BalleKnalle Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 For første gang på nesten to år måtte BMW rapportere om en nedgang i et kvartalsresultat. Råmaterialpriser og valuta måtte ta deler av skylden. Men økt konkurranse merkes også Mer på www.bilnorge.no Ligger oxo noen små filmer av BMW E90 touring nederst på siden..+M6 og annet knask.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aguilera Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Hmm... kanskje de hadde fått flere kjøpere av nye biler viss de senket prisene litt Ikke at 1-serien er så dyre da, men resten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Volumet har jo gått opp.. og forbi MB.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
R Andersen Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 hjelper lite at du har stort volum, hvis du ikke sitter igjen med noe overskudd.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Er nok store utviklingskostnader i BMW for tiden. Det gjør nok sitt i forhold til profitten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 hjelper lite at du har stort volum, hvis du ikke sitter igjen med noe overskudd.. Hmmm...det er som Gunnar skriver viktig at BMW øker volumet så de får en større andel av det totale bilsalget på bekostning av bl.a Mercedes-Benz. Når de skriver at kvartalsresultatet er påvirket av råmaterialpriser og valuta (begge variable kostnader) er de faste kostnadene ganske sikkert under kontroll...og det er viktig ved neste korsvei. Stålprisene har jo eksplodert de siste par årene (150%) pga. Kina´s enorme etterspørsel etter stål. Link to comment Share on other sites More sharing options...
R Andersen Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 hjelper lite at du har stort volum, hvis du ikke sitter igjen med noe overskudd.. Hmmm...det er som Gunnar skriver viktig at BMW øker volumet så de får en større andel av det totale bilsalget på bekostning av bl.a Mercedes-Benz. Når de skriver at kvartalsresultatet er påvirket av råmaterialpriser og valuta (begge variable kostnader) er de faste kostnadene ganske sikkert under kontroll...og det er viktig ved neste korsvei. Stålprisene har jo eksplodert de siste par årene (150%) pga. Kina´s enorme etterspørsel etter stål. riktig det, men det går ann å være lykkelig som liten også.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 hjelper lite at du har stort volum, hvis du ikke sitter igjen med noe overskudd.. Hmmm...det er som Gunnar skriver viktig at BMW øker volumet så de får en større andel av det totale bilsalget på bekostning av bl.a Mercedes-Benz. Når de skriver at kvartalsresultatet er påvirket av råmaterialpriser og valuta (begge variable kostnader) er de faste kostnadene ganske sikkert under kontroll...og det er viktig ved neste korsvei. Stålprisene har jo eksplodert de siste par årene (150%) pga. Kina´s enorme etterspørsel etter stål. riktig det, men det går ann å være lykkelig som liten også.. Ja, men ikke i bilenes verden...se på hvordan det gikk med SAAB, Volvo, Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini, Alfa-Romeo, Aston-Martin, Rover, Lotus... Når det er nevnt er vel fremtidsutsiktene til f.eks Volvo, Land Rover, Lamborghini bedre enn på lenge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Ja, men ikke i bilenes verden...se på hvordan det gikk med SAAB, Volvo, Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini, Alfa-Romeo, Aston-Martin, Rover, Lotus... Når det er nevnt er vel fremtidsutsiktene til f.eks Volvo, Land Rover, Lamborghini bedre enn på lenge. Stemmer det. Og grunnen til at det går bedre med de sistnevnte er at de nå eies og drives av enorme konsern. Å være liten i bilverden ser ikke ut for å være lett. Masseproduksjon er kostnadsbesparende. Se bare på VAG, GM, Ford, Daimler-Chrysler og alle merkene de eier. Samme plattformer på hauger av modeller med forskjellig grill i fronten. Det gjelder jo også mange andre, som f.eks. PSA, som har gått fra å være et drittmerke på 80-tallet til å bli et av de mestselgende i Europa (Peugeot er helt på toppen i Norge). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Ja, men ikke i bilenes verden...se på hvordan det gikk med SAAB, Volvo, Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini, Alfa-Romeo, Aston-Martin, Rover, Lotus... Når det er nevnt er vel fremtidsutsiktene til f.eks Volvo, Land Rover, Lamborghini bedre enn på lenge. Stemmer det. Og grunnen til at det går bedre med de sistnevnte er at de nå eies og drives av enorme konsern. Å være liten i bilverden ser ikke ut for å være lett. Masseproduksjon er kostnadsbesparende. Se bare på VAG, GM, Ford, Daimler-Chrysler og alle merkene de eier. Samme plattformer på hauger av modeller med forskjellig grill i fronten. Det gjelder jo også mange andre, som f.eks. PSA, som har gått fra å være et drittmerke på 80-tallet til å bli et av de mestselgende i Europa (Peugeot er helt på toppen i Norge). Ja...den franske revolusjonen er egentlig ganske spennende. Franskmennene ble på 90-tallet dømt nedenom og hjem pga. kjedelige modeller, dårlig kvalitet og konkurranse fra Japan og Syd-Korea. I dag er både Renault og PSA helt på toppen i både innovasjon og lønnsomhet. Spesielt Renault har gjennomført en snuoperasjon som savner motstykke (dog med et lite forbehold vedr. Audi) og i dag har de kontrollen over Nissan og kontrollen over store deler av bilmarkedet i Tyrkia og de sydlige tidligere østblokk landene. Modellene Vel Satis, Megane, Scenic, Modus og Espace vitner også om en bilprodusent som er kreativ nok til å gå sine egne veier. Jeg har forøvrig alltid hatt sansen for Peugeot...helt fra 205 GTi, 405 Mi16, 306 GTi, 106 Rallye og div. fornuftige 406 modeller til dagens 206 GTi og den kommende 1007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BalleKnalle Posted May 4, 2005 Author Share Posted May 4, 2005 Vi har jo vertfall et eksempel på et "lite" selskap som klarer seg bra; Zonda har vel 35 mann ansatt el no sånnt, og bygger bilene selv.. (men de bruker vel MB motorer ) De produserer vel noe sånnt som under 1 bil pr. mnd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Vi har jo vertfall et eksempel på et "lite" selskap som klarer seg bra; Zonda har vel 35 mann ansatt el no sånnt, og bygger bilene selv.. (men de bruker vel MB motorer )De produserer vel noe sånnt som under 1 bil pr. mnd Haracio Pagani´s Zonda er en utrolig cool bil, men det blir helt feil å sammenligne en mer eller mindre "custom" bygget bil med BMW´s millionproduksjon. Jeg er også litt usikker på om Zonda bygges om 5-10 år med stigende renter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Rune Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 her skal jeg ikke legge meg bortig, for biløkonomi d er jeg dårlig på d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now