Gå til innhold

Tips til motorvask


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tok en kjapp motorvask på stasjonsvogna idag. Desverre tok jeg ingen FØR bilder.. men jeg tok ettpar etterbilder..

Jeg synes resultatet ble meget bra for 10 min jobb.. og en motor som er kjørt 160 000 i en 11 år gammel bil!

Fremgangsmåten min er:

spray noe motorvaskgodstoff på hele motoren (du kan gjerne fukte den litt med vannslangen først). Jeg hadde ikke mer slikt stoff i hylla, så jeg brukte vanlig avfetting idag, det virker det også.

bruk en våt svamp til å ta de store flatene, slikt som toppdeksel og støtdempertårn.

Bruk gjerne en liten kost på vanskelige steder (det gadd ikke jeg idag)

spyl av med vannslange..

Gjør rykk fram til start og gjør det en eller 2 ganger til.

Så kommer det hemmelige trikset:

Spray på "Autoglym Vinyl and rubbercare" i ett tynt lag over hele motorrommet mens alt enda er vått..

Lukk panseret, drikk øl noen timer (ikke start bilen på en god stund.. det må tørke jevnt..)

Nyt resultatet neste morgen

PICT4952.jpg

PICT4951.jpg

Jeg tok forresten over interriøret med autoglym leather care.. det er ett produkt jeg er mindre imponert over.. noen som kjenner til noe annet som er skikkelig good?

PICT4953.jpg

PICT4954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a word of warning..

Denne framgangsmåten er litt avhenighetsdannende..

Det blir litt "seig" overflate som samler litt støv over tid.. men dette er lett å vaske av igjen neste gang du vasker motoren..

Jeg har brukt denne løsningen på isbilen i over ett år, og ulempene er helt klart veldig mye mindre enn fordelene!

Fordelen er selvfølgelig også at støvet henger i "voksen" slik at litt avfetting løser det veldig lett etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg dekket ikke over noen ting, men så var jo ikke akkurat sikringsboksen veldig skitten, så det er jo bare å la være å dynke voldsomt med vann på den.

E9:

Alfamotoren blir jo ikke levertmed den røde skriften, og det er ikke lett å skrive den selv på aluminiumet,.. been there done that.

Forresten var jeg ute å sjekket nettop, bilen startet ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BNW_Jp: du skal ikke gni i det hele tatt.. spray på mens motoren er våt fra spylingen (altså rett etterpå). og la det tørke.. det blir fint spred utover av seg selv.

Det er vel silikon i rubbercaren, og de lager slanger av silikon.. good shit..

jonr: du må bare bruke vett mens du spyler, batteriet er forøvrig en ting du ikke trenger å bekymre den for, det er er bare å spyle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo 100 ganger mer jobb om du skal gni allt inn.. Og jeg tviler på at det blir penere.. for du kommer ikke til..

plastbehandlingen tok ca 20 sekunder på min bil.. pst pst pst pst pst pst .. lukk panser.. ferdig..

Anbefaler forresten at resten av bilen vaskes etter behandling, for du har sikkert fått avfetting på lakken, og vinylshine på frontruta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...