Gå til innhold

Farlig med inspirerende kjøring!


Gaute
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var på vei hjem fra jobb ved midnatt i går kveld. Det hadde regnet litt, og føret ble da sånn passe inspirerende :-)

Gjennom en rundkjøring på Lura ble fristelsen litt stor, og plutselig skled bakenden litt ut. Det førte selvfølgelig til en deilig sladd, MEN akkurat da jeg gliste som mest ser jeg en møtende bil som bremser og gir et blink med fjernlysene. Det er 50-sone og gassingen min hadde kanskje ført meg litt over fartsgrensen (ikke lett å si). Uansett bremset jeg rask ned til 10km/t og tok i mot den kommende politibilen. De ville snakke med meg, så jeg kjørte inn på den første busstoppen. Det jeg gjorde er jo strengt talt ikke lovlig, og derfor var jeg redd for hvilken reaksjon som ville komme.

Politimannen som kom med bestemte skritt mot bilen min viste seg å være særdeles hyggelig. Han åpnet samtalen med glimt i øyet og sa:

"Det er jo veldig glatt nå da ;-)" Jeg sa ikke så mye, men lot ham fortsette. Han ba meg om førerkortet, og sa at jeg måtte passe på litt, for slik kjøring kunne fort bli farlig. Jeg sa meg helt enig, og han smilte da han gav meg førerkortet tilbake. "Jaja, du forstår hva jeg snakker om. Ha en god helg :-)" avsluttet han med, og jeg har fremdeles et meget godt inntrykk av politiet. Slik kan det også gjøres :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja, det er velig greit når politiet opptrer med litt forståelse og vennligsinne. Politiet i Bodø er generelt veldig grei, men det som er problemet er at det kryr av dem. Vi har politiskole her i byen så det er jo vi som blir prøvekaninene for elvene ved skolen, litt kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre sammentreff med politiet i relasjon til bilkjøring (et i Tyskland, et i Danmark og et i Norge)...to av sammentreffene endte med en fortsbot (Norge i 1988 og Danmark i 2005), men jeg har faktisk bare godt å si om politiet. Politiet behandlet meg særdeles korrekt og høflig (spesielt i Tyskland) og generelt kan man vel si "som man reder, sådan ligger man". :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska sei ;) Har faktisk truffet på noen særdeles hyggelige politifolk eg åg på Ålgård... Men de eg har støtt på i Sandnes/Stavanger har virka som de sto opp på feil fot hele gjengen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hvor bor du Gaute?

Trukke man hadde slippet unna med det her i byen.

Jeg bor i Stavanger, men dette skjedde i Sandnes. Det var ikke noe stor breisladd, og kunne således ikke gått galt for meg. Det så de nok også, siden de må ha sett meg gjennom hele rundkjøringen. Men det er jo uansett ikke lov, og det var det de ville påpeke. Om de kunne tatt meg i en rettsak er en helt annen side av saken, siden det faktisk var ganske glatt. Da kan jo slikt skje ved uhell, og det kan nok være vanskelig å bevisføre at jeg skulle ha gjort det med overlegg.
Sikkert omtrendt på samme sted som Gaute :)
Det er godt mulig siden det var rett nedenfor deg :-). Jeg kom ned fra R.Amundsensgt. og skulle til venstre opp Stavangerveien. De kom akkurat ut fra Shell'en da jeg kom ut av rundkjøringen (ehh :? tror jeg).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det i loven at det ikke er lov å sladde?

og er det uaktsomt å sladde?

Jeg har det ikke ordrett i minne, men det står noe slikt som at det ikke er lov å fremprovosere hjulspinn jah :-(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det måtte være denne da:

"§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass. "

Så skal du jo kjøre aktpågivende og allt det der..

Men at å miste grepet i en rundkjøring og tilfeldigvis mestre situasjonen skal frembringe en reaksjon fra myndigheten finner jeg merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke så mye vondt å si om politiet jeg heller.

Har blitt tilsnakket en gang, da var jeg 18 år, ny med lappen og bodde i Oslo. Hadde forvilla meg ut på en vei som muligens var både mot kjøreretningen og kun for trikk og buss eller noe sånt. Var ikke noe særlig trafikk, så det var aldri noen fare, men de var veldig ok og gjorde meg bare oppmerksom på at jeg hadde kjørt "litt" utenfor reglene.

Madammen ble stoppa etter å ha ligget over 60 i 50-sone med svartemarja bak seg. Slapp unna med tilsnakk hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...