Deep Dish Skrevet Juli 9, 2005 Share Skrevet Juli 9, 2005 Har en BMW 523I 1998 mod (e39) med en rekkesekser 2,5 liter på 170 hk... Spm mitt er; Er det mulig å hente mer hester ut av motoren uten større inngrep, feks chip..!? Vet at denne motoren ble levert med 192 hester i modeller FØR 1998, og ser jo nå at den nyeste 2,5l. ifra BMW er på hele 218 hk/250 nm. Er forskjellene styrt via elektronikk eller er det mekanisk forskjell på motorene som gjør at det er variasjon på ytelese/hk..?????? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Juli 10, 2005 Share Skrevet Juli 10, 2005 Vel, det hevdes at du kan dra ut ca 20 hk til med chip på denne motoren men jeg er vel litt tvilende til om dette går uten å kjøre hele løpet med modifisering av luftintak og eksos, men har du ca 3-5000 tusen å overse så er det jo bare å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Juli 11, 2005 Share Skrevet Juli 11, 2005 Med chip: 0-2% effektøkning. Det du gjør med chip er at du flytter effektkurven nedover i turtalldregisteret. Den vil nok blir sterkere i bunndraget. Turtallsperren vil også økes med ca 400 omdr tipper jeg. Jeg hadde brukt pengene på annet uderstell og bremser enn på chip. Chip er bortkastet penger. Fjern katen så blir den også sterkere i mellomregisteret. Åpent kon filter hjelper ikke. Litt bedre gassrespons får du nok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 Med chip: 0-2% effektøkning. Det du gjør med chip er at du flytter effektkurven nedover i turtalldregisteret. Den vil nok blir sterkere i bunndraget. Turtallsperren vil også økes med ca 400 omdr tipper jeg.Jeg hadde brukt pengene på annet uderstell og bremser enn på chip. Chip er bortkastet penger. Fjern katen så blir den også sterkere i mellomregisteret. Åpent kon filter hjelper ikke. Litt bedre gassrespons får du nok. Blir ikke sterkere i mellomregisteret ved å fjerne katten vel? Om det er noe økning er det kun på toppen. Dreimomentet på bunn pleier å bli drastisk dårligere ved å fjerne katten så det lønner seg sjelden. Enig i at chip er bortkastede penger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Juli 16, 2005 Share Skrevet Juli 16, 2005 Er flere jeg vet om som har fjærnet katen på sine BMWer og det er kunn blitt mere bunndrag, ingen merkbar økning i toppen av turtallet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Juli 19, 2005 Share Skrevet Juli 19, 2005 Behold allt orginalt og bruk heller pengene på noe annet til bilen.Du blir ruinert av fartsbøtene og bilen er laget for komfort ikke race. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 20, 2005 Share Skrevet Juli 20, 2005 Men saken er at M52B25 motoren ganske sikkert har 10-15 HK mer enn det BMW angir i spesifikasjonene for motoren. Det er iht til svenske Teknikens Värld gode grunner til å tro at denne motoren egentlig har rundt 185 HK etter at deres testresultater dokumenterer dette. Flere uavhengige tester fra bl.a Tyskland og Nederland antyder forøvrig det samme. Les evt. også en gammel, men interessant diskusjon i det svenske Autopower forumet..."bmwE9" er en fordansket versjon undertegnede. http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=26280 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå