Gå til innhold

E30 vs E28 på bane..

Pauls1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har også fått info om at han har drevet aktivt innen motorsport før. Og det er jo ikke tvil om det at en dyktig sjåfør kan kjøre fort med det meste av biler. Men om en og samme sjåfør kjører forskjellige biler, så vil jo den mest potente bilen vanligvis være den raskeste også. De andre som kjører E30 318is kjører vel tider på Rudskogen som er 1.15 og oppover tenker jeg. Det er STOR forskjell på det og 1.10. 1.10 er jo bare ett sekund bak Hr.Rustad`s armåndsurklokkede M5 tid.... :roll:

Tror Ove Kvam kjører 1.13 med vanlige gatedekk, og 1.11-1.12 eller noe med R-dekk. Så det er flere 318is-er som går fort, men så er jo saken den at Ove har flere hundre runder på Rudskogen i E30 (318i og 318is), så der er nok også føreren av stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har også fått info om at han har drevet aktivt innen motorsport før. Og det er jo ikke tvil om det at en dyktig sjåfør kan kjøre fort med det meste av biler. Men om en og samme sjåfør kjører forskjellige biler, så vil jo den mest potente bilen vanligvis være den raskeste også. De andre som kjører E30 318is kjører vel tider på Rudskogen som er 1.15 og oppover tenker jeg. Det er STOR forskjell på det og 1.10. 1.10 er jo bare ett sekund bak Hr.Rustad`s armåndsurklokkede M5 tid.... :roll:

Tror Ove Kvam kjører 1.13 med vanlige gatedekk, og 1.11-1.12 eller noe med R-dekk. Så det er flere 318is-er som går fort, men så er jo saken den at Ove har flere hundre runder på Rudskogen i E30 (318i og 318is), så der er nok også føreren av stor betydning.

Jeg kjørte raskere enn Ove.K ifjor. Hadde da ikke laptimer, men om han kjørte 1.13 i fjor( ja han kjørte på gatedekk da) Så måtte jeg ha kjørt på 1.11-1.12 og det kan kanskje stemme? Ergrer meg at jeg ikke får sjangs til å finne ut det i år. Det regnet som pokker da jeg var på Rudskogen 20 mai, så da ble jo naturligvis tidene dårligere. Rundt 1.20.5 som best.

Men jeg er dog imponert over disse 318 Isbilene. De, og sjåførene deres beviser at man trenger ikke nødvendigvis så mye motor for å kjøre skarpt på bane. 136Hk/1125kg er ikke akkurat skremmende tall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en meget fornuftig holdning i begynnelsen, Hagenisse.

Ser forøvrig at dere allerede har funnet ut at sjåføren er det som har størst betydning :-)

Jeg er ellers enig i at E30 i utgangspunktet er en raskere bil på bane, siden E28 er litt mer fremtung. Det er en stor bakdel på bane, og krever mye mer av sjåføren. E30 er veldig lettkjørte faktisk. God respons, både fra understell og motor gjør dem bra på bane. Det kan faktisk hende at 318is er et bedre utgangspunkt for raske rundetider enn 325i, siden M20 motoren er nokså mye tyngre enn 4-erne. M3 har jo også R4 motor, og jeg er ganske sikker på at vekt og vektfordeling var viktige faktorer for at BMW valgte den løsningen. De kunne helt sikkert tatt ut mer effekt ved å gå for en R6 motor fra 325i, men valgte altså ikke den løsningen. E30 M3 er jo en av bilene gjennom historien som har vunnet mest på bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Det kan faktisk hende at 318is er et bedre utgangspunkt for raske rundetider enn 325i, siden M20 motoren er nokså mye tyngre enn 4-erne. M3 har jo også R4 motor, og jeg er ganske sikker på at vekt og vektfordeling var viktige faktorer for at BMW valgte den løsningen. De kunne helt sikkert tatt ut mer effekt ved å gå for en R6 motor fra 325i, men valgte altså ikke den løsningen. E30 M3 er jo en av bilene gjennom historien som har vunnet mest på bane.

Grunnene var:

- Bedre vektfordeling

- Lavere vekt

- R4 tåler mer turtall.

Så du var rimelig nære der :)

Og jeg er heller ikke så sikker på om de hadde greid å presse ut 350Hk fra en M20 B25, slik som de faktisk gjorde med S14 B25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, vet at det ikke er rett plassen å spør men dere har nevnt enme så jeg spør....

er den "store" dag en på rudskogen 9.juli?

da er no iallefall gatebil treffet så..

Mvh StianS

Den store dagen er vel 18 og 19 Juni på BMWCCN treff på rudskogen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espen m33: hvorfor skulle ikke de evt klart å få ut ca 350 hk av 325 motoren?

De hadde sikkert greid det, men den hadde nok ikke blitt særlig holdbar. M20 er jo tross alt en mye mer "snill" motor enn S modellene. Det turtallet som de 350Hk hentes ut på i en S14 hadde nok vært hardt å takle for en M20 motor i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har intrykk av at man på banetreff ikke kan si hvem som er raskest av hvem man kjørte fra.

Det er tidene på stoppeklokka som teller.

Det er mange som "kjører fra" mange på banetreff, mens den som blir "frakjørt" sitter å irriterer seg over den føreren med litt større motor som sinker gjennom svingene i idealsporet og drar fra på langstrekkene..

Men egentlig kjører vi vel for vår egen del, iallefall jeg :) men det er jo kjekt å slå noen i grommere redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Det kan faktisk hende at 318is er et bedre utgangspunkt for raske rundetider enn 325i, siden M20 motoren er nokså mye tyngre enn 4-erne. M3 har jo også R4 motor, og jeg er ganske sikker på at vekt og vektfordeling var viktige faktorer for at BMW valgte den løsningen. De kunne helt sikkert tatt ut mer effekt ved å gå for en R6 motor fra 325i, men valgte altså ikke den løsningen. E30 M3 er jo en av bilene gjennom historien som har vunnet mest på bane.

Grunnene var:

- Bedre vektfordeling

- Lavere vekt

- R4 tåler mer turtall.

Og jeg er heller ikke så sikker på om de hadde greid å presse ut 350Hk fra en M20 B25, slik som de faktisk gjorde med S14 B25.

feil feil og atter feil! :D

m3 e30 blei till for at dem skulle få lov til å kjøre dtm!

samme grunn som mercedes 190 2,3 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnene var:

- Bedre vektfordeling

- Lavere vekt

- R4 tåler mer turtall.

feil feil og atter feil! :D

m3 e30 blei till for at dem skulle få lov til å kjøre dtm!

samme grunn som mercedes 190 2,3 16v

Poenget til Espen M33 var vel hvorfor de valgte rekke 4 og ikke rekke6'er i E30 M3.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...