Gå til innhold

Bilen kokte! :(


Kimkim
 Share

Anbefalte innlegg

f... ,,, var utte og kjørte en tur i kveld og tror du ikke bilen begyntte og kokke da :( det som var så rart at vannet *smørte* så godt i fingra,men det var jo ikke vann i olja... kan dette bare være frostvæska som er så *smøre aktig* ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frostvæske kan være veldig klissete ja..... en kompis av meg fylte frostvæske i spylervæske tanken, fordi han tok feil kanne, (som det også sto spylervæske på!) og for å si det sånn; det gjør han ikke igjen..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja oki da får man håpe det bare er frostvæske da.. men hvor mye er det det vannpumpa ligger på pris'a? er det noe annet dere kunne tenke dere som det kan være da? såpass ja :) mye foskjellige like ord der utte som betyr det samma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

f... ,,, var utte og kjørte en tur i kveld og tror du ikke bilen begyntte og kokke da :(
ikke for å disse men men på min dialekt i affal betyr å kokke å bæsje/drite :lol: så nå fikk jeg meg en god latter :lol:

Hehehe. Var det jeg også tenkte på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

f... ,,, var utte og kjørte en tur i kveld og tror du ikke bilen begyntte og kokke da :(
ikke for å disse men men på min dialekt i affal betyr å kokke å bæsje/drite :lol: så nå fikk jeg meg en god latter :lol:

wtf? hvem land er du fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker eller går ikke vannpumpa siden du lurer på pris?

Det har faktisk aldri vært vannpumpa på noen av de kokende bilene jeg har vært borti (ikke så mange, men noen). Har alltid vært for lite kjølevæske som har vært årsaken til kokingen. Noe som selvfølgelig igjen er forårsaket av noe annet. Alt fra lekkasjer i slangeklemmer til toppakning og andre rare ting.

Har skrudd på Sportagen til dama i noen timer i dag. Rant ut kjølevann under den, og kokte hele tiden. Fant til slutt flere millimeter store hull i et lite munnstykke som satt på spjeldhuset. Spruten stod ut de små hullene. Er nok lenge siden kjølevæska har vært byttet. Da ruster det jammen.. :(

Skal forresten være glade vi slipper tilsvarende leveringstider som Kia tydeligvis opererer med til Sportager. Har sjekket litt deler etterhvert, og ingen er på lager i Norge. Alt må enten fra Tyskland eller i verste fall Korea. Førstnevnte tar 1 uke, sistnevnte tar 4 uker. Jippi... Jeg demonterte heller hele innsuget og fikset det med kjemisk metall til 1/15-del av prisen, og kun 30 minutters ventetid... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70% prosent av tilfellene er det falsk luft.Dvs lekkasje.Start bilen fra kald motor.La den stå å gå,sett på varme apparatet,følg med på temp måler,ganske snart skal det komme varmere og varmere luft fra varmeapparatet,hvis ikke varm luft men temp måler øker,så rus motor kraftig ett par ganger,blir det varmt da er det sikkert bare luft i systemet,sjekk etter lekkasje.Hvis ikke så prøv å lufte den.Vet ikke åssen bil du har,så kan ikke fortelle deg hvordan dette gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sin Nissan Almera begynte å koke. Jeg tappet ut kjølevæsken og det kom ut en gul gugge/gørr. Skikkelig gristete! Det viste seg også at termostaten hadde "størknet fast". Ny termostat måtte til og hele motoren måtte også spyles gjennom i kanalene. Det gikk også noen flasker radiatorrens før alt var helt rent kan du si..... Hvorfor kjølevæsken var blitt til gørr vet jeg ikke, men har du sjekket termostaten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble termostaten bytta,den var faktisk på tide og bytte for den enne pinnen hadde bruket.. satt det i sammen igjen,starta opp motoren men neida kokte igjen og det kommer bare kaldt luft fra varmeapparatet.. men det virker som ikke vannet blir pressa rundt i systemet dette kommer vel på grunn av at vannpumpa er gåen eller? og det ble noe j... trykk i systemet... noen forslag eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at det er rikelig med vann i systemet,ikke sett på lokket og få en til å fylle på hele tia.

Åpne opp lufte skruen

(som sitter enten på radiator eller rett ved kammdreva,jeg vet ikke)

litte grann-trenger ikke skru den ut.

Start bilen og la den stå å gå mens du har varmeaparetet på 2-3 så det kommer godt med luft

Hold bilen på 2-2500 omdreininger hele tia.

Hvis alt er i orden så skal det først å fremst gå en del vann med hvis den har vært tom.

Og varmen skal sakte men sikkert komme i varme apparatet.

Hvis varmen bare stiger på måleren så rus kraftig ett par ganger,hvis ikke måleren "detter" litt ned igjen da,så stopp bilen.

Skru av den nederste slangen på radiatoren og slipp ut vannet.

Sett så på lokket igjen,lukk panseret og si filler`n ganske høyt!

Reis så til nærmeste forhandler å kjøp vannpumpe og få på deg kjeledressen igjen!

Gjenta dette igjen etterpå,hvis alt virker ok da og du får kjørt med den uten at det skjer noe mer.Så tapp ut vann tilsvarende den konsentrerte

kjøleveska du trenger.

Når alt dette er gjort kan du trøste deg selv å si at kjølesystemet er ihvertfall renset nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...