johjoa Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 Har en diskusjon med onkelen min om hva er raskes og akselerer mellom en FWD og en "B"WD.... som ha likt med HK....
Hhenrik Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 bakhjulsdrift seff. er nå sikkert en del grunner til at alle sportsbiler er bakhjulsdrevne, eller 4x4...
Fredrik Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 Akselerasjon handler helt grunnleggende om to faktorer...effekt og friksjon...og det betyr i forhold til en bil at effekten måles i ant. hestekrefter pr. kg og et best mulig feste når motorens effekt skal overføres fra dekkene til veibanen. Biler med et godt forhold mellom hestekrefter/kilo og en god evne til å få et godt feste i asfalten er også hurtige i f.eks disiplinen 0-100 Km/t. Generelt har en bil med bakhjulstrekk en bedre evne til å få et godt feste fordi akselerasjonen medfører at kraften overføres i motsatt retning av akselerasjonens bevegelse...ergo presses bilens bakende nedover og sikrer i prinsippet et bedre grep. Det er imidlertid mange ukjente faktorer som påvirker en akselerasjon...dekkenes gummiblanding og kontaktflate, sjåførens reaksjonsevne etc. Noen smarte mennesker har poengtert at hvis "FWD" er så bra hvorfor brukte de ikke forhulstrekk i F1 for 25 år siden da "alt" var lovlig (les: en BMW M10 motor med over 1000 HK og forhjulstrekk) ?
skillbill Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 Kort sagt: Det går raskere/lettere å dytte, enn å trekke! ;)
johjoa Posted May 22, 2005 Author Posted May 22, 2005 Kult bmwE9... det ble jo rene fysikk leksjonen dette
Gunnar Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 Utvilsomt RWD. Kan f.eks se mot WTCC om du vil, BMW er de eneste med RWD, og de har alltid de beste startene, selv om de er pålagt ekstravekt. Og ekstravekten i seg selv er jo et godt poeng - regelverket sier at RWD-biler må ha 20-30kg straffevekt. bmwE9 har jo uansett forklart litt av prinsippet. I tillegg har man drivverksfaktoren - som regel er noen få prosent større drivverkstap med FWD enn RWD..
Tort Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Har en diskusjon med onkelen min om hva er raskes og akselerer mellom en FWD og en "B"WD.... som ha likt med HK.... Få satt han onkel`n din på plass, man trenger vel ikke mange sekundene for og sjønne at bwr er overlegen fwr. Har en kompis som lever og ånder for Honda, stresser som bare rakker`n og trimmer motor som fy. Men som jeg sier til han hva skal du med så mye power? du har jo bare fremhjulstrukken bil. Ser jo disse japsegutta når de kjører drag(som de selv liker og kalle det)står jo og spinner en halvtime før de såvidt siger fremover.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now