Haldor Skrevet Mai 31, 2005 Share Skrevet Mai 31, 2005 Alle bør bruke belte, illustrert godt her i denne videoen : http://www.compfused.com/directlink/728/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Mai 31, 2005 Share Skrevet Mai 31, 2005 Hehe... flygende bikkje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schnellfahren Skrevet Mai 31, 2005 Share Skrevet Mai 31, 2005 HA HA HA HA! Så ut som om bikkja likte det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennyZM Skrevet Mai 31, 2005 Share Skrevet Mai 31, 2005 haha.. ja, d lønner seg å bryke pysestroppa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 31, 2005 Share Skrevet Mai 31, 2005 Jeg trodde faktisk ikke det var mulig å bli "vektløs" i et småfly (les: at man ikke kommer høyt nok opp uten trykkabin). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RWDF Skrevet Mai 31, 2005 Share Skrevet Mai 31, 2005 Jeg trodde faktisk ikke det var mulig å bli "vektløs" i et småfly (les: at man ikke kommer høyt nok opp uten trykkabin). Tror nok ikke de er så høyt oppe at de blir vektløse, saken er nok heller den at de stuper nedover i en slik fart at de opplever fritt fall/vektløshet inni flyet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 31, 2005 Share Skrevet Mai 31, 2005 Jeg trodde faktisk ikke det var mulig å bli "vektløs" i et småfly (les: at man ikke kommer høyt nok opp uten trykkabin). Tror nok ikke de er så høyt oppe at de blir vektløse, saken er nok heller den at de stuper nedover i en slik fart at de opplever fritt fall/vektløshet inni flyet. Det er jeg klar over, men normalt er man da oppe i over 30000 fot før man stuper nedover...eller ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Mai 31, 2005 Share Skrevet Mai 31, 2005 Hahahahaha!!! Så nesten ut som hunden var fullesjuk Å se på uttrykket til han til høyre der...ser helt forvirra ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espenlis Skrevet Mai 31, 2005 Share Skrevet Mai 31, 2005 LOL!!!! hehheheheh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haldor Skrevet Mai 31, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 31, 2005 BmwE9 - klatre opp på middagsbordet ditt og hopp utfor, frem til du treffet gulvet erfarer du 0G mao vektløs. Kjører du raskt nok over en fartshump og kjenner magesuget på vei ned erfarer du noe lignende så høyden har ingenting å si. Derimot for de som trener på 0G forhold bruker større fly som normalt flyr mye høyere og raskere, helst pga for å forlenge 0G tilstanden. Du kan oppnå vektløshet selv om du beveger deg oppover, kravet er at akselerasjonen er lik jordgravitasjonen. Hiver du en stein oppover er den vektløs (0G) hele tiden. Jeg lo meg nesten av stolen da jeg så bikkja komme.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 31, 2005 Share Skrevet Mai 31, 2005 BmwE9 - klatre opp på middagsbordet ditt og hopp utfor, frem til du treffet gulvet erfarer du 0G mao vektløs.Kjører du raskt nok over en fartshump og kjenner magesuget på vei ned erfarer du noe lignende så høyden har ingenting å si. Derimot for de som trener på 0G forhold bruker større fly som normalt flyr mye høyere og raskere, helst pga for å forlenge 0G tilstanden. Du kan oppnå vektløshet selv om du beveger deg oppover, kravet er at akselerasjonen er lik jordgravitasjonen. Hiver du en stein oppover er den vektløs (0G) hele tiden. Jeg lo meg nesten av stolen da jeg så bikkja komme.... Hmmm...du har vel rett i det du sier...det jeg trodde var at for å bli vektløs i et fly måtte man opp i en høyde der jordgravitasjonen ikke er så kraftig (les: over 30000 fot), men det er åpenbart relativt. Hvis man hiver en sten oppover er den vel ikke vektløs (slik man normalt forstår det - et objekt uten akselerasjon) før akkurat på toppen av stenens bane der akselerasjonen er lik med jordgravitasjonen...eller ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 31, 2005 Share Skrevet Mai 31, 2005 Fly som stuper, fallskjermhopping, strikkhopping - alt gir jo følelsen av å være vektløs, men det er jo en "falsk" vektløshet. Gravitasjonen trekker deg jo nedover med en viss fart, ~9.81m/s^2 ved jordoverflaten. Både når steinen går oppover og når den står stille i luften virker jo gravitasjonen, det er bare det at akkurat i det øyeblikket er kraft = motkraft... akkurat som når vi står stille på jordoverflaten. Den presser mot oss med samme kraft som gravitasjonen trekker oss til seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haldor Skrevet Mai 31, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 31, 2005 Så lenge du opprettholder en akselerasjon på 9.81m/s^2 rett ned (mot kjernen) erfarer du 0G, men som Gunnar sier er du ikke vektløs i ordet rette forstand, men for kroppen føles den reell nok - her på jorden. Fallskjerm o.l. hoppere møter raskt luftmotstand som ødelegger videre akselerasjon. Når kraft = motkraft så er du på 1G. En må mye lenger opp enn 30.000fot før du opplever en endring i gravitasjonskreftene, du må nok gange det med 15-20 før du nærmer deg. I 300.000fot er den sterkt redusert men ikke lik 0. Mount Everest er forøvrig ca 28.000fot høy og på Månen er gravitasjonen ca 1.6m/s^s som vil si at på Månen så veier jeg ~15kg. Hvor langt tror du jeg kan hoppe der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 1, 2005 Share Skrevet Juni 1, 2005 Så lenge du opprettholder en akselerasjon på 9.81m/s^2 rett ned (mot kjernen) erfarer du 0G, men som Gunnar sier er du ikke vektløs i ordet rette forstand, men for kroppen føles den reell nok - her på jorden.Fallskjerm o.l. hoppere møter raskt luftmotstand som ødelegger videre akselerasjon. Når kraft = motkraft så er du på 1G. En må mye lenger opp enn 30.000fot før du opplever en endring i gravitasjonskreftene, du må nok gange det med 15-20 før du nærmer deg. I 300.000fot er den sterkt redusert men ikke lik 0. Mount Everest er forøvrig ca 28.000fot høy og på Månen er gravitasjonen ca 1.6m/s^s som vil si at på Månen så veier jeg ~15kg. Hvor langt tror du jeg kan hoppe der? Her skal man åpenbart være litt forsiktig med hvordan man formulerer teoriene. Da jeg skrev at jeg trodde for å bli vektløs i et fly måtte man opp i en høyde der jordgravitasjonen ikke er så kraftig (les: over 30000 fot)...mente jeg naturligvis ikke at man automatisk blir vektløs kun fordi man befinner seg ved 30000 fot. Jeg mente selvfølgelig at flyet man befinner seg i også må gjennomføre kraftige stup/stigninger i sekvenser. http://science.nasa.gov/newhome/headlin ... .plane.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaggEn Skrevet Juni 1, 2005 Share Skrevet Juni 1, 2005 Hehe.. Dødsbra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå