Gå til innhold

E30 vs E28 på bane..


Pauls1
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, dette er et tema jeg liker! Jeg har en E28 528i selv som jeg ikke har fått skilter på enda. Derfor har jeg ikke fått prøvd den noe særlig. Men hvis vi tar for oss Rudskogen som er en åpen og rask bane så tror jeg at disse bilene er ganske like. En E30 325i har 170 hk, mot 528i sine 184, men E30 er betraktelig mer kjapp og snerten rundt svingene. På grunn av lavere vekt og kortere akselavstand. På langsidene vil 528i ta ørlite innpå, mens den i svingene vil bli tyngre å få igjennom. Derfor vil rundetidene bli nokså like, kanskje med et lite favør til E30? En 535i derimot vil nok kunne sette bedre tider enn en 325i E30.

Det kommer jo selvsagt an på sjåfør og hva som er gjort med bilene, men nå snakker jeg om samme sjåfør og originale biler. Dette er bare tankespinn jeg har i hodet, men det er nå det som virker mest logisk for meg.

Gleder meg til Rudskogen 16 September, for da skal jeg teste 528i min for første gang! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki.. holder på å forhandle om en 528 nå. så vi får se.. synes uansett at E28 karossen er mye finere en E30. så det blir nok E28 på meg, eller meg og bruttern da.. greit å være 2 om en banebil, blir ikke såå dyrt da.. bare kjipt hvis den ene krasjer den kanskje :D

menneh.. kom alle 528èr med diff.brems eller? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 325i vil banke E28 528i om begge bilene er noelunde likt oppsatt, og om det er snakk om samme sjåfør bak rattet. E28 er såpass mye tyngre enn E30, og det er det som gjør den største forskjellen. Og at de 13Hk i forskjell fra 325i til 528i skal gi 528i mer fart på langstrekka? Glem det!!

Greier du ikke å få fart gjennom svingen, så greier du heller ikke å hente inn noe på langstrekka. Jeg greier jo ikke å kjøre forbi en hvit E30 318is på langstrekka på Rudskogen selv om jeg har 55Hk mer og bare 100Kg mer å drasse på. Det ikke engang om vi har samme fart gjennom svingen. Ikke engang en E28 535i greier å knekke en E30 325i på Rudskogen. Jeg kan egentlig korte ned dette veldig. 3 serie er en bedre banebil enn 5 serie UANSETT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 325i vil banke E28 528i om begge bilene er noelunde likt oppsatt, og om det er snakk om samme sjåfør bak rattet. E28 er såpass mye tyngre enn E30, og det er det som gjør den største forskjellen. Og at de 13Hk i forskjell fra 325i til 528i skal gi 528i mer fart på langstrekka? Glem det!!

Greier du ikke å få fart gjennom svingen, så greier du heller ikke å hente inn noe på langstrekka. Jeg greier jo ikke å kjøre forbi en hvit E30 318is på langstrekka på Rudskogen selv om jeg har 55Hk mer og bare 100Kg mer å drasse på. Det ikke engang om vi har samme fart gjennom svingen. Ikke engang en E28 535i greier å knekke en E30 325i på Rudskogen. Jeg kan egentlig korte ned dette veldig. 3 serie er en bedre banebil enn 5 serie UANSETT!

Helt enig Espen M33

E28 er en gammel familie bil.

Hvis du sammenligner E28 M535 mot E30 M3 og setter de på bane er det vel egentlig ikke noe spørrsmål om hvem som vinner.(Bare for å sette det i perspektiv)

Og det er jo de verste utgavene av begge.

Er en grunn til at de lagde en Evo 3 sport av E30og ikke en E28 M535 Evo 3 Sport.(høres helt fucka ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på Rudskogen. Ikke sjangs engang. 535i er for tung og framtung. Rudskogen er en trang og krevende bane, så liten lett bil favoriseres der. På f.eks ACR kan kanskje en 535i greie å henge på. Det er nok ikke uten grunn at E34 M5 gang på gang blir banket av E30 M3 med 195-200Hk på Rudskogen. Og der er jo styrkeforholdet enda større enn 325i vs 535i. Ikke lenge siden en rimelig standard E30 325i kjørte 1.11 runder på Rudskogen. Du skal putte en veldig dyktig sjåfør bak rattet på en E28 535i for å nærme deg den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenge siden en rimelig standard E30 325i kjørte 1.11 runder på Rudskogen. Du skal putte en veldig dyktig sjåfør bak rattet på en E28 535i for å nærme deg den tiden.

Ole Jørgen Svendsen kjører 1.10 med E30 318is... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort "kan" det kjøres på rudskogen da?

Det var Ole Jørgen som kjørte nevnte 325i også... 1.10 med 318is er en fantastisk god tid, og på tørr asfalt greier jeg ikke den tiden selv med en i utgangspunktet bedre bil. Men jeg kjørte bedre tider enn nevnte 318is på regnvåt bane sist fredag :D:D 1.20.57 som besterunde. Jeg har enda ikke tatt tiden min på tørr bane, men jeg har sett at jeg ikke greier å henge på Ole Jørgen. Tipper at jeg lå på 1.12 runder sist jeg kjørte der på tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...