Gå til innhold

Farlig med inspirerende kjøring!


Gaute
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg tror nok også at slike situasjoner vil gi svært ulik reaksjon fra politiet allt etter hvem og hvordan de møter personen i bilen..

For eksempel, ikke gjør som meg..

Politi: Det gikk litt fort...

Meg: *hummrer og flirer* tja. det var jo litt glatt..

Politit: TRAFIKKEN ER IKKE EN LEKEPLASS.. bla bla bla... familier på tur.. ..bla bla.. dødslek.. bla bla...

Det er lite taktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at det kommer veldig an på hvordan man tar i mot politiet. Jeg har jo slike "dådyrøyne" som jeg bruker i slike tilfeller, sammen med all verdens ydmykhet, enighet og la-oss-nå-alle-være-venner holdning ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fælt så hyggelige politifolk dere møter da ;) eneste hyggelige snuter jeg vet om, var onkelen min (gått bort pga kreft), naboen, og faren til eksen min som er "stasjons-sjef-assistent", av de jeg har møtt hvertfall..de andre har enten vært frekke/provoserende eller de har stoppa meg helt uten grunn, bare for og vise at de KAN!! På vinteren i fjor sto jeg på en parkplass utenfor mcdonalds og tok en røyk mens en venn var inne og kjøpte mat, med motoren igang for og holde varmen.. så kommer en politibil bort, betjenten kommer og sier at jeg har stått for lenge på tomgang, jeg har bare stått i ca ett minuttt. han sier at han har stått og sett på meg i "nærmere 10 minutter"!!! jeg sa stille og rolig at det kunne ikke være mulig siden jeg nettopp var ankommet plassen..så beskylder han meg for og ljuge! jeg sa at dette gidder jeg ikke lenger, og at denne betjenten kunne vente seg en klageinnlevering dagen etter! Da tente han på alle pluggene og begynte og kjefte og sutre om "all dritten politifolk må ta imot, null respekt for uniformen, mas mas mas etc+++" ikke sant? hehe..da sa jeg at uansett så kan du ikke la dette gå utover meg, bare fordi du er sliten og drittlei jobben! da sa han at sålenge jeg hadde stått for lenge på tomgang så kunne han gjøre som han ville, siden jeg hadde brutt loven!!! klage ble levert, jeg ble spurt om jeg heller ville anmelde han, jeg samtykket, det gikk noen dager og jeg fikk beskjed om at saken var henlagt fordi politiet IKKE HADDE RESSURSER!! &¤(/")&¤(/"Q&/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det måtte være denne da:

"§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass. "

Så skal du jo kjøre aktpågivende og allt det der..

Men at å miste grepet i en rundkjøring og tilfeldigvis mestre situasjonen skal frembringe en reaksjon fra myndigheten finner jeg merkelig.

Jeg mente denne:

§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan som regel lønne seg å spille litt dum når man blir stoppet. og vær alltid hyggelig og forståelsesfull.. det hjelper!

Psykologi på et høyt nivå :wink: ...jeg er helt enig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan som regel lønne seg å spille litt dum når man blir stoppet. og vær alltid hyggelig og forståelsesfull.. det hjelper!

Psykologi på et høyt nivå :wink: ...jeg er helt enig. :D

det har hjulpet meg ett par ganger ja.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sto jeg på en parkplass utenfor mcdonalds og tok en røyk mens en venn var inne og kjøpte mat, med motoren igang for og holde varmen.. så kommer en politibil bort, betjenten kommer og sier at jeg har stått for lenge på tomgang, jeg har bare stått i ca ett minuttt. han sier at han har stått og sett på meg i "nærmere 10 minutter"!!!

"§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass. "

Han kunne gitt deg en bot for unødig tomgangskjøring.. Og det synes jeg godt han kunne gjort :)

Gaute:

Hadde du ikke herredømme over kjøretøyet da? Skal tro om Petter Solberg ikke har herredømme når han setter bilen opp i sladd før en sving..

Jeg er sterk i troen, og tror jeg hadde blånektet (på en hyggelig og underdanig måte) ¨på å godta noen bot.

Jeg tror nok de fleste tilfeller av det som skjedde med deg går slik det gjorde med deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute:

Hadde du ikke herredømme over kjøretøyet da? Skal tro om Petter Solberg ikke har herredømme når han setter bilen opp i sladd før en sving..

Jeg er sterk i troen, og tror jeg hadde blånektet (på en hyggelig og underdanig måte) ¨på å godta noen bot.

Jeg tror nok de fleste tilfeller av det som skjedde med deg går slik det gjorde med deg..

Selvfølgelig hadde jeg 100%kontroll hele tiden. Det skulle da bare mangle. Men det betyr ikke at det nødvendigvis ser slik ut fra sidelinjen. Jeg hadde selvfølgelig motsatt meg enhver eventuell straffereaksjon dersom de hadde kommet med noe slikt, men jeg åpnet ikke samtalen med en slik defensiv holdning. Jeg er alltid hyggelig med folk i utgangspunktet (prøver hvertfall), og det gjelder selvfølgelig også offentlige tjenestemenn/kvinner. I utgangspunktet trodde jeg aldri at det ville få noen konsekvenser, og det fikk jeg heldigvis rett i. Jeg har forresten også rallylisens. Lurer på om det hadde hatt noe å si for utfallet av en eventuell straff? Har vi som er "godkjent" til å drive med motorsport mer kontroll over et kjøretøy enn en vanlig familiefar med bil? Selvfølgelig har vi ikke det, men jeg lurer på hvordan det offentlige ser på det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi som er "godkjent" til å drive med motorsport mer kontroll over et kjøretøy enn en vanlig familiefar med bil? Selvfølgelig har vi ikke det, men jeg lurer på hvordan det offentlige ser på det? skrevet av gaute!!!

Eg vil påstå dette gaute, den som driver med sladding og aktiv bane kjøring ofte kan det jo selfølgelig bedre enn en som gjør det 2 ganger i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil påstå dette gaute, den som driver med sladding og aktiv bane kjøring ofte kan det jo selfølgelig bedre enn en som gjør det 2 ganger i året
I praksis er jo det sant, men hvordan skal lovverket kunne ta hensyn til noe slikt? Og hva ville en rett sagt ved en slik bevisførsel? Jeg tipper at jeg hadde fått strengere straff enn en "vanlig familiefar" som sladder to ganger i året, siden jeg burde vite bedre enn å prøve meg på motorsport-tendenser på offentlig vei. Det kan på en måte sammenlignes med de som driver aktivt med kampsport. Hvis de havner i en slåsskamp i det offentlige rom, og blir tatt for dette, vil de få en mye strengere dom for utført vold enn en som ikke driver aktivt med kampsport..... nettopp fordi de burde vite bedre enn å gjøre slikt under "ukontrollerte" forhold.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...