Gå til innhold

Reparasjon av begynnende rustflekker?

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Har desverre fått et par små antydninger til rust på gamlingen min:

IMAG0047.jpg

Dette er nedenfor listene i forkant på førerdøren. Sikkert sprutet opp en stein eller noe en gang i tiden som har laget et hakk i lakken, og så er det i gang.

Hva er det beste man kan gjøre for å stoppe slikt samtidig som det ser greit ut? Holder det å skrape bort lakken og rusten, smøre på noe ruststoppende og lakkere opp med sprayboks? Er det mulig å få det til å se ok ut?

Har også fått en skade på passasjerdøren, lakken har fått en sprekk:

IMAG0049.jpg

Sannsynligvis etter at noen har smelt døra i den eller noe. Noen tips til dette? Frykter at det skal begynne å ruste under der.. Men tør ikke akkurat begynne å skrape med skrujern siden det er midt på døra.

Og jaaa, jeg vet den er skitten! Men er bare bak hjulene. Har kjørt en tur på dassvåt grusvei, og da er det der resultatet... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at skvettlapper ikke ser spesielt kult ut, men de virker relativt preventivt mot den type skitt & lort som vises på det første bildet...og dermed kanskje også mot tilsvarende stenslag etc. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik rust som er på døren din er det kun sandblåsing som stopper.

Kjøp en rimelig punktblåser på f.eks Biltema. Da kan du bruke et gummimunnstykke som gjør at du kun blåser det aktuelle området. Etterpå er det bare å bruke vanlig grunning og lakk oppå der igjen.

Fordelen med hvit bil er at slike flekker er lette å få fine igjen. :)

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1005&iItemId=80612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler ser helt greit ut og fikkse Gunnar !

Ikke benytt skru gjern da, men bruk pusse skive. Først grov kornet ( 80 korn) så tar du fint etter på for og få det gjevnt. (150-180 korn)

Pus vekk alt på den nederste delen av døre ca fra midten av døra , der du har en liten kant så legg maskeringen langs den. Der etter grunner du godt, lar det tørke en 10 min ved 15 grader eller mer.

Så legger du på lakk med spray boks. La dette tørke ca 15 min hvis det er over 15 grader i luften.

Til sist kommer det som er vannskelig , Klar lakken !! : legg så pent og lite lag som rå er. La det tørke i ca 10 min før du tar neste. ( test gjerne klarlakken på annet metall så du selv merker hvor fort den renner !!)

Ang merke midt på døren , gjør du det samme. I og med att dette også har satt merke i metallet, må du pusse et stort området rundt. (på den måten vil det ikke bli ugjevnheter i lakken) Benytt samme takktikk. Jeg hadde pusset helt ned til midten av døra, og maskert der. Da er det minst sjanse for at du får et synelig skill. Husk og flytte ned maskeringen et par cm før du tar i bruk klar lakk. Da slipper du den berømte "teip" kanten på lakken etter du fjerner maskeringen :wink:

Dette fikkser du lekent Gunnar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke benytt skru gjern da, men bruk pusse skive. Først grov kornet ( 80 korn) så tar du fint etter på for og få det gjevnt. (150-180 korn)

Pus vekk alt på den nederste delen av døre ca fra midten av døra , der du har en liten kant så legg maskeringen langs den. Der etter grunner du godt, lar det tørke en 10 min ved 15 grader eller mer.

Så legger du på lakk med spray boks. La dette tørke ca 15 min hvis det er over 15 grader i luften.

Til sist kommer det som er vannskelig , Klar lakken !! : legg så pent og lite lag som rå er. La det tørke i ca 10 min før du tar neste. ( test gjerne klarlakken på annet metall så du selv merker hvor fort den renner !!)

Ang merke midt på døren , gjør du det samme. I og med att dette også har satt merke i metallet, må du pusse et stort området rundt. (på den måten vil det ikke bli ugjevnheter i lakken) Benytt samme takktikk. Jeg hadde pusset helt ned til midten av døra, og maskert der. Da er det minst sjanse for at du får et synelig skill. Husk og flytte ned maskeringen et par cm før du tar i bruk klar lakk. Da slipper du den berømte "teip" kanten på lakken etter du fjerner maskeringen :wink:

For all del, ikke bruk så grovt som 80. Da får du stygge rift i lakken som er vanskelige å pusse bort. Begynn heller med 150-200 korns papier og gå over til 500 eller 1000 å vannslip det siste. Da får du ett mye bedre resultat. Og det går ikke så veldig lang tid heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke bruk så grovt som 80. Da får du stygge rift i lakken som er vanskelige å pusse bort. Begynn heller med 150-200 korns papier og gå over til 500 eller 1000 å vannslip det siste. Da får du ett mye bedre resultat. Og det går ikke så veldig lang tid heller.

Vel... har du gjort dette før?

Jeg har nylig... Jeg brukte 80, faren min har som sagt drevet med dette en god del ! Målet er og få det vekk , ikke sant?! og da må lakk og grunning vekk !! etter det funker det fint og bruk180 korns pappir. Så er det bare og lakke. Tror vi kansje snakker om forskjellige pappir typer her. Jeg har iallefall ikke sett 1000 korns pappir! de jeg mener har 80 korn på 1*1 cm. og 120 på 1*1 cm og det holder!! du får det 100% smooth ! :wink: men for all del.. ALle kan jo ha forskjellige måter og gjøre dette på så vi kan like greit fortelle alle så for han avgjøre selv hva som er best, eller bli forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det å lakkere opp den øvre delen av døra med sprayboks, så er det problematisk i forhold til klarlakk. Var på et lakkverksted som lager spraybokser på bestilling, og de sa at jeg ikke burde bruke klarlakk på hvit bil. Sprayboks-klarlakkene pleide nemlig å gi gulfarge på hvit lakk. Og en så stor flate uten klarlakk er vel ikke helt optimalt..

Slik rust som er på døren din er det kun sandblåsing som stopper.

Kjøp en rimelig punktblåser på f.eks Biltema. Da kan du bruke et gummimunnstykke som gjør at du kun blåser det aktuelle området. Etterpå er det bare å bruke vanlig grunning og lakk oppå der igjen.

Fordelen med hvit bil er at slike flekker er lette å få fine igjen. :)

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1005&iItemId=80612

Høres ut som en plan.. med mindre rusten går gjennom. Noe jeg egentlig ikke tror, siden den ikke har rust ellers, men det kan jo være..

Men hvordan gjør jeg for å få lakken opp til samme høyde som resten? Den er jo ganske tykk.. sparkle og så spraye? Og maskerer jeg bare rundt det sandblåste området og lar det gå litt utover originallakken, eller hvordan tar jeg skjøten?

Jeg vet at skvettlapper ikke ser spesielt kult ut, men de virker relativt preventivt mot den type skitt & lort som vises på det første bildet...og dermed kanskje også mot tilsvarende stenslag etc. :wink:

Jeg vet.. tanken har slått meg.. men det ser så jævlig ut. Fant heller ikke originale skvettlapper i nettbutikken til GS. Mulig det finnes allikevel, men de har da det meste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har en begynnede rustflekk midt på førerdøra. Fargen på "Baghera" er burgunderrød.

Er det anbefalt å lakke hele døra (etter pussing og grunning)? Eller holder det med bare flekken? Flekken er rund med diameter på cirkus 2 cm...

Resultatet trenger ikke være 110%. Men ønsker heller ikke at det skal være det første en ser heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... har du gjort dette før?

Jeg har nylig... Jeg brukte 80, faren min har som sagt drevet med dette en god del ! Målet er og få det vekk , ikke sant?! og da må lakk og grunning vekk !! etter det funker det fint og bruk180 korns pappir. Så er det bare og lakke. Tror vi kansje snakker om forskjellige pappir typer her. Jeg har iallefall ikke sett 1000 korns pappir! de jeg mener har 80 korn på 1*1 cm. og 120 på 1*1 cm og det holder!! du får det 100% smooth ! :wink: men for all del.. ALle kan jo ha forskjellige måter og gjøre dette på så vi kan like greit fortelle alle så for han avgjøre selv hva som er best, eller bli forvirret.

Jepp, dette har jeg gjort noen ganger ja. (Har pusset og lakket endel bil oppgjennom årene.) Og en gang brukte jeg 80kornet papir. Det er greit nok til å pusse helt ned til metallet, men ikke for å jevne til der en bare matter ned lakken. Da får du store rip i lakken som en ser veldig godt når lakken er ferdig påført. 1000korns papir kjennes ut som ett vanlig skriveark, men er utrolig fint å bruke. Men husk å bruk vann. Da går det mye lettere. Og får ett mye glattere og finere resultat. Dette papiret er også fint å bruke etter man har grunnet og pusser ned igjen grunningen litt.

Og til Edwildo: Spørs litt hvor flekken på døra er. Er den på nedre del av døra kan du jo bare lakke opp til lista. For best resultat lønner deg seg vel å ta hele døra. Men i ditt tilfelle, som da ikke er så nøye, hadde jeg tatt halve døra. Er ikke store forskjellen en ser vil jeg tro.

Til Gunnar: Stemmer det med klarlakken. Når man sprayer på klarlakken ser man at det er litt gulskjær i den. Spesielt små ting som du legger på gulvet o.l. og lakkerer, da ser man gulfargen godt på underlaget, evt i kantene av det du lakker. (hvis man har på nok. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan gjør jeg for å få lakken opp til samme høyde som resten? Den er jo ganske tykk.. sparkle og så spraye? Og maskerer jeg bare rundt det sandblåste området og lar det gå litt utover originallakken, eller hvordan tar jeg skjøten?

Må sikkert sparkle litt ja.

Jeg ville maskert litt inn på orginallakken, latt lakken tørke en god uke og deretter pusset ned overgangen med fint sandpapir etterfulgt av enda finere sandpapir osv osv helt til du kan rubbe og polere opp området du har lakket.

Bruk grunning kun på det bare metallet (under sparkelet) slik at du ikke pusser igjennom til f.eks en brun gunning når du skal ta overgangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sikkert sparkle litt ja.

Jeg ville maskert litt inn på orginallakken, latt lakken tørke en god uke og deretter pusset ned overgangen med fint sandpapir etterfulgt av enda finere sandpapir osv osv helt til du kan rubbe og polere opp området du har lakket.

Bruk grunning kun på det bare metallet (under sparkelet) slik at du ikke pusser igjennom til f.eks en brun gunning når du skal ta overgangene.

Det høres ut som en grei løsning ja. med fint sandpapir mener du vel som jeg har antydet 500-1000 papir. Blir garantert ett bra resultat.. Hehe, nesten garantert ihvertfall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...