Gå til innhold

Basskasse i compact


Anbefalte innlegg

Tenkte å bygge meg ny basskasse i compacten min ettersom jeg ikkje var heilt fornøgd med den forige.

Hvilken kassetype bør jeg bygge?

Har 2stk 12 tommere.

Jeg tenker på å bygge bassreflex der basselementene og portene vender bakover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Venter på svar fra meg ja.... er jo ikke allvitende da. Men jeg prøver så godt jeg kan å dele mine kunnskaper med gjengen.

Selv ville jeg valgt lukket kasse med elementene vendt bakover mot baklukeåpningen. Synes bassen blir penere og strammere med en slik kasse.

Men nå vet jeg ikke hva slags forsterker og 12ere du har da.

Har du en portet kasse er det lettere å få bra trøkk med en liten forsterker. Lukka kasse krever mer effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Pioneer PRS-720 forsterker og 2stk TS-W1200C.

Litt specs:

PRS-720:

Frekvensrespons: 10Hz - 50000Hz

Forvrengning(THD): <0,01%

Signal/støyforhold: >105 dB

Kontinerlig utgangseffekt:

2 x 237W @4ohm ved 14,4V

1 x 728W @4ohm ved 14,4V

TS-W1200C:

200W/800W 4ohm 92dB/W

Fs: 24,6Hz Vas: 125liter

Qms: 5,124 Qes: 0,423

Qts: 0,390 BL: 11,377

Xmax: 11mm

Jeg synest at kassen jeg hadde med bassporter spillte veldi stramt. Men er veldig usikker på volum på kassen. Er vell ute etter lydtrykk 8) så det er vell portet kasse spiller høgest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange liter disse 12erene skal ha. Men vi har funnet ut på jobben at med en portet kasse på 45 liter spiller alt bra eller greit. Lukka kase bruker vi 35 liters kasser. Så får kassene ferdig lagte fra fabrikk. 22mm MDF med svart teppe.

Du har i alle fall nok effekt til elementene. Elementene er ikke så tunge å drive, så jeg ville gått for lukka kasse. Så har du kanskje litt plass i bagasjerommet igjen etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah da trur jeg at jeg bygger en kasse på 90 liter.

Bør jeg bygge slik at de spiller i hvert sitt 45 liters kammer eller skal jeg bare lage ett stort avstivet kammer på 90 liter? Kansje bygge den utten porter først å se hvordan den spiller?

Og en annen ting jeg har lurt på...skal jeg regne med noen ekstra liter ettersom elementet bruker opp noen liter med luftrom i kassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...