Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg skrev denne meldingen på BMWCCN´s forum i dag, men det er vel sikkert noen som har noen holdninger/kommentarer til emnet her også. :D

Et noe "slitt" emne, men nå er jeg ærlig talt i tvil om hva jeg skal mene. Jeg har alltid (i over 20 år) skiftet olje på mine biler med intervaller på ca. 10000 Km. Det har jeg gjort fordi 10000 Km har vært et slags kompromis i forhold til hva oljeprodusentene hevder er holdbarheten på oljene (ca. 20000 Km) og i forhold til hva mange bilentusiaster hevder er forsvarlig holdbarhet på oljene (alt mellom 5000 Km og 10000 Km). Jeg har ingen personlige kunnskaper eller spesielt gode/dårlige erfaringer med hvor langt man kan kjøre på den samme oljen. Vel...jeg har en 2003 E46 318d Touring som har kjørt 50000 Km uten problemer og den bruker ikke olje. Oljen som er i motoren har kjørt 10000 Km og tanken var å skifte olje før sommerens tur til den franske riviera. Jeg troppet derfor opp hos BMW her i Århus for å bestille et oljeskift med filterbytte, men de mener at et oljeskift nå er bortkastede penger og at jeg uten problemer kan vente til bilen skal på service ved 60000 Km. BMW her i Århus argumenterer for at alle moderne BMW´er tåler 20000 Km mellom oljeskiftene og at man på ingen måte utsetter motorene for ekstra slitasje ved å ha så lange intervaller. Det er heller ingen forskjell på om motoren er en dieselmotor eller en bensinmotor...bare den blir "normalt" kjørt (les: ikke bilrace/banekjøring). Hva bør jeg gjøre ?

Posted

Går sikkert fint å kjøre 20000 med olja, men som du sier så har alltid eg også skiftet hver 10000..lettere å huska og da synest eg :wink: Eg hadde skiftet forde eg trur eg..er vel billigere og der du bor enn her hjemme og så :)

Posted

Løsningen er midt i mellom på 15000 :D Det gjør jeg :wink: Blir en gang i året med min kjøring

Posted

Jeg vet det er mange som skifter olje selv midt i intervallet, noe som vil si 10000km i dette tilfellet. Dette hadde nok jeg også gjort om jeg hadde hatt en forholdsvis ny bil som jeg fulgte serviceintervallene på. Jeg kjører ca. 14-16000km i året og synest det er altfor lenge med over et år mellom hvert oljeskift. Får en litt bedre følelse når jeg har skiftet olje før og etter vintersesongen + litt til i mitt tilfelle.

Bruker verkstedet ditt en dyr olje så er det jo forståelig at det virker som bortkastede penger å skifte den før tiden og jeg går ut ifra at verkstedet har rett når de sier at du bare kan kjøre.

Hvis det ikke er en rådyr olje som er brukt på bilen din koster det jo ikke så mye å få et hvilket som helst verksted til å ta et oljeskift nå og så kan du jo reise på ferie med en bekymring mindre. :wink:

Posted

Det kan godt være at oljen i seg selv beholder smøreegenskapene opp til ca.20000, men med tanke på det klimaet vi har i norge med store temperatursvingninger, så vil oljen etterhvert tynnes ut med vann som følge av kondens. Oljeskift vil også avhenge av hvilken belasning motoren utsettes for. Kjøres en motor hardt vil det være påkrevet med hyppigere oljeskift enn ved lav til moderat belastning.

Posted

Olje tar uansett ikke opp vann, så kondens skal ikke ha så mye å gjøre på smøreegenskapene. Det er jo moderat med kondens som oppstår nede i motoren også da, og hvis bilen ikke bruker noe særlig olje bør jo smøreegenskapene bli holdt godt så lenge oljen har holbarhet/varighet.

Tror produsentene av oljen er ganske nøye med å sette gode toleranser på oljen, for de vil nok i drite seg ut på noe som er så vesentlig viktig på en motor..

Jeg skal selv skifte olje og filter på min, men det er mye fordi bilen begynner å mase om oilcheck, står på gult..

Så regner med å ta det etter eu-kontrollen på mandag.

Noen som har noen formening om hva olje jeg bør bruke? første gang jeg skifter olje på denne bilen. Pris har ikke noen betydning. (325i E30)

Posted

Jeg bytter olje høst og vår jeg..

Kjører mellom 16000 - 20000 i året og synes det er greit å bytte olje når jeg bytter til sommer/vinter dekk :!:

Posted

Takk for mange svar...jeg er imidlertid stadig litt usikker på hva jeg skal mene, men magefølelsen forteller meg at jeg bør skifte olje og filter før over 2000 Km med Autobahnkjøring i sommer. :roll: Det er jo selvfølgelig mulig at dagens motorkonstruksjoner og oljekvaliteter kan klare 20000 Km eller mer, men hvorfor ta risikoen...for 600-700 kroner kan jeg sove godt. :wink:

Posted

Tror heller ikke det er noen stor fare å kjøre 20k på olja på en såpass ny og lite slitt motor som du har, men jeg har, i likhet med de fleste andre her, egentlig null kompetanse til å svare på et slikt spørsmål.

Det jeg derimot vet, det er at jeg kan se med egne øyne når olja blir veldig svart og full av drit. Det kan godt tenkes at den beholder egenskapene selv om den er slik, men når den er slik bytter jeg, ofte på 8-10k. Men så har jo min gått 190k..

Tror nok uansett de fleste moderne oljer beholder egenskapene temmelig lenge, det finnes tross alt flere serieproduserte biler fra store fabrikanter som har oljeintervall på 30.000 - 50.000km.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...