Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
For første gang på nesten to år måtte BMW rapportere om en nedgang i et kvartalsresultat. Råmaterialpriser og valuta måtte ta deler av skylden. Men økt konkurranse merkes også

Mer på www.bilnorge.no

Ligger oxo noen små filmer av BMW E90 touring nederst på siden..+M6 og annet knask..

Skrevet

Hmm... kanskje de hadde fått flere kjøpere av nye biler viss de senket prisene litt :P Ikke at 1-serien er så dyre da, men resten.... :shock:

Skrevet
hjelper lite at du har stort volum, hvis du ikke sitter igjen med noe overskudd..

Hmmm...det er som Gunnar skriver viktig at BMW øker volumet så de får en større andel av det totale bilsalget på bekostning av bl.a Mercedes-Benz. Når de skriver at kvartalsresultatet er påvirket av råmaterialpriser og valuta (begge variable kostnader) er de faste kostnadene ganske sikkert under kontroll...og det er viktig ved neste korsvei. Stålprisene har jo eksplodert de siste par årene (150%) pga. Kina´s enorme etterspørsel etter stål.

Skrevet
hjelper lite at du har stort volum, hvis du ikke sitter igjen med noe overskudd..

Hmmm...det er som Gunnar skriver viktig at BMW øker volumet så de får en større andel av det totale bilsalget på bekostning av bl.a Mercedes-Benz. Når de skriver at kvartalsresultatet er påvirket av råmaterialpriser og valuta (begge variable kostnader) er de faste kostnadene ganske sikkert under kontroll...og det er viktig ved neste korsvei. Stålprisene har jo eksplodert de siste par årene (150%) pga. Kina´s enorme etterspørsel etter stål.

riktig det, men det går ann å være lykkelig som liten også.. :wink:

Skrevet
hjelper lite at du har stort volum, hvis du ikke sitter igjen med noe overskudd..

Hmmm...det er som Gunnar skriver viktig at BMW øker volumet så de får en større andel av det totale bilsalget på bekostning av bl.a Mercedes-Benz. Når de skriver at kvartalsresultatet er påvirket av råmaterialpriser og valuta (begge variable kostnader) er de faste kostnadene ganske sikkert under kontroll...og det er viktig ved neste korsvei. Stålprisene har jo eksplodert de siste par årene (150%) pga. Kina´s enorme etterspørsel etter stål.

riktig det, men det går ann å være lykkelig som liten også.. :wink:

Ja, men ikke i bilenes verden...se på hvordan det gikk med SAAB, Volvo, Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini, Alfa-Romeo, Aston-Martin, Rover, Lotus... :roll: Når det er nevnt er vel fremtidsutsiktene til f.eks Volvo, Land Rover, Lamborghini bedre enn på lenge. :wink:

Skrevet
Ja, men ikke i bilenes verden...se på hvordan det gikk med SAAB, Volvo, Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini, Alfa-Romeo, Aston-Martin, Rover, Lotus... :roll: Når det er nevnt er vel fremtidsutsiktene til f.eks Volvo, Land Rover, Lamborghini bedre enn på lenge. :wink:

Stemmer det. Og grunnen til at det går bedre med de sistnevnte er at de nå eies og drives av enorme konsern. Å være liten i bilverden ser ikke ut for å være lett. Masseproduksjon er kostnadsbesparende. Se bare på VAG, GM, Ford, Daimler-Chrysler og alle merkene de eier. Samme plattformer på hauger av modeller med forskjellig grill i fronten. Det gjelder jo også mange andre, som f.eks. PSA, som har gått fra å være et drittmerke på 80-tallet til å bli et av de mestselgende i Europa (Peugeot er helt på toppen i Norge).

Skrevet
Ja, men ikke i bilenes verden...se på hvordan det gikk med SAAB, Volvo, Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini, Alfa-Romeo, Aston-Martin, Rover, Lotus... :roll: Når det er nevnt er vel fremtidsutsiktene til f.eks Volvo, Land Rover, Lamborghini bedre enn på lenge. :wink:

Stemmer det. Og grunnen til at det går bedre med de sistnevnte er at de nå eies og drives av enorme konsern. Å være liten i bilverden ser ikke ut for å være lett. Masseproduksjon er kostnadsbesparende. Se bare på VAG, GM, Ford, Daimler-Chrysler og alle merkene de eier. Samme plattformer på hauger av modeller med forskjellig grill i fronten. Det gjelder jo også mange andre, som f.eks. PSA, som har gått fra å være et drittmerke på 80-tallet til å bli et av de mestselgende i Europa (Peugeot er helt på toppen i Norge).

Ja...den franske revolusjonen er egentlig ganske spennende. Franskmennene ble på 90-tallet dømt nedenom og hjem pga. kjedelige modeller, dårlig kvalitet og konkurranse fra Japan og Syd-Korea. I dag er både Renault og PSA helt på toppen i både innovasjon og lønnsomhet. Spesielt Renault har gjennomført en snuoperasjon som savner motstykke (dog med et lite forbehold vedr. Audi) og i dag har de kontrollen over Nissan og kontrollen over store deler av bilmarkedet i Tyrkia og de sydlige tidligere østblokk landene. Modellene Vel Satis, Megane, Scenic, Modus og Espace vitner også om en bilprodusent som er kreativ nok til å gå sine egne veier. :wink:

Jeg har forøvrig alltid hatt sansen for Peugeot...helt fra 205 GTi, 405 Mi16, 306 GTi, 106 Rallye og div. fornuftige 406 modeller til dagens 206 GTi og den kommende 1007. :D

Skrevet

Vi har jo vertfall et eksempel på et "lite" selskap som klarer seg bra; Zonda har vel 35 mann ansatt el no sånnt, og bygger bilene selv.. (men de bruker vel MB motorer :roll: )

De produserer vel noe sånnt som under 1 bil pr. mnd :P

Skrevet
Vi har jo vertfall et eksempel på et "lite" selskap som klarer seg bra; Zonda har vel 35 mann ansatt el no sånnt, og bygger bilene selv.. (men de bruker vel MB motorer :roll: )

De produserer vel noe sånnt som under 1 bil pr. mnd :P

Haracio Pagani´s Zonda er en utrolig cool bil, men det blir helt feil å sammenligne en mer eller mindre "custom" bygget bil med BMW´s millionproduksjon. Jeg er også litt usikker på om Zonda bygges om 5-10 år med stigende renter. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...