Gå til innhold

Et par problemer med e36


steffen_sandnes
 Share

Anbefalte innlegg

Har noen rare problemer med min e36....

Av og til nykker bilen til et par ganger og etter den har gjort det går den unormalt, med unormalt mener jeg at når jeg står på tomgang så rister hele bilen og turteller nåla oppfører seg rart med å gå litt opp og ned i stedet for å stå et sted jevnt. Når dette har skjedd kan jeg gjøre to ting, enten starte den på nytt og den pleier være fin igjen eller fortsette å kjøre da skjer følgene: når jeg skal begynne å kjøre i første gir så og gir gass så går heller ikke turtelleren jevnt oppover men "hopper" på en måte, og når jeg kjører på lavere turtall (les: 800-1500) så hører jeg en "skrangle" lyd i motoren?

Er det noen som aner hva det kan være?

¨

PS. om jeg slår bilen av og starter den på nytt igjen pleier den være ok en stund til den begynner å kødde igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skifta/målt pluggledningene noen gang siden 93 eller?coil? men kan jo være mye annet også seff.eller flere ting samtidig..... så det er bare å finne frem multimeteret og "klokeboken" å begynne å måle/feilsøke der du mistenker....skifter ikke en sonde til 1800 kr før du er sikker på at den er gåen hvertfall.letteste er å levere bilen til noen som kan dette hvis du ikke vil/kan se på det selv. selv har jeg bytta 3stk lambdaer på 5 år,så de ryker ofte,men aldri hatt sånne reaksjoner pga.gåen lambda.har knapt merket det jeg da :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he... var ikke meningen å skremme deg eller noe da,men det finnes vel billigere plasser å levere bilen.finnes jo firmaer som er spesialister på sånne problemer.altså elektronikk. det som folk sier her inne er av egne erfaringer i lignende problemstillinger og er helt topp å bruke som pekepinn på hvor en skal begynne å leite etter problemet,men skal du skifte alt som vi nevner her så kan du risikere det blir ganske dyrt før du endelig skifter den rette delen(som stort sett er den siste :lol: ) har du en kompis som har lik bil som funker kan du jo bare hive over å prøve litt forskjellig,så merker du fort hva som er gåent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at den går slik er jo at du "kaldkjører" den. Blir ikke mindre gåen når du som sagt sier at du gir full gass rett etter du starter den. Det kan også være fukt, kondens i hjernen. Men virker som det mest sannsynelig er lambasonden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdasonden er ganske dyr original (ca 2000.-) men jeg kjøpte en universal bosh hos åsensenteret(mekonomen) å der har du bra rabatt gjennom BMWCCN i tillegg. Tror jeg betalte ca. 800.- De har også et bra verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdasonden er ganske dyr original (ca 2000.-) men jeg kjøpte en universal bosh hos åsensenteret(mekonomen) å der har du bra rabatt gjennom BMWCCN i tillegg. Tror jeg betalte ca. 800.- De har også et bra verksted.

Hvordan var det å skifte denne Tåmi, plug and play?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er forskjellen på original og universal (bosch) er at den universale ikke har pluggen til motoren, så du må klippe ledningene. Dette er ikke noe problem, for det følger med kabelsko og krympestrømper i settet. *Men husk disse ledningene står det i monteringsanvisningen at må IKKE loddes* så det er bare å skru ut lambdasonden av eksosen (kan sitte litt, så det kan være en fordel at eksosanlegget er varmt) klippe ledningene, å sette sammen igjen. Ca. 1 times arbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha samme problemet på min ca. to ganger i året. Sviver fint hvis jeg starter den på nytt.

Jeg vet at kamakselgiveren er litt på tur av og til på min bil. Hos meg ligger problemet trolig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...