|_BMW_| Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Har montert to stk 12" subbere og en 1050 W forsterker i min E-39 nå... Første jeg merket var at jeg trenger kondensator... (alt av lys innvendig blinker sammen med bassen ) Har alldri brukt kondensator før, lurer på hvor kraftig jeg trenger? noen som har noen og anbefale? Noe annet jeg bør tenke på når det gjelder montering osv?!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
skillbill Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=102&ids=artID her står det meste du trenger og vite ang kondensatorer. noe mer du lurer på så snakk med Mr.Stream her på bmwguiden.no, han jobber der og er utrolig flink og hjelpsom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aguilera Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Ja, snakk med Mr.Stream du Han kan alt, hehe... Link to comment Share on other sites More sharing options...
|_BMW_| Posted May 1, 2005 Author Share Posted May 1, 2005 takker Får prøve og kontakte han Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Tommelfinger regelen her er 1 farad til 1000w RMS Link to comment Share on other sites More sharing options...
SeT Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Tommelfinger regelen her er 1 farad til 1000w RMS hjelper lite viss du har ett dårligt batteri og dynamo Link to comment Share on other sites More sharing options...
StigJ Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Som Set skriver. Første bud er å ha en bra dynamo og bra batteri. Har selv en liten antydning til blinking i instumentbelysningen i min bil. Har nytt batteri men ingen kondensator. Og jeg vet at ladespenningen er altfor lav (13.8V). Burde være over 14V. Mål ladespenningen på bilen. Vurder sterkt å oppgradere den hvis den lader for lite. Inn med et nytt batter eller helst et batteri nr. 2 som driver forsterkeren(e). Men det skader ikke å ha en kondendsator. Skulle vel holde med en 1 farads. Link to comment Share on other sites More sharing options...
|_BMW_| Posted May 2, 2005 Author Share Posted May 2, 2005 Det er jo snakk om en 520, 1999 modell som ikke har gått 70 000 enda en gang... Så her bør vel dynamo og batteri være inntakt?!? Eller?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ORF Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Det er jo snakk om en 520, 1999 modell som ikke har gått 70 000 enda en gang... Så her bør vel dynamo og batteri være inntakt?!? Eller?? Både batteri og dynamo er sikkert inntakt, men er dimmensjonert til å drive det utstyret som står i bilen orginalt + litt i tillegg. Problemet er at anlegget trekker så mye mere enn den er dimmensjonert for. Derfor: sett inne et ekstra batteri og sjekk at dynamoen gir høy nok ladespenning (ca 14 volt) før du kjøper deg en kondensator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth BMW Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Jeg har en Alpine subb på 2kw og en forsterker på 1,25 kw den spiller som pokkern, og jeg har ingen discolys i bilen Link to comment Share on other sites More sharing options...
|_BMW_| Posted May 2, 2005 Author Share Posted May 2, 2005 Ok, men hvordan sjekker jeg dette da? Kan jeg måle ved batteripolene da eller? Er det virkelig nødvendig med et batteri til, er litt køddig og plassere osv... Takk for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
StigJ Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Det har egentlig ikke noe å si om bilen er ny eller gammel. Du har en bil med masse elektronikk. Dette skal batteriet gi strøm til, og hvis du da slenger på enda mer som trekker masse strøm kan det fort begynne å blinke i lysene. Og som regel hvis batteriet er fra bilen var ny, kan du regne med at det vil ta kveld mye fortere enn hvis du ikke hadde hatt stort anlegg på det. Det er ikke vant til å bli ladet opp og ut så ofte som det blir nå. Ang. sjekk av ladespenningen, så skal du måle på batt.polene ja. Motoren skal være i gang. Men du trenger ikke måle bak. Du kan bare bruke polen som stå midt på plastikkdekselet over motoren. Minusen kan du ta på en bolt på dempertårnet. Siden du allerede har ett batteri bak så kan det være litt vrient ja hvis du ikke vil kaste ut reservehjulet da:) Hvis ladespenningen er lav (under 14volt), kan du forhøre deg med din lokale BMWforhandler om byttedynamo. Det greieste er å kjøpe en brukt som er overhalt. Eller så kan det være at du bare trenger å bytte børstene på dynamoen du allerede har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettertenning Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 det er jo ganske viktig kor mangen ampere dynamoen din lader med også! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Eller du kan montere en Ladac, som du kan justere ladespenningen med selv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettertenning Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Eller du kan montere en Ladac, som du kan justere ladespenningen med selv kan du fortelle lidt om dette? takk på forhånd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now