Gå til innhold

Vedrørende kjøp av BMW


Psyfoon
 Share

Hvilken bil ville DU kjøpt?  

33 stemmer

  1. 1. Hvilken bil ville DU kjøpt?

    • 520iA
      1
    • 525iA
      3
    • 535iA
      10
    • 525TDSA
      9
    • 523iA
      11
    • 732iA
      0


Anbefalte innlegg

Skal i nærmeste fremtid handle BMW, og vil gjerne vite deres synspunkter og personlige erfaringer med de ulike modellene før jeg bestemmer meg 100%. Setter maxpris på ca. 130.000 kr.

Disse er modellene jeg vurderer:

93--> 520iA E34

93--> 525iA E34

90--> 535iA E34

93--> 525TDSA E34

96--> 523iA E39

90--> 732iA E32

Mine viktigste kriterier er:

*høy komfort

*lav km.stand (under 200.000km)

*velholdt m/ servicehefte

*høyt utstyrsnivå

*effekt (må gå brukbart iallefall, trenger ingen racer)

*driftsikkerhet, holdbarhet og pålitelighet (viktigste punkt!)

*drivstofføkonomi (er ikke så VELDIG viktig. hehe :D )

Noen av disse modellene som er bedre/dårligere enn andre?

En 7'er er vel mye dyrere å holde enn en 5'er da de er mer kompliserte, dyrere deler, service o.l.. Og dieselmotoren i 525tds har jeg hørt mye forskjellig om, ikke alt like positivt.. :( Og 520iA blir vel litt slapp..?

Har bestemt meg for å ha automatgir, så ikke prøv å overtale meg! :lol:

Takker for alle synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo misforstått! det er 3-serie som er tingen :)

ALLE har jo 3-serie for tiden.. Er jo seff. mange e34 og men det er mest 518 og 520'er. Dessuten synes jeg 5-serie har bedre komfort enn 3-serien, og siden jeg skal ha automat passer det best i 5'ern. Min bror har 91' 318i som jeg har kjørt endel med. Oppfatter bilen som trang jeg.. + at det er skikkelig japseplastkvalitet i interiøret. Skrangler og rister og ser stygt og simpelt ut. Men slik var det vel på alle e36 fra 91-93 for det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt E39 523i, men 130k er nok litt i minste laget for å få et bra eksemplar. Alternativt ville jeg nok tatt E34 535i. :)

Ja.. de ligger over 130k nå ja, men hvis jeg venter et halvår så begynner det kanskje å nærme seg. E39 synker vel relativt kjapp nå som den nye 5'eren begynner å selge skikkelig. Får jo en helt ny modell da, men jeg har oppfattet det slik at e39 er dårligere sammenskrudd en e34 og generellt har mer feil, særlig småfeil som rustproblemer o.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke kjøpt noen av de siden de er automat alle sammen! Men hvis jeg ser bort fra gir-type, så ville jeg valgt 96' 523i.

7-serie blir litt mye "kækse-bil" for min del, og de andre du nevner, unntatt 523'n, begynner å dra litt på åra syns jeg ;)

Men med 523i'n så får du en sporty og ganske stor sedan:D som garantert gir både komfort og kjøreglede, dog på veier av "litt høy" standard (les: E6, motorvei generellt, osv) :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en best mulig og mest mulig ny bil for pengene...ergo bør du kjøpe en E39 523iA. Jeg ville personlig ha valgt en 523i...altså med en manuell gearkasse...fordi automatkassen ødelegger mye for bilens ytelser og bensinøkonomi. Ved blandet kjøring bruker en 1996 E39 523i 0,97 liter/mil (automat 1,06 liter/mil) og 0-100 Km/t klarer den på 8,5 sekunder (automat 9,6 sekunder). Toppfarten er 228 Km/t mot 226 Km/t med automatgear.

Hvis du heller ønsker å kjøpe f.eks en E34 535iA bør du være klar over at den minst bruker 1,5 liter/mil på blandet kjøring. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tds er tingen ass. men vet ike om prisene er så lave.. :)

Diesel er helt klart tingen, men ikke E34 525tds med automatgear. Den har i hht. BMW et forbruk på 0,73 liter/mil ved blandet kjøring og det er ikke spesielt imponerende i dag...E60 530d har et forbruk på 0,69 liter/mil ved blandet kjøring, men den har hele 75 HK og 220 Nm mer. En 525tds med automatgear blir også uforholdsmessig langsom 0-100 Km/t når den behøver 12,2 sekunder på distansen (min E46 318dT med 115 HK klarer 0-100 Km/t på 11 sekunder). M51D25 dieselmaskinen i E34 525tds begynner å bli gammel og det viser seg spesielt ved at det maksimale dreiemomentet på 280 Nm først kommer ved 2200 rpm og ved at den først yter de maksimale 143 HK ved 4400 rpm. E46 320d har tilsvarende 330 Nm ved 2000 rpm og 150 HK ved 4000 rpm. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo misforstått! det er 3-serie som er tingen :)

ALLE har jo 3-serie for tiden.. Er jo seff. mange e34 og men det er mest 518 og 520'er. Dessuten synes jeg 5-serie har bedre komfort enn 3-serien, og siden jeg skal ha automat passer det best i 5'ern. Min bror har 91' 318i som jeg har kjørt endel med. Oppfatter bilen som trang jeg.. + at det er skikkelig japseplastkvalitet i interiøret. Skrangler og rister og ser stygt og simpelt ut. Men slik var det vel på alle e36 fra 91-93 for det meste..

ja,hvist du skal ha en "cruicse bil" og ikke noen sportsbil,så er nok 5 og 7 serie tingen for deg. MEN IKKE KALL BMW FOR "JAPSEKVALITET"!!

da banner du i kjerka gutten min :) grunnen til at du har dårlig intrykk av 3 serien,er fordi at den du har kjørt er uten el vinduer,og el takluke,og sikkert uten skinninteriør.+ at den motoren ikke drar skinnet av ei pølse (no offence 318 eiere) .men det er hver sin smak.jeg er fornøyd med min e36.jeg er 1.98 høy og jeg syntes ikke den er trang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo misforstått! det er 3-serie som er tingen :)

ALLE har jo 3-serie for tiden.. Er jo seff. mange e34 og men det er mest 518 og 520'er. Dessuten synes jeg 5-serie har bedre komfort enn 3-serien, og siden jeg skal ha automat passer det best i 5'ern. Min bror har 91' 318i som jeg har kjørt endel med. Oppfatter bilen som trang jeg.. + at det er skikkelig japseplastkvalitet i interiøret. Skrangler og rister og ser stygt og simpelt ut. Men slik var det vel på alle e36 fra 91-93 for det meste..

ja,hvist du skal ha en "cruicse bil" og ikke noen sportsbil,så er nok 5 og 7 serie tingen for deg. MEN IKKE KALL BMW FOR "JAPSEKVALITET"!!

da banner du i kjerka gutten min :) grunnen til at du har dårlig intrykk av 3 serien,er fordi at den du har kjørt er uten el vinduer,og el takluke,og sikkert uten skinninteriør.+ at den motoren ikke drar skinnet av ei pølse (no offence 318 eiere) .men det er hver sin smak.jeg er fornøyd med min e36.jeg er 1.98 høy og jeg syntes ikke den er trang

Hehe :) Må ikke bli sint nå da. Var å sette det litt på spissen. Er vant til litt romslige biler, så jeg oppfatter e36 som "trang". Men det er vel mer at funksjonene er bygd rundt føreren i større grad enn andre biler, og det er jo både sportslig og ergonomisk korrekt. Men dette er en smak- og vanesak.

Begynner å spore litt av tema her nå da, men med interiørkvaliteten mente jeg hovedsaklig dashbordet. Når du tapper neglene på det så er det steinhard plast, som føles billig. Men jeg har hørt at dette ble oppgradert i eller etter 93'. Min brors bil har M-understell og når jeg kjørte den på grusvei knirket og skranglet det noe forferdelig. Og jeg tviler på at det er annet dashbord i en e36 med skinn og mere el. utstyr. Helt ærlig så mener jeg at plastkvaliteten på dashbordet i tidlige e36 er av den dårligste kvaliteten jeg har opplevd i en bmw. Til og med min forrige e30 føltes mer påkostet på dette området. No offense, men det er det jeg mener :o

PS: Har tidlig 90-tallsutgaver av Bilmagasinet hvor de testet den da nye e36 og dashbordkvaliteten ble tatt frem der også, såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sputtet i litt mer og kjøpt en 523 e39. Dette er en bil med mer komfort i forhold til de andre. Synes jeg da. Og du har jo mye mer utstyr på en e39. Men, den koster jo litt mer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...