johjoa Skrevet Mai 22, 2005 Share Skrevet Mai 22, 2005 Har en diskusjon med onkelen min om hva er raskes og akselerer mellom en FWD og en "B"WD.... som ha likt med HK.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hhenrik Skrevet Mai 22, 2005 Share Skrevet Mai 22, 2005 bakhjulsdrift seff. er nå sikkert en del grunner til at alle sportsbiler er bakhjulsdrevne, eller 4x4... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 22, 2005 Share Skrevet Mai 22, 2005 Akselerasjon handler helt grunnleggende om to faktorer...effekt og friksjon...og det betyr i forhold til en bil at effekten måles i ant. hestekrefter pr. kg og et best mulig feste når motorens effekt skal overføres fra dekkene til veibanen. Biler med et godt forhold mellom hestekrefter/kilo og en god evne til å få et godt feste i asfalten er også hurtige i f.eks disiplinen 0-100 Km/t. Generelt har en bil med bakhjulstrekk en bedre evne til å få et godt feste fordi akselerasjonen medfører at kraften overføres i motsatt retning av akselerasjonens bevegelse...ergo presses bilens bakende nedover og sikrer i prinsippet et bedre grep. Det er imidlertid mange ukjente faktorer som påvirker en akselerasjon...dekkenes gummiblanding og kontaktflate, sjåførens reaksjonsevne etc. Noen smarte mennesker har poengtert at hvis "FWD" er så bra hvorfor brukte de ikke forhulstrekk i F1 for 25 år siden da "alt" var lovlig (les: en BMW M10 motor med over 1000 HK og forhjulstrekk) ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Mai 22, 2005 Share Skrevet Mai 22, 2005 Kort sagt: Det går raskere/lettere å dytte, enn å trekke! ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johjoa Skrevet Mai 22, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 22, 2005 Kult bmwE9... det ble jo rene fysikk leksjonen dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 22, 2005 Share Skrevet Mai 22, 2005 Utvilsomt RWD. Kan f.eks se mot WTCC om du vil, BMW er de eneste med RWD, og de har alltid de beste startene, selv om de er pålagt ekstravekt. Og ekstravekten i seg selv er jo et godt poeng - regelverket sier at RWD-biler må ha 20-30kg straffevekt. bmwE9 har jo uansett forklart litt av prinsippet. I tillegg har man drivverksfaktoren - som regel er noen få prosent større drivverkstap med FWD enn RWD.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tort Skrevet Mai 24, 2005 Share Skrevet Mai 24, 2005 Har en diskusjon med onkelen min om hva er raskes og akselerer mellom en FWD og en "B"WD.... som ha likt med HK.... Få satt han onkel`n din på plass, man trenger vel ikke mange sekundene for og sjønne at bwr er overlegen fwr. Har en kompis som lever og ånder for Honda, stresser som bare rakker`n og trimmer motor som fy. Men som jeg sier til han hva skal du med så mye power? du har jo bare fremhjulstrukken bil. Ser jo disse japsegutta når de kjører drag(som de selv liker og kalle det)står jo og spinner en halvtime før de såvidt siger fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå