venture2076 Skrevet Mai 23, 2005 Share Skrevet Mai 23, 2005 Jeg stoler på BMW, og også på serviceindikatoren. Det er iallfall bortkastet med 10.000km intervaller. Serviceintervallene til BMW kan man trygt følge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ivanskjavik Skrevet Mai 23, 2005 Share Skrevet Mai 23, 2005 Kjører på Valvoline jeg. Har ikke noen god erfaring med Castrol. sier du det? hvilke dårlige erfaringer har du med castrol? er litt nysjerrig siden jeg har på en måte sverget meg til castrol. en mekaniker kompis av meg mener at 15000 på ingen måte er noe problem med dagens oljer, han anbefaler oljer som feks castrol, valvoline og han mener også at mobil 1 ikker er så dumt.. selv så kjører jeg 10 000 på hvert oljeskift og skifter filter hver gang selv om noen mener at filterskifte hver gang er tull.. er litt kjipt for ventliløfterne å kjøre for langt mellom oljeskiftene, siden jeg ikke har så stor tro på de fra før av så gidder jeg ikke ta sjansen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
venture2076 Skrevet Mai 23, 2005 Share Skrevet Mai 23, 2005 Jeg lurer på hvordan en sjåfør av en BMW kan måle forskjell på oljen? På 10.000km har det jo mye å si hvordan man kjører også. Bykjøring kontra landevegskjøring for eksempel. Min jobb i oljebransjen lærer meg for eksempel mye om hvordan oljen blir solgt mellom oljeselskapene over tyve ganger frem og tilbake. Det eneste sluttselskapet gjør er å kontrollere oljens kvalitet. Esso olje er like mye fra Statoils Snøhvitfelt etc... Blindtester har vist at Valvoline har store variasjoner i kvalitet, Castrol bra. BILTEMA like bra. Dette sier jo noe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 23, 2005 Share Skrevet Mai 23, 2005 sier du det? hvilke dårlige erfaringer har du med castrol? er litt nysjerrig siden jeg har på en måte sverget meg til castrol. Vel, jeg begynte å bruke Castrol for å få bort litt ventiltikking i motoren på en '95 mod R4 2-liter gått 115.000km. Olja jeg ble anbefalt var Castrol RS 0W-40, til 160,- ++/literen, og den gjorde det absolutt ikke bedre. I tillegg begynte motoren å bruke masse olje. Over 1 liter på 6-8k, ved ganske normal kjøring. Rant rett gjennom. På pur faen kjøpte jeg en 5-liter 10W-40 delsyntetisk CD Cardic-olje på BilXtra til 98,- (totalt!) for å teste noen kilometer i forbindelse med motorrens, og gjett hva - tikking og forbruk ble ikke akkurat verre... For all del, rimelig tynt grunnlag for å avgjøre om hva som funker og ikke, men ærlig talt så tror jeg det meste av olje er ganske ok, så magefølelsen får bestemme. Når Castrol i tillegg koster en fot og en arm ser jeg ikke poenget. Tester ut Valvoline MaxLife 10W-40 en stund nå (ca. 90,-/liter), så ser vi hvordan det går. Foreløpig en røket toppakning, men oljen kan vel kanskje ikke lastes for det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Mai 23, 2005 Share Skrevet Mai 23, 2005 Jeg skifter olje etter 15000 km som er 5 grønne servicelamper på e39 og jeg bruker bmw godkjent olje og orginalt filter.selv om jeg sikkert kunne kjørt lenger tar jeg ingen sjangser med billig olje etc.Du får jo også en bedre følelse når du vet alt er i orden,ved mye småkjøring er det også anbefalt å skifte filter mellom et oljeskift for bedre rensing.Filter er minst like viktig som selve oljen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
venture2076 Skrevet Mai 23, 2005 Share Skrevet Mai 23, 2005 Har en grønn lampe igjen og bilen har gått 90000km snart. Vet dere om det er service 1 eller 2? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Mai 23, 2005 Share Skrevet Mai 23, 2005 Har en grønn lampe igjen og bilen har gått 90000km snart. Vet dere om det er service 1 eller 2? Det skal stå i servicehefte om hvilken service du hadde sist,uansett er 5 slukte grønne lamper oljeskift, du kan regne ut selv hvor mye du har kjørt fordi en grønn lampe er 300l bensin.Husker ikke intervall på inspection 2 service om det er på hvert 4 oljeskift eller mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
venture2076 Skrevet Mai 23, 2005 Share Skrevet Mai 23, 2005 300l bensin på en 540. Tja, da skal det kjapt bli service ja *S* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ivanskjavik Skrevet Mai 25, 2005 Share Skrevet Mai 25, 2005 sier du det? hvilke dårlige erfaringer har du med castrol? er litt nysjerrig siden jeg har på en måte sverget meg til castrol. Vel, jeg begynte å bruke Castrol for å få bort litt ventiltikking i motoren på en '95 mod R4 2-liter gått 115.000km. Olja jeg ble anbefalt var Castrol RS 0W-40, til 160,- ++/literen, og den gjorde det absolutt ikke bedre. I tillegg begynte motoren å bruke masse olje. Over 1 liter på 6-8k, ved ganske normal kjøring. Rant rett gjennom. På pur faen kjøpte jeg en 5-liter 10W-40 delsyntetisk CD Cardic-olje på BilXtra til 98,- (totalt!) for å teste noen kilometer i forbindelse med motorrens, og gjett hva - tikking og forbruk ble ikke akkurat verre... For all del, rimelig tynt grunnlag for å avgjøre om hva som funker og ikke, men ærlig talt så tror jeg det meste av olje er ganske ok, så magefølelsen får bestemme. Når Castrol i tillegg koster en fot og en arm ser jeg ikke poenget. Tester ut Valvoline MaxLife 10W-40 en stund nå (ca. 90,-/liter), så ser vi hvordan det går. Foreløpig en røket toppakning, men oljen kan vel kanskje ikke lastes for det. har hørt en plass at bmw anbefaler castrol, er det bare tullprat? har det ikke noe å si om oljen er for tynn for enkelte motorer? noen motorer skal jo ikke ha for tynn olje. såvidt jeg har skjønnt er castrol sin RS olje veldig tynn? får kjøpt castrol GTX 10w-40 olje for 44,- litern over grensa i finland :) bruker den om sommeren og så bruker jeg litt tynnere olje om vinteren... fungerer utrolig godt på min bil.. uansett så er det å foretrekke å kjøpe castrol sin 10w-40 olje til 44,- litern istedenfor Shell Helix olje(en virkelig virkelig virkelig dritt dårlig olje) som f,eks koster rundt 75,- litern hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå