det rent visuelle som avgjør, og enventueller kviterienger på utbedringer som er gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NSS Skrevet April 17, 2005 Share Skrevet April 17, 2005 Hør også etter tikke lyder... Ellers så ser det ut som det meste var nevnt her... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. Gunstad Skrevet April 17, 2005 Forfatter Share Skrevet April 17, 2005 Jeg har hørt mye om disse svært så omtalte tikkelydene. Er det ventilene? Eller bare generell "ulyd"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet April 17, 2005 Share Skrevet April 17, 2005 (PS: Er det lett å skaffe\sette på frontfangerne som '318is' bilene hadde?) Frontfangeren som 318is har passer ikke sånn uten videre. Du må bytte frontpaneler til de som kom i 1988 for at den skal passe så det blir en aldri så liten sveise/lakkeringsjobb utav det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet April 18, 2005 Share Skrevet April 18, 2005 12v 320i tikker som faen. Bare å drite å høre etter feil der. Hører du ujevn tikking bør du se etter. Har 85 320i selv. Det er L-Jetronic på disse, så du må kjøpe deg: Tenningslampe og sjekke tenningen. 32 mm fastnøkkel for å få av vifta foran. (kambytte) Beregn 2000-3000 på å bytte: Plugger olje Oljefilter Bensinfilter Luftfilter Ev. vakum/bensinslanger Da får du god oversikt til å begynne med Endel typiske feil - Sjekk: - Jekkfester foran for rust - Sjekk oljelekkasje under mellom girkassa og motor. Rygg, og kjør så fort frem. Lekker det olje etter dette, lekker veivas bakre simring. Masse mas å bytte. - Tenning med tenningslampe. Feil tenning = høyt forbruk og dårlig effekt. Må sjekkes årlig/halvårlig. Enkel jobb. Ved riktig stilt skal det komme skikkelig drag ved 4000rpm. (så skikkelig at du merker stor forskjell fra 3800) - Sjekk at den drar jevnt hele veien til 6000 (ikke redline den, det sliter som fan) Pause er tegn på feil i tenningsystem, kan være vanskelig å finne ut. - Sjekk bensinpumpa...den er ofte shabby pga plassering. Gjør som regel ingenting. - Sjekk fjærbein. Rust rust rust.. - Sjekk slakk i hjullager. Mye problem bak her. Går i ett sett. - Sjekk at blåseanlegget funker fra 1-4, og at den blåser varm luft! Vanlig feil. - Hør for all del om når kamremma var byttet! Og til sist, ser den dritt ut, så er den dritt. Ellers gogogo. Kjempedyr bil men...dyre deler og sånn. 2-2.5 l mila i by når du trår på godt. 0,7 landevei er positivt da |Hit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. Gunstad Skrevet April 18, 2005 Forfatter Share Skrevet April 18, 2005 Skal sjekke det der. Men hva må utbedres hvis det skulle vise seg at det var en feil med tenningen på den? Mye å bytte? PS: Noen som kan gi meg noen kjennetegn på slitt clutsh? Den er svindyr å bytte! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå