Jump to content

Noe jeg bør tenke på ved valg og montering av kondensator!


Recommended Posts

Har montert to stk 12" subbere og en 1050 W forsterker i min E-39 nå...

Første jeg merket var at jeg trenger kondensator...

(alt av lys innvendig blinker sammen med bassen :twisted: )

Har alldri brukt kondensator før, lurer på hvor kraftig jeg trenger?

noen som har noen og anbefale? :wink::roll:

Noe annet jeg bør tenke på når det gjelder montering osv?!? :):lol:

Link to comment
Share on other sites

Som Set skriver. Første bud er å ha en bra dynamo og bra batteri.

Har selv en liten antydning til blinking i instumentbelysningen i min bil. Har nytt batteri men ingen kondensator. Og jeg vet at ladespenningen er altfor lav (13.8V). Burde være over 14V.

Mål ladespenningen på bilen. Vurder sterkt å oppgradere den hvis den lader for lite.

Inn med et nytt batter eller helst et batteri nr. 2 som driver forsterkeren(e).

Men det skader ikke å ha en kondendsator. Skulle vel holde med en 1 farads.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo snakk om en 520, 1999 modell som ikke har gått 70 000 enda en gang... :)

Så her bør vel dynamo og batteri være inntakt?!? :lol:

Eller?? :idea::?::!:

Både batteri og dynamo er sikkert inntakt, men er dimmensjonert til å drive det utstyret som står i bilen orginalt + litt i tillegg. Problemet er at anlegget trekker så mye mere enn den er dimmensjonert for.

Derfor: sett inne et ekstra batteri og sjekk at dynamoen gir høy nok ladespenning (ca 14 volt) før du kjøper deg en kondensator.

Link to comment
Share on other sites

Det har egentlig ikke noe å si om bilen er ny eller gammel. Du har en bil med masse elektronikk. Dette skal batteriet gi strøm til, og hvis du da slenger på enda mer som trekker masse strøm kan det fort begynne å blinke i lysene.

Og som regel hvis batteriet er fra bilen var ny, kan du regne med at det vil ta kveld mye fortere enn hvis du ikke hadde hatt stort anlegg på det. Det er ikke vant til å bli ladet opp og ut så ofte som det blir nå.

Ang. sjekk av ladespenningen, så skal du måle på batt.polene ja. Motoren skal være i gang. Men du trenger ikke måle bak. Du kan bare bruke polen som stå midt på plastikkdekselet over motoren. Minusen kan du ta på en bolt på dempertårnet.

Siden du allerede har ett batteri bak så kan det være litt vrient ja hvis du ikke vil kaste ut reservehjulet da:)

Hvis ladespenningen er lav (under 14volt), kan du forhøre deg med din lokale BMWforhandler om byttedynamo. Det greieste er å kjøpe en brukt som er overhalt. Eller så kan det være at du bare trenger å bytte børstene på dynamoen du allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...